Digitalkamera med mekanisk Zoom?

Är grymt sugen på en ny fin digitalkamera. Då jag tidigare mest fotat med systemkamera kan jag inte tänka mig något annat än att skruva på objektivet för zoom och fokus. Så frågan lyder:
Vilka digitalkameror finns med mekanisk zoom?

Har sneglat lite på KonicaMinolta A200 som verkar vara den billigaste kameran med mekanisk zoom... eller? Något att ha? Eller gör man en stor tabbe att köpa en KonicaMinolta nu när de slutat med kameror?
Hellst hade ju en riktig Digital SLR varit bäst men blir nog i dyraste laget. Hade gärna velat klara mig under 5000kr inkl minneskortet och en Pentax *ist DL drar väl iväg över 6?
 
Svenska?

Zoomfunktion finns av optisk, linser flyttas och därmed ändras bildutsnittet eller digital, pixelförlust typ. Men vad är mekanisk zoom? Antar att du menar manuell zoom, finns på semiproffs och proffskameror med utbytbara objektiv bl a. Är mkt trevligt.

Go tur
 
Jo precis... vill zomma manuellt genom att vrida ringen på objektivet. Vilka kameror har denna funktion?

Fler än följande förutom riktiga SLR kameror?
Dimage A200
Kodak P880
Panasonic DMC-FZ30
FujiFilm S9500
 
Pentax *ist finns för 5300:- med kitobjektiv enligt pricerunner. För några hundralappar till finns Konica Minolta 5D. Sony har tagit över Konica Minoltas digitala systemkameror och kommer fortsätta med samma system.

Om jag vore du skulle jag definitivt satsa på en DSLR. Utöver manuell zoom är det många saker som gör att DSLR är helt överlägset kompaktkameror. Minneskort kostar inte många många hundralappar nuförtiden så du kan säkert få ett bra komplett startpaket för under 6000:-. Om 5000:- är en absolut smärtgräns så kolla begagnatannonser för t ex Nikon D70, Canon 300D och Canon 350D. Det är många av dem som köpte DSLR i första vågen för runt 18 månader sen som nu vill byta upp sig till senaste modellerna.

Johannes
 
Vad har du för systemkamera sedan innan?

Vissa märken gör så att objektiven skall passa till både de digitala SLR och de vanliga.
Exempelvis Canon EOS
Har du tur kanske du bara behöver ett digitalt kamerahus
 

avslutad210712

Gäst
Äger både en KM A200 och en KM D5D. Till att börja med tycker jag att A200 tar bra bilder och en av orsakerna till att jag valde den var den mekaniska zoomen. I jämförelse med D5D'n kan jag säga att D5D'n är snabbare på allt och en optisk sökare är klart trevligare än en EVF. Nackdelen med en dSLR är såklart vikten. Har dock kompromissat där och valt ett Sigma 18-125 zoom vilket ungefär motsvarar brännvidden hos A200'an så jag tar bara med mig ett objektiv. En av fördelarna med A200'an jämfört med min kombination är att A200'an kan ta bilder på närmare avstånd än D5D'n.

Om man törs köpa KM när de kastat in handduken - ja det tror jag men ingen kan veta säkert.
 
Nikon

Nja, vika objektiv har du, nikon har ju kört samma fattning på sina objektiv sen mycket länge tillbaka, du får ingen AF, mätnningen brukar bara fungera på dyrare kameror, men det funkar...
 
SirKnasen; sa:
joask202; sa:
Vad har du för systemkamera sedan innan?
En Nikon Nikkormat FT2 från 1975 =) Så jag tror inte så många av de objektiven passar något nytt digitalt kamerahus.

Om det är AI eller AI-S-objektiv så passar de men du får inte mätning på D100, D50 eller D70. På D200 eller de nyare proffskamerorna funkar dock mätningen även med dessa objektiv.

Objektiv före AI passar inte fysiskt om man inte modifierar dem, vilket dock går att göra.

Johannes
 
Har också A-200

Jag har och använder också en Minolta A200.
Med tanke på att den finns att få tag på som begagnad orimligt billigt är den med sin apsjyssta zoom ett bra köp.

Jag har fotat runt 6000 bilder med den och vill mest gnälla på att den har löjligt svårt att fokusera när det skymmer. Nattfoto är ett skämt. Ett andra klassens skämt. En blindgångare till embryo till skämt. Knappt.
Annars gör den fantastiska bilder och klår andra i sin klass tack vare just den mekaniska/manuella zoomen.

Om du köper den o vill skaffa piratbatterier (vilket jag har både gjort och slarvat bort i skogen flera gånger) finns inte längre några till KonicaMinolta, men däremot är "En-El 1" (pirat, typ 50 spänn på t.ex. Tradera) till Nikon exakt samma batteri, och funkar utmärkt.

Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Har också A-200

lexington skrev:
Jag har fotat runt 6000 bilder med den och vill mest gnälla på att den har löjligt svårt att fokusera när det skymmer. Nattfoto är ett skämt. Ett andra klassens skämt. En blindgångare till embryo till skämt. Knappt.
Annars gör den fantastiska bilder och klår andra i sin klass tack vare just den mekaniska/manuella zoomen.

Kunde inte ha sagt det bättre själv så numera har jag även en Konica-Minolta D5D.


lexington; sa:
Om du köper den o vill skaffa piratbatterier (vilket jag har både gjort och slarvat bort i skogen flera gånger) finns inte längre några till KonicaMinolta, men däremot är "En-El 1" (pirat, typ 50 spänn på t.ex. Tradera) till Nikon exakt samma batteri, och funkar utmärkt.

Köpte piratbatterier på zebramedia för Nikon EN-EL1 som fungerar hur bra som helst.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla svar. Har haft is i magen nu och tänkt vänta tills lön den 25:e trillar in. Men har nog haft för mycket is för nu tycks det inte gå att få tag i någon A200 längre. Ser bara ett par enstaka näthandlare med hutlösa priser. Ungefär samma pris som Pentax DSLR så där är ju valet inte svårt men det blir för dyrt i slutändan ser jag. :( Mer saker än kamera som kräver pengar. Får som sagt leta på begagnatmarknaden om det inte dyker upp något klipp någonstans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
brigas Ny kompaktkamera med bra zoom Fototeknik 2
anders.b.k Fast optik vs zoom Fototeknik 8
Eric R 20x optisk zoom! Olympus SP-570 UZ Fototeknik 0
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
raika Vattentät kamera med zoom Fototeknik 8
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.