Broddar vid orientering?

Våra barn har börjat orientera. De tränar även friidrott och har därför allround löparskor. Vid orienteringstävlingar kan dessa dock bli halkiga. Dubbade skor är dyra och jag undrar därför om det går att använda de vanliga löparskorna med broddar på? Vilken sorts broddar ska man isf köpa?
 
Våra barn har börjat orientera. De tränar även friidrott och har därför allround löparskor. Vid orienteringstävlingar kan dessa dock bli halkiga. Dubbade skor är dyra och jag undrar därför om det går att använda de vanliga löparskorna med broddar på? Vilken sorts broddar ska man isf köpa?


Tyvärr har jag inte provat detta själv, men jag kan tipsa om två saker. Jag talar mest av erfarenhet från de orienteringsskor som jag har använt under min tidigare orienteringskarriär.


Jag rekommendera att de har något för fästet runt hålfoten. Det är något som jag uppskattade mycket och tycker att de flesta broddar jag har tittat på saknar. Det beror helt på löpstil men om man gärna tar sig över fallna träd och större grenar genom att sätta foten, med hålfoten först, på dem så hjälper det en hel del.

Dessutom så har när jag har tittat på broddar i affärer märkt att vissa inte är gjorda för att "användas på asfalt" (jag har för mig att det var så formuleringen var). Jag skulle ställa mig tveksam till sådana då terrängen man springer på varierar väldigt mycket, och klapperstensfält sliter nog minst lika mycket som asfalt.
 
Tveksamt...

Av flera skäl.
1. Det är svårt att få broddar att sitta fast - springer man orientering så utsätts alla utstickande delar för rejäl belastning varför risken är stor att de faller av, med risk att de fastnar i något med fall som följd...
2. Broddar är normalt gjorda för gång, inte löpning, se ovan...
3. Metallbroddar ger mekaniskt slitage på marken, det kan bli fula märken på hällar...
4. Broddar förutsätter mig veterligen kraftig sula, löparskor är relativt mjuka...
5. Broddarna påverkar fotkomforten.

Jag har inte prövat att springa med broddar själv men jag har å andra sidan sprungit rätt mycket orientering... Mitt tips är därför att låta barnen springa med de vanliga skorna och den dag ni känner att det är något de kommer att fortsätta med så köper ni ett par riktiga orienteringsskor.

Lycka till//Dag
 
Kanske dessa?

Yaktrax Pro

"
Istället för vanliga broddar sätter du "snökedjor" på skorna - perfekt för alla entusiastiska vintervandrare. Yaktrax Pro är idealiskt för personer som behöver extra pålitliga halkskydd under arbete, jogging mm.

Yaktrax Pro är utrustat med löstagbar rem, vilken användes när man behöver extra stabilitet. När du springer eller går med Yaktrax Pro biter sig hundratals små kanter fast i isen under dina fötter.

Du kan röra dig helt normalt med Pro - det finns inget att lära sig, bara gå som vanligt och du kommer känna dig trygg och säker!"

L_YAKTRAXPRO.jpg

L_YAKTRAXPRO_2.jpg


Eller

Stabilicers Heavy

"Dubbar till skorna

Sula med dubbar, som du sätter under dina skor eller kängor för ett grymt grepp på isiga underlag. Utmärkt att ha med på skoterturen, fiskeutflykten, promenader mm. Populär bland brevbärare, poliser, brandmän, hundägare, bergsklättare och många fler. Stabilicers Heavy hjälper dig att vara rörlig vid isiga och snöiga förhållanden. Fäst dina Stabilicers Heavy enkelt och snabbt på dina favoritskor."

L_POWERBOOTSSTABILICERSHEAVY.jpg

L_POWERBOOTSSTABILICERSHEAVY_2.jpg


Mvh troswe
 
Våra barn har börjat orientera. De tränar även friidrott och har därför allround löparskor. Vid orienteringstävlingar kan dessa dock bli halkiga. Dubbade skor är dyra och jag undrar därför om det går att använda de vanliga löparskorna med broddar på? Vilken sorts broddar ska man isf köpa?
Är anledningen till frågan att det börjar bli isigt ute, eller är det något du tycker gäller året om?

Om det är ett åretruntproblem du vill lösa så satsa på riktig utrustning till ungarna, det är de värda. Hemsnickrade lösningar tar av olika orsaker lätt bort glädjen i idrottandet.
 
Hör med klubben om något anant barn växt ur sina skor.

En skillnad på orienteringsskor och vanliga löparskor är att de förra har tåligare sula och sida vilket minskar risken för att avbrutna grenar och liknande tränger igenom skon. Dessutom är orienteringsskor gjorda för att bli blöta. En vanlig löparsko blir ofta tung och sladdrig när den blir blöt.

Sedan undrar jag hur bra broddar sitter på plats när man skuttar runt i terrängen. De broddar jag sett är gjorda för att gå i. Att springa i skogen innebär ju en en helt anan påfrestning.
 
Tack för era svar och tips! Synd att skor till barn ska vara så dyrt. De växer mer än fort.
Broddar låter alltså inte som en bra idé... Vi får fortsätta med de vanliga skorna i vår igen och ta det lite lugnt i leriga backar. Vi har nu snart paus för vintern. De skor som den stora har har en stabil sula eftersom hon har lite strul med fötterna, men blir tyvärr rejält blöta. Den lilla sprang faktiskt sin sista tävling i sina Timberland Goretex kängor... Lite klumpigt men funkade ok. Blev inte blöt iaf.
 
Om inte föreningen anordnar en köp-, byt- och säljdag så går det alltid att själv ta initiativ till en sådan. Det behöver kanske inte vara mer avancerat än en "önskas köpa lapp" på anslagstavlan i klubblokalen. Det är nog inte enbart dina barn som växer ur skorna innan de hinner slita ut dem!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.