Tändstålets förträfflighet!

Hur tänder man bensinköket?

Jag har precis modifierat en ask tändstickor (kortat alla) och placerat dom i en gammal burk för fotorulle. Plånet kilade jag fast i locket. Där tänker jag att jag kommer ha goda möjligheter att hålla stickorna torra.

Jag tänkte däremot ta med mig mitt eldstål ändå, redundans som sagt. Kan vara kul att fräscha upp färdigheterna med eldstål.

Jag undrar bara hur man skulle få tänt sin lilla bensinkopp under brännaren på mitt WhisperLite? Går man verkligen in med eldstålet och fipplar eller förtänder man något?

Förklara gärna.

m.
 
Du har säkert tänkt på detta så jag orkar inte skriva ;) om säkerhetsaspekten med att lägga tändstickorna så att "the business end" inte kan komma i kontakt/få friktion mot plånet inne i filmburken. Lite långsökt att det skulle ta fyr, men det kostar så lite att vända dom rätt.
 
z95nida (David Nilsson) z95nida
Jo, för hela grejen är att den extrema grejen inträffar så otroligt sällan så då är det bara att gilla läget.

Istället så optimerar man så det blir så enkelt för dig alla de andra 99.9% av turerna. Det är själva grunden i resonemanget. Svensken optimerar för en händelse som i stort sett aldrig inträffar.

Säg inte Svensken utan ange de förkortningar som redan är vedertagna.
I den här den av forumet kallas det för ÖL. Fungerar och att säga ÖLare.

Själv är jag en LLare.

Här kan man tro att det betyder lallare... Men de gör det inte.
 
Det är lite konstigt att varje gång detta ämne kommer upp är det allehanda överlevnadsexperter som förespråkar eldstål medan vanliga lufsare som kanske varit med om väldigt hårda situationer helgarderar sig.
Har själv levt med eskimåer under väldigt hårda omständigheter och en gång tog vi upp ämnet med tändstål. En av eskimåerna tog utan ett ord upp sin pipa stoppade den omsorgsfullt och tände den med en TÄNDSTICKA. Han behövde inte säga något, jag förstod.
Koivu

Jag ser inte mig som ngn expert på att tända eld, jag kör med tändstickor, har en "tävling" med mig själv varje gång att tända med en ( 1 ) tändsticka, allt för att hålla skärpan uppe.
Gammalt tändstål, drillbåge och modernt eldstål använder jag med jämna mellanrum och då när jag har en stund på mig att tända, vilket jag hoppas jag har vid en nödsituation...

Tändstickan är det som gäller, och hör sen !, förvaringen av asken behöver man inte instruera om hur man ska förvara, kan man inte det så har man annat som är viktigare att lära sig om uteliv först...


Det hhhh skriver instämmer jag i, därmed slapp jag skriva allt det han skrev, men tydligen skriver jag ändå en massa text, fanken här dansar fingrarna över tangentern'pff3
§i85hjo,-.;)1p17597' u13Åit940857kjAAWQwRt***^**:m
 
Någon som provat?

Bumpar min fråga om att tända bensinköket med eldstål.
Kan man tända utan att tända något annat objekt med eldstålet och sen föra det objektet mot köket?

Känns lite fel att börja vifta med eldstål så nära bensinen som krävs.
 
I praktiken

när jag tänt bensin och sprit med gnistor från eldstålet, så har aldrig handsken på främre handen som håller eldstålet kännts fel....
Alltid när man gör något skydda ögon och händer....
 
Bumpar min fråga om att tända bensinköket med eldstål.
Kan man tända utan att tända något annat objekt med eldstålet och sen föra det objektet mot köket?

Känns lite fel att börja vifta med eldstål så nära bensinen som krävs.

Finns eldstål/startare som man hanterar med en hand, bör ju inte innebära några större risker att man klantar till sig.


valdemar
 
Bumpar min fråga om att tända bensinköket med eldstål.
Kan man tända utan att tända något annat objekt med eldstålet och sen föra det objektet mot köket?

Känns lite fel att börja vifta med eldstål så nära bensinen som krävs.

Fungerar utmärkt med lite ftertanke.
Aldrig bränt mig när jag tänt vårt Primus MFS med eldstål - man behöver ju inte vara med händerna precis ovanför brännaren när man tänder.
Senaste åren har vi bara kört med eldstål till både gas- och bensinkök.
 
Ett tips

Jag tänder ibland mitt MSR Whisperlite med eldstål.
Ett tips är att hålla kniven (eller vad man använder som "skrapa") stilla och dra eldstålet mot sig.

Detta ger IMHO lite bättre kontroll och man riskerar inte att slå kniven i köket.

Uffe
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.