Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW?

Hej! Såg en annons i expert om Olympus MY-850SW.
* Vattentät ned till 3 meter
* Stötskyddad från fall upp till 1,5 m
* Frystålig ned till -10°
* Digital bildstabilisering
* 3x optisk zoom

Vekar funka för mig. Inte dyr heller, 1899kr.

Hur länge håller uppladdningsbara batterier nu för tiden? Jag undrade om man inte hellre skulle ha en kamera med AA-batterier, men hon tyckte det var bättre att köpa ett extra laddningsbart. Håller det för en veckotur med några bilder om dagen? Jag har själv satt AA-litium (icke uppladdningbara) i gamla kameran och det håller otroligt länge jämfört med vanliga AA.
 
Det verkar som om det fortfarande är svårt för oss som vill ha "en bra kompaktkamera som ändå tål paddling, bad och skidåkning", snarare än "en kompakt och billig undervattenskamera". Det är alltid nåt som är undermåligt när det handlar om den här typen av kamera verkar det som. Är det inte bildkvaliteten så är det batteritider eller långsamhet.

Men det kommer ju fler och fler modeller - Pentax har ett par, Olympus spottar ur sig en i månaden känns det som (och det är inte alltid de nyare är bättre), och både Panasonic och Canon har varianter på gång. Men man får nog läsa tester noga, och bestämma sig för vad det egentligen är man är ute efter.
 
ricoh har en vet jag. Ingen aning om kvalitet eller spec. Inte så intresserad heller.
 
Olympus senaste modeller som tål lite mer är riktigt bra om man bortser från att bilderna man får ut inter är nått att hänga i julgranen precis...så fort de har fått till en vettig bildkvalite så kommer jag kunna tänka mig en sådan.

Helst skulle jag se en kamera utan zoom, en kamera med två eller tre fasta objektiv av hög kvalite i en revolverfattning på fronten skull utan vidare kunna göra jobbet bara man hade 10mp att beskära ur sedan, alternativt en "digital zoom" direkt i kameran.

En glugg med motsvarande 24mm bildvinkel och en med motsvarande 50mm skulle ge nog mycket att skära i, speciellt om det är bra gluggar som verkligen ger kvalite i dessa 10mp. En sådan med nån meters garanterad vattentäthet och robust i övrigt torde inte vara för dyr att göra, speciellt om den rörliga revolverfattningen på objektiven egentligen sapp på insidan och flyttade sensorn istället för objektiven.

Skulle man ha en lite mer påkostad variant skulle man kanske bara uppgradera den med ytterligare en glugg på motsv. 100mm.
 
Pentax Optio W20

Tycker inte att min vattentäta Pentax tar sämre bilder eller är långsammare än nån annan kompaktkamera i samma prisklass. Bildkvaliteten duger bra och jag använder faktiskt oftare Pentaxen än min systemkamera som inte är lika enkel att "fånga ögonblicket" med. Motsvarande modell nu heter väl W60 och jag vet inte om den har förändrats men den kan knappast ha blivit sämre än min W20, som har hängt med på snorkling, paddling och vandring runt om i världen. Extrabatterier är billiga och jag klarar mig på två extra under en veckas vandring.
w60silver.jpg

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OPW60silver
 
Jag har en Olympus my 1030SW, storebror till modellen du hittat. Numera heter nog modellen nåt annat:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OPW60silver

Jag är väldigt nöjd med min kamera. Bilderna är inte jätteskarpa med de duger i alla fall. Jag har mestadels med kameran när jag är ute och paddlar eller när det kan regna och bli blött. Det jag gillar mest är att den är ganska vidvinklig (motsv, 28 mm) och att det finns macroläge. Funkar bra till att fotografera småkryp och blommor jag hittar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Tålig och enkel actionkamera? Fototeknik 5
tango Tålig videokamera? Fototeknik 2
tango tålig videokamera? Fototeknik 5
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Snödrivan olympus tough tg 6 Fototeknik 14
avslutat_17_06_20 Olympus mju 1030 SW? Fototeknik 5
myra_nisse Olympus E 410... Något negativt?? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Vilse sen89 Olympus E 510, To be or not to be? Fototeknik 3
Karpaterna.se Olympus Batterier Fototeknik 3
Eric R 20x optisk zoom! Olympus SP-570 UZ Fototeknik 0
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
Polarnatt Olympus My-750? Fototeknik 9
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.