Tändstålets förträfflighet!

En långtidsuthållig variant utöver stål, flinta och fnöske för att få fram eld tämligen snabbt i jämförelserna motionsformerna eldplog och eldbåge och liknande friktionsbaserade tändmetoder så kanske man skall testa eldkolv

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_piston

är tydligen en uråldrig sätt att skapa eld bland naturfolket främst i asien - mao. ingen nymodighet

En snabb pumpning/slag med något torrt, lätt brännbart taget från naturen i ändan på kolven och man har en liten glöd som på sedvanligt sätt med flinta/eldplog/eldbåge måste blåsas upp från glöd till eld.

med moderna material i plast och stål samt o-ring som tärning så lär man göra en ganska uthållig mannick för att skapa eld.
 
det jag menar med ett eldstål, är Jukkastickan motsv, ....

Det här gör mig nyfiken. Nu har jag aldrig gjort upp någon eld med eldstål men väl gnistrat lite med ett par olika typer. Rent spontant skulle jag föredra varianten där man täljer av magnesiumspån som man sedan sätter eld på. Jag har ett sådant och det ger bra drag. Trots detta föredrar jag tändstickor när jag ska göra upp eld. När det gäller Jukkastickan har jag aldrig riktigt förstått hur den kunnat få så pass gott rykte och min lilla erfarenhet av den pekar mot att den är tämligen värdelös. Så, varför är just denna typ av eldstål så överlägset andra typer? :)
 
Det här gör mig nyfiken. Nu har jag aldrig gjort upp någon eld med eldstål men väl gnistrat lite med ett par olika typer. Rent spontant skulle jag föredra varianten där man täljer av magnesiumspån som man sedan sätter eld på. Jag har ett sådant och det ger bra drag. Trots detta föredrar jag tändstickor när jag ska göra upp eld. När det gäller Jukkastickan har jag aldrig riktigt förstått hur den kunnat få så pass gott rykte och min lilla erfarenhet av den pekar mot att den är tämligen värdelös. Så, varför är just denna typ av eldstål så överlägset andra typer? :)


Den är bäst. Och roligast :)


...vill man få eld med första "draget" på eldstålet så är det bara att linda in "dragjärnet" med lite toapapper - alternativt tunn näver. Brinner direkt.
 
Det här gör mig nyfiken. Nu har jag aldrig gjort upp någon eld med eldstål men väl gnistrat lite med ett par olika typer. Rent spontant skulle jag föredra varianten där man täljer av magnesiumspån som man sedan sätter eld på. Jag har ett sådant och det ger bra drag. Trots detta föredrar jag tändstickor när jag ska göra upp eld. När det gäller Jukkastickan har jag aldrig riktigt förstått hur den kunnat få så pass gott rykte och min lilla erfarenhet av den pekar mot att den är tämligen värdelös. Så, varför är just denna typ av eldstål så överlägset andra typer? :)

nu ska vi se om jag förstått.. du har ett tändstål med magnesium som är bra men du förstår inte jukkasstickan.. det är samma sak men den ena har en klump magnesium istället för något annat torrt att tända med som bark eller liknande.. den ena är bra och den andra värdelös när det egentligen är samma sak..

fördelen med den här typen av tändanordning är att den fungerar i alla lägen oavsett om du plurrat eller inte.. nackedlen är ett det krävs träning för att det ska fungera på ett bra sätt.. därför väljer många med mig att ersätta alla tändanordningar med ett eldstål.. vill man piffa till det riktigt så kör man eldstål och flinta, riktigt sexigt blir det med mora o flinta..
 
Finns det sämre eller bättre eldstål eller är alla likvärdiga?

Mischmetall-eld-"stål":
En metallblandning som innehåller magnesiumliknande substanser. Det ger inte bara sparkar utan några slags brinnande metalspån:
http://goinggear.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=20

Bakgrundsinformation om mischmetall:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mischmetal

---------------------------------------------------------------------------------------------

Blastmatch / Sparkie: Vanliga eldstål, fast single-handed. Utvecklad för militären. Lättare att hantera när man t.ex. har bara en oskadd arm.
http://www.youtube.com/watch?v=vWb_nzYVkFs (Demonstration fr. 0:50)

Tillverkare (med ytterliggare video):
http://www.ultimatesurvival.com/product_view.cfm?product_line_ID=156

---------------------------------------------------------------------------------------------
Jämförelse / demonstration av Light-my-fire, Mischmetall och Blastmatch:
http://www.youtube.com/watch?v=FbdcH5taRZ8
 
Jag har sett olika personer använda eldstålet och det är inte svårt alls, om man bara gjort det några gånger. Jag kollade en film med Ray Mears igår och han tände lite näver genom en variant på "magnesiumelstålsmetoden". Bäst kontroll har du om du håller nära. Vänd din kniv med bladet uppåt, sätt tummen på bladet, håll stålet nära det som skall tändas, sätt ihop tummarna och skrapa en-två-tre-FYRA gånger (tre sakta för att få obrända spån och en fjärde för att tända). Det funkar varje gång. Om man vill se hur man INTE skall göra så är det bara att se en repris av Exp. Robinsson. De skrapade ju sönder stålen fullständigt. I finalen skulle de göra en eld och skrapade säkert hundra gånger i panik innan det tände. De hade dock den dåliga LMF-skrapan också.

Eldstål är suveränt, bomullsplattor doppade i vaselin är fusk, men mycket bra.
 
Pust och stön...

Jag förstår egentligen inte den här polemiken. Trådstartaren går ut hårt, och i sitt nästa inlägg, när han fått frågor om hur man bäst gör upp eld i blöt skog, samt vad som egentligen är så svårt med att hålla tändstickor torra, går han genast i försvar, "Det roliga är att ingen verkar lägga vikt på det jag skriver, utan att motbevisa, och framhäva att jag har fel...." När någon är så mån om sin ståndpunkt att han inte tål frågor och synpunkter, ja då slamrar det lätt i dogmatism-skällan.

För som någon skrev: Hur ofta har ni stått där, med genomblöta tändstickor/tändare, och önskat att ni hade ett tändstål? Och om ni gjort det, vad hade då hindrat er att ha ett tändstål med som reserv? Det enda som hindrar t o m en tändstålsivrare från att ta med mer moderna tändmedel måste väl vara nåt slags prestige? Kan nån säga en, bara en enda, situation där en ask torra tändstickor eller en torr tändare är sämre på att göra upp eld än ett tändstål är, givet att man har tillgång till samma tändmaterial (näver, töre, bensinkök, whatever)?

För mig är en viktig skillnad att tändare och tändstickor kan användas till att torka/värma andra material tills de brinner. På så sätt kan man t ex spänta den inre kärnan på en gren (där det yttersta trät är dyngsurt), och sen elda på kärnan med sin tändare tills eländet tar fyr. Ett inte så ovanligt scenario är när man ska tända något i ösregn och blåst. Samma med fuktigt näver, som inte är nån höjdare att tända med tändstål (förklara gärna för mig om jag har fel).

Hur håller ni eldstålare det där torra fina materialet som ni samlat ihop (vilket tar lite tid) torrt medan ni tänder, medan regnet vräker eller piskar ned? Just de gångerna brukar jag särskilt tacka det moderna samhället för min Solstickan-ask. Och de brukar inträffa några gånger varje år. Att man däremot ofta hittar material som GÅR att tända med tändstål motbevisar ju inte precis att man enklare och snabbare hittar material som man får fyr på med en Bic-tändare.

Så, med en tändare/tändstickor vattentätt förpackade (min cybermoderna lösning heter enliters fryspåse med knut på, håller iaf att simma med), gärna en till likadan nån annanstans i packningen, och så ett eldstål på kroppen för den där 1/1000-gången, är det en sämre lösning än bara ett tändstål? Och i så fall på vilket sätt? (annat än att det är mindre macho)
 
Kan nån säga en, bara en enda, situation där en ask torra tändstickor eller en torr tändare är sämre på att göra upp eld än ett tändstål är, givet att man har tillgång till samma tändmaterial (näver, töre, bensinkök, whatever)?

nix.. men ibland är resan viktigare än målet.. vi som gillar att krångla till det gör det för att just krångla till det, vi uppskattar resan.. det behöver inte vara någon form av freudistisk peniskoppling, utan kanske bara en ren uppskattning av att göra saker på ett visst sätt.. jag kör skog med häst, snacka om slöseri med tid..
 
Jag förstår egentligen inte den här polemiken. Trådstartaren går ut hårt, och i sitt nästa inlägg, när han fått frågor om hur man bäst gör upp eld i blöt skog, samt vad som egentligen är så svårt med att hålla tändstickor torra, går han genast i försvar, "Det roliga är att ingen verkar lägga vikt på det jag skriver, utan att motbevisa, och framhäva att jag har fel...." När någon är så mån om sin ståndpunkt att han inte tål frågor och synpunkter, ja då slamrar det lätt i dogmatism-skällan.

För som någon skrev: Hur ofta har ni stått där, med genomblöta tändstickor/tändare, och önskat att ni hade ett tändstål? Och om ni gjort det, vad hade då hindrat er att ha ett tändstål med som reserv? Det enda som hindrar t o m en tändstålsivrare från att ta med mer moderna tändmedel måste väl vara nåt slags prestige? Kan nån säga en, bara en enda, situation där en ask torra tändstickor eller en torr tändare är sämre på att göra upp eld än ett tändstål är, givet att man har tillgång till samma tändmaterial (näver, töre, bensinkök, whatever)?

För mig är en viktig skillnad att tändare och tändstickor kan användas till att torka/värma andra material tills de brinner. På så sätt kan man t ex spänta den inre kärnan på en gren (där det yttersta trät är dyngsurt), och sen elda på kärnan med sin tändare tills eländet tar fyr. Ett inte så ovanligt scenario är när man ska tända något i ösregn och blåst. Samma med fuktigt näver, som inte är nån höjdare att tända med tändstål (förklara gärna för mig om jag har fel).

Hur håller ni eldstålare det där torra fina materialet som ni samlat ihop (vilket tar lite tid) torrt medan ni tänder, medan regnet vräker eller piskar ned? Just de gångerna brukar jag särskilt tacka det moderna samhället för min Solstickan-ask. Och de brukar inträffa några gånger varje år. Att man däremot ofta hittar material som GÅR att tända med tändstål motbevisar ju inte precis att man enklare och snabbare hittar material som man får fyr på med en Bic-tändare.

Så, med en tändare/tändstickor vattentätt förpackade (min cybermoderna lösning heter enliters fryspåse med knut på, håller iaf att simma med), gärna en till likadan nån annanstans i packningen, och så ett eldstål på kroppen för den där 1/1000-gången, är det en sämre lösning än bara ett tändstål? Och i så fall på vilket sätt? (annat än att det är mindre macho)

Jag vet när tändsticksasken är totalt värdelös !
Det är när du måste köpa en sån o den som säljer den kräver att du låter honom få din ena njure som betalning, som han då skär ut utan bedövning med en flintakniv, annars blir det ingen affär !
Där fick jag dig rävis !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.