Teets positiva inverkan vid hög höjd

Jag såg nyligen Discoverys serie Everest - beyond the limit på DVD (första omgången). Det nämndes en grej om te som fick mig att bli lite nyfiken. Det sades att te hade en positiv effekt på hög höjd, jag antar att de menade att det till viss del motverkade höghöjdssjuka. Man vet egentligen inte vad det är i teet som ger denna effekt.

Är det någon som har mer kännedom kring detta med teets positiva effekt vid hög höjd. Hur yttrar det sig? Egentligen borde ju te ha en negativ inverkan på hög höjd, då det är vätskedrivande. Är det vanligt svart te vi pratar om, eller är det någon speciell tesort?

Kanske ska man packa med sig mer te nästa gång det beger sig :)

Mvh /Joel
 
Egentligen borde ju te ha en negativ inverkan på hög höjd, då det är vätskedrivande. Är det vanligt svart te vi pratar om, eller är det någon speciell tesort?

Är te verkligen vätskedrivande? Vad jag minns så finns inga skarpa bevis för att kaffe är vätskedrivande (i motsats till den så vanliga uppfattningen), och te tycker man ju är semi-kaffe.

Jag tänker att te kan vara positivt därför att det får en att dricka mer, då vatten är trist men te ganska gott.
 
Är det vanligt svart te vi pratar om, eller är det någon speciell tesort?

Kanske ska man packa med sig mer te nästa gång det beger sig :)

Mvh /Joel


I somras (eller vintras - beroende på om man ser det utifrån svenske eller lokal synvinkel) gjorde jag och min livskamrat en längre vandring i Anderna i Peru. Större delen av vandringen gick på höjder mellan 4 700 - knappt 5 300 meter. Av alla lokala personer som vi träffade (och de lokala guider som vi hade) så ansåg man att det var normalt att dricka te på cocablad till varje måltid för att klara höjden bättre. Framför allt på morgonen.
Efter att ha vägrat prova det av stark principiellt motstånd mot droger så insåg vi att så gott som alla vi träffade hade samma inställning till droger och narkotiska preparat men var helt övertygad om att en svag dekokt av cocablad var en medicinväxt som använts på ett naturligt sätt även långt före Inca-tiden för att klara höjden bättre.
Efter ett par dagar provade även vi. Jag har svårt att veta om det var tro eller medicin som gjorde att vi klarade höjden något bättre - men det fungerade något lite. Även vanligt te och ört te fanns att tillgå, men av de lokala så ansågs det mer som en dryck utan särskilda egenskaper när det gäller att klara av höjden.

För att summera detta så tror jag inte att té i allmänhet har någon direkt effekt när det gäller reaktionerna på höjden. Å andra sidan växer inte cocabusken i Himalaya, så de teorierna måste bygga på något annat antagande.
 
All vätska är positiv vätska. Vissa påstår att te skulle vara vätskedrivande och i så fall skulle man ju dö av uttorkning om man bara drack te i en vecka och det gör man garanterat inte.

Om teet har en positiv inverkan har jag ingen aning om. Men Engelskmännen var tidiga att göra stordåd i himalaya med hundratals bärare. Varje morgon så krävde de att sherpas bjöd dem på te i tälten, en tradition som finns kvar än idag att man väcks med "washing water" och "morning tea" medan man fortfarande ligger kvar i sovsäcken.
 
Av alla lokala personer som vi träffade (och de lokala guider som vi hade) så ansåg man att det var normalt att dricka te på cocablad till varje måltid för att klara höjden bättre.

Jag har hört talas om att man i Anderna använt sig av cocablad för just klara av höjden bättre. Dock känns det inte riktigt som om det är ett inköpsalternativ. Fast jag ska ju till Aconcagua till jul, så vem vet ;)

Mvh /Joel
 
Vätskedrivande...

Te innehåller bl.a. koffein, teobromin och teofyllin som alla är vätskedrivande. Koffeinet är ju dessutom centralstimulerande ("uppiggande") medan de två andra är avslappnande på muskulaturen i luftvägarna (kan därmed åtminstone teoretiskt göra det lite lättare att andas). Dock är det ganska små mängder av teobromin och teofyllin det handlar om och frågan är hur stor effekten är. Men som alltid är det ju en dosfråga. Vilken typ av te det är och hur det behandlats har säkert också en viss betydelse.
 
All vätska är positiv vätska. Vissa påstår att te skulle vara vätskedrivande och i så fall skulle man ju dö av uttorkning om man bara drack te i en vecka och det gör man garanterat inte.
Oavsett teets eventuella revolutionerande effekter för höghöjdsprestationer (vilka uppenbarligen gått medicinsk vetenskap helt förbi, eftersom det finns så få te-preparat mot höjdsjuka på marknaden...) så är det inte samma sak att något är "vätskedrivande" som att det orsakar en nettoförlust av vätska. Te kan vara (borde vara, givet innehållet av koffein mm) vätskedrivande i jämförelse med vatten, precis som coca cola eller kaffe är. Ändå är te inte så vätskedrivande att det orsakar en nettoförlust av vätska, vilket t ex hypertont saltvatten gör.
 
Det finns ingen medicin som motverkar höghöjdssjuka, utan den medicin som finns att tillgå är enbart för att dämpa symptomen. Tar du medicin i syfte att motverka höghöjdssjuka, kan du riskera att dölja den och råka ut för någon farligare form av höghöjdssjuka (HAPE/HACE).
 
Ändå är te inte så vätskedrivande att det orsakar en nettoförlust av vätska, vilket t ex hypertont saltvatten gör.

Polarnatt, ursäkta att jag gör en avstickare, men jag måste bara få fråga...

Strykarräven, vilken salthalt har hypertont saltvatten och vad innehåller det för salt, är det vanligt koksalt? Var går gränsen för att saltvatten ska orsaka en nettoförlust av vätska?
 
Polarnatt, ursäkta att jag gör en avstickare, men jag måste bara få fråga...

Strykarräven, vilken salthalt har hypertont saltvatten och vad innehåller det för salt, är det vanligt koksalt? Var går gränsen för att saltvatten ska orsaka en nettoförlust av vätska?

Attans, nu satte du mig på pottkanten. En isoton (=samma salthalt som i kroppen) saltlösning är på 9g NaCl i 1000ml vatten, dvs 0,9%-ig. Hyperton är allt över detta, hypoton är allt under detta.
I teorin då.

I praktiken är det en massa andra saker som avgör en lösnings osmolalitet, t ex andra joner (som ju kroppen har en hel drös av, K+ Mg2+ mfl) samt andra osmotiskt aktiva ämnen som vanligt socker, proteiner mm. Jag vet faktiskt inte hur "starkt" saltvattnet ska vara för att orsaka en nettoförlust av vätska i kroppen. Drar mig till minnes att just detta diskuterats på överlevnads-forumet, huruvida man kan dricka saltvatten eller inte. Generellt tror jag inte det rekommenderas, men var gränsen går vet jag icke. Och sen kommer det som sagt ned på hur mycket annat (joner, socker, födoämnen om det är buljong) man har i sitt vatten, och förstås hur vätskeförlusten ser ut (svettsammansättning, diarré, kräkningar mm ger alla olika sorters vätskeförlust, beroende på sammansättningen av den vätska man förlorar). Sportdryck kan man t ex blanda ganska varierande starkt beroende på hur man är lagd, och tillverkarna brukar inte ange några svart-vita gränser (t ex på Maxim Electrolyte).

Jag beklagar icke-svaret. Någon annan kanske kan ge mer klarhet?

PS: en traditionell fysiologisk saltlösning innehåller bara koksalt (NaCl). Det sk "mineralsalt" som finns att köpa i butik innehåller mindre Na, men en del K och Mg (kanske Ca också?), och borde teoretiskt sett vara bättre att använda när man gör egen sportdryck på salt, socker, vatten och citron. Jag har bara testat men kan inte utvärdera mot vanligt salt. Ännu.
 
Senast ändrad:
Koffein uttorkande? Troligen inte.

http://www.medscape.com/viewarticle/559762_2

Milt urindrivande men inte signifikant mer än vatten verkar vara deras slutsats.

"We hypothesize, contrary to popular beliefs, that caffeine consumption, in moderation, does not induce water and electrolyte imbalances or hyperthermia."

Jag tror, som millimeter, att te och kaffe får en att dricka mer vätska än om man bara dricker smält snö, därmed minskar man risken för uttorkning på hög höjd.

Mikael
 
I de medicinska rapporter jag läst nämner den mest övertygande 3 dl havsvatten om dagen. Detta på tester som gjordes i stilla havet (ingen aning om de har en annan salthalt än det normala 3% man brukar höra). Men alla är nog ense om att det inte är så klokt att dricka saltvatten på hög höjd :)

Om nu det är bra med thé på hög höjd med enbart det faktum att man tycker det är gott och dricker mera borde ju sportdryckspulver/saft ha samma effekt kanske?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.