Tårna domnar vid vandring

Under och efter sommarens vandring (Höga Kusten-leden) märkte jag att mina stortår delvis domnar bort. Jag har märkt av det tidigare under andra vandringar, dock aldrig under jogging, och det brukar sitta i ett par veckor efter vandringen. Jag vandrar i ett par Lundhags av enklare modell. Någon som har liknande problem och/eller vet vad man kan göra åt det?
 
Under och efter sommarens vandring (Höga Kusten-leden) märkte jag att mina stortår delvis domnar bort. Jag har märkt av det tidigare under andra vandringar, dock aldrig under jogging, och det brukar sitta i ett par veckor efter vandringen. Jag vandrar i ett par Lundhags av enklare modell. Någon som har liknande problem och/eller vet vad man kan göra åt det?

Jag har ibland precis samma problem fast oftast är det tån bredvid stortån. På min högerfot brukar den vara bortdomnad i veckor efter avslutad långtur. Har förstått att det beror oftast på att tårna trycks ihop för mycket i skon men kan även bero på att nerver kommer i kläm i bäckenbotten (mer vanligt blad cyklister) Du kanske snör åt kängan för hårt längst ner eller har en storlek för liten för din fotbredd. Fötter sväller ju en del när man går.

Om man inte har pronationsinlägg och pronerar kan det oxå felbelasta foten så att det blir domningar i tån. I mitt eget fall beror det nog på att föterna svullnar upp lite för mycket så att skon klämmer. Händer nämligen inte när jag går i mina trekkingsandaler där tårna kan spreta mer.
 
Tråkigt att höra med tårna, kan säga att jag har ådragit mig samma problem som nämns! Mitt är dock permanent. Har tappat känseln delvis i ett par tår och när jag vandrar eller gör längre löpturer(över 15km) så domnar samtliga tår bort helt.

Jag drog på mig denna åkomma i lumpen då vi gick mycket med tung packning. När jag talade med mina befäl sa dom att det alltid är några som drar på sig det. Det berodde enligt dom på att man på nått sätt tryckte på närverna i tårna vilket gjorde att känsel försvann för tillfäller eller permanent. Alltså någon form av tryckskada.

Jag har inte hittat någon lösning genom att byta skor, vare sig vandringsskor eller kängor och inte heller när det kommer till löpningen utan har bara lärt mig att leva med det. Stör mig faktiskt inte så mycket. Det jag tycker du bör göra är att tala med en ortoped eller en bra löpbutik så som löplabbet, dom har nog hört det mesta innan.

Hoppas allt löser sig för dig och att du inte lider för mycket av det.
 
Orsak och verkan samt förslag till liten lindring

Fötterna sväller under dagens marsch, för en del så mycket att kängorna/skorna blir för små.
Mot eller snarare förebyggnadsmedelen är få men enkla.
De som regelbundet går långa marscher tar med sig extra eftermiddagskängor i större storlek.
Den fattiges/viktmedvetnes lösning är olika stoppning i skon under dagen. Börja med tre par sockar och en extra tunnare innläggssula i kängan/skon. Under lunchuppehållet vid strumpbyde och käng/skosvalning samt fotvård. Sätt bara i den fotrormade närmaste sulan och nöj er med två par sockar alternativt strumpor, syntetiska, och yllesocka.
Gör till vana att bara prova skodon till marsch sent på eftermiddagen.
Upplever ni tryck, domningar vid hemma marscher tveka inte utan byt upp er till en eller två storlekar större.
Se till att ni kan ha reglerutrustning i skorna.
Nån tröst till der som fått problemet har jag inte men fotmassage och vård samt allmän omppyssling brukar korta efterperiodernas längd. I sandalländerna tvagar man fötterna minst 5 ggr om dagen....
Cirkulationen i fötterna brukar inte påverkas till skillnad mot om ni förfryst delar av fötterna...
Domnade händer kommer oftast från vibrationsskador från verktyg eller fordon. Det resulterar i vita svullna fingrar som är domnade. Blodbrist, fryser om svalare del, men känner inte kylan.
Motmedel ta av ringar och armband, även klocka före marsch. Ha handskar, vantar på även om ni inte fryser. Pumpa med händerna under marsch. Massera händerna mot varandra.
Att under marsch vila handen på motsatt axel. Vid raster armarna högt och hand samt handledsgymastik.
Att förebygga är viktigt, problemen minskar inte med åldern normalt.
Våra läkar och sjukgymnastvänner har säkert ytterligare att komma med....
//J
 
Gjutna sulor

Jag har ordnat mig gjutna sulor från Löplabbet i kombination med ett par underbara Meindl Vaakum det funkar perfekt.

Håller med dom andra som skrivit att det troligen kan vara så att du har för trånga skor...
Jag har behov för breda skor då mina fötter sväller ut....

Men prata gärna med dom på Löplabbet eller med ortopeden på sjukhuset dom kan snabbt kolla om du kanske behöver några sulor.
 
Jag har också märkt av detta problem. Fast bara på högerfoten...i alla fall sist jag vandrade. Dessutom brukar mina stortånaglar ta ganska mycket stryk. Det blir liksom blåmärken under naglarna...det har även hänt att de har ramlat av. Jag har Lundhags Pro High och är i övrigt nöjd med dem. Det har blivit bättre när jag har bytt till bättre strumpor och alternerar snörningen något. Men jag har inte helt sluppit ifrån dessa problem...trots att jag har bredaste lästen och åtminstone en halv storlek förstora kängor.
Men det är inget jag lider så mycket av. Det går ju över...
 
Som man redan är inne på, fötterna behöver mer utrymme för att inte cirkulationen skall strypas av i nervbanor likväl som i blodbanor. Alternera snörningen, prova lätta kring vaderna. Massera fötterna i alla riktningar. Sulorna, är dom bra? Bär man för tungt?

Roland
en av dessa sjukgymnaster...
 
2 till med domningar...

Både jag och min sambo köpte nya kängor (Hanwag Tatra) inför årets sarektur... och båda har fått rejäla känselbortfall/domningar i höger stortå! Sitter fortfarande i trots att det gått två veckor sen vi kom hem.... Jag har aldrig haft detta problem förut.

De största skillnaderna mellan de nya och de gamla kängorna är att de nya är lite smalare i framfoten, detta är nog orsaken till domningarna, samt att sulan är mer uppbyggd, främst bak... vilket möjligen gör att foten lutar framåt och belastar framfoten (som sitter lite i kläm) mer än en mer låg/jämn sko. Det skapar inte bara domningar utan kängorna blir också aningens instabilare i sidled, om man nu inte gör som jag, drar åt skosnöret rejält, med domningar som följd...

En fördel med högre bak på skon är att hälsenan avlastas, och det gillade min sambo som haft av sin tidigare.

I övrig så har skorna fungerat helt ok, med bra grepp och fuktspärr.

Thomas
 
Tack för alla svar. Beträffande snörning så har jag provat en del varianter, i praktiken tycker jag dock att variationsmöjligheten är begränsad eftersom löst snörda kängor knappast är något alternativ när man ska sladda runt på klappersten eller skogsstig.

Jag misstänker att det är ett skorelaterat problem, jag har tidigare vandrat långa sträckor i m/59, m/90 och Magnum och aldrig märkt något. Möjligen är mina kängor är en aning för korta, eftersom jag ibland upplever att stortån tar i framkappan vid kraftiga nerförslut eller knagglig stig. Dock skulle större kängor sannolikt bli för breda (jag har ganska smala fötter). Det skulle vara intressant att veta om någon har upplevt en förbättring med skobyte?
 
Skobyte

Jag har upplevt förbättring med skobyte!! Hade först ett par Viking kängor vilka var suveränt sköna att vandra i. Dock var sulan för klen för längre vandringar med tung packning. Ledde till tryckskador under fotsulan.
Bytte därefter till ett par Garmont. Problemet under fötterna försvann (även med tung packning och långa vandringar), men, istället domnade stortårna och tån invid bort i ett par månaders tid. Tror det berodde på att kängan var för smal.
Kängbyte igen. Blev ett par Meindl Dovre som passar mina fötter alldeles förträffligt. Har INGA problem alls med fötterna längre.

Så.......skobyte funkade för mig!!

Lycka till!!
 
För min del berodde känselbortfallen och de elstötsliknande smärtorna på nedsjunkna främre fotvalv. Sedan jag skaffade framfotspelotter i en löpbutik (som liksom lyfter upp framfoten så att den återfår sin bro- eller bågformade form), försvann problemet helt. Det är viktigt att komma tillrätta med detta eftersom domningarna annars kan bli bestående. Som flera stycken tidigare nämnt är det även viktigt att skon inte är för smal framtill, utan att foten har plats att "plattas ut" och bli bredare i varje fråntramp, för att nerverna som finns mellan benen i framfoten inte ska klämmas.



Under och efter sommarens vandring (Höga Kusten-leden) märkte jag att mina stortår delvis domnar bort. Jag har märkt av det tidigare under andra vandringar, dock aldrig under jogging, och det brukar sitta i ett par veckor efter vandringen. Jag vandrar i ett par Lundhags av enklare modell. Någon som har liknande problem och/eller vet vad man kan göra åt det?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.