Tältpinnar

...träpinnar... För att inte tala om att det skulle vara rätt jobbigt.

Mja, vistas man i skogsterräng där en liten mager björk gör varken till eller från, så är det ju inte precis jobbigt att yxa/tälja till 10 pinnar av den. Kanske lättare totalt sett än att bära 10 tuuunga alupinnar flera mil/dag;)
 
Det finns några anledningar till det; för det första så är det ofta så att det helt enkelt inte finns några pinnar att tillgå i stenig och karg alpin miljö. För det andra så kan det vara svårt att få ner träpinnar i stenig och/eller frusen mark. Sen är det kanske inte så lyckat om man ska behöva avverka vegetation för att tillverka tältpinnar varje gång man slår läger. För att inte tala om att det skulle vara rätt jobbigt.

Nu reserverade sig pellepelikan just för vilken terräng typ man tältar i. I skogsterräng, som är rätt vanligt förekommande i Sverige (utsidan är en svensk sida), kan man rätt ofta finna pinnar på marken, som fungerar fullt tillfredställande som tältspik. Man behöver således inte avverka vegetation som Herr Kvarnträsk föreskriver. Ofta är det inte särskilt jobbigt att vässa till ett par pinnar. Förmodligen är energiåtgången jämförbar med att bära med tältspiken. Tycker man att det är "jobbigt" att vässa till ett par pinnar står det ju var och en fritt att medföra tältspik.

Själv sov jag under en tarp som var förankrad i marken med egentillverkade pinnar under föregående natt. Dessa ligger nu på ungefär samma ställe som jag fann materialet och de sysslar nog med ungefär samma saker nu som de skulle gjort om de inte tjänstgjort som tältpinnar en natt.
 
Nu reserverade sig pellepelikan just för vilken terräng typ man tältar i. I skogsterräng, som är rätt vanligt förekommande i Sverige (utsidan är en svensk sida), kan man rätt ofta finna pinnar på marken, som fungerar fullt tillfredställande som tältspik. Man behöver således inte avverka vegetation som Herr Kvarnträsk föreskriver. Ofta är det inte särskilt jobbigt att vässa till ett par pinnar. Förmodligen är energiåtgången jämförbar med att bära med tältspiken. Tycker man att det är "jobbigt" att vässa till ett par pinnar står det ju var och en fritt att medföra tältspik.

Själv sov jag under en tarp som var förankrad i marken med egentillverkade pinnar under föregående natt. Dessa ligger nu på ungefär samma ställe som jag fann materialet och de sysslar nog med ungefär samma saker nu som de skulle gjort om de inte tjänstgjort som tältpinnar en natt.

Han ställde ju en fråga varför "vi" inte bara tar och använder "naturliga pinnar" och jag svarade varför jag inte gjorde det. Jag har dessutom, tro det eller ej, även uppmärksammat att detta är en svensk sida. Undrar varför du överhuvudtaget tar upp det i sammanhanget? Vill man tälja så får man väl göra det, jag tycker dock det är mer besvärligt och ofta så är det dessutom dåligt med vegetation där jag tältar. Att allt ska vändas in absurdum på denna sida, du får förankra din tarp fast med betongsuggor om du vill. Jag besvarade bara frågan varför JAG inte använde träpinnar från "skogen".
 
Mer absurt?

dave 1:

Hur kan du få träpinnar till att vara mer absurt än kolfiberpinnar som doppas i diverse förstärkande material som sedan slipas och förses med knopp och snöre, helst utan knopp för att spara några extra gram...? (säger inte att det är fel)

Tyckte bara att det ibland kanske går lite för långt hos oss materialnördar och ville bara påpeka att mest vikt sparar man om man inte har några spikar att bära på alls... däremot borde jag kanske förutsatt att de som gör detta är de som håller sig över trädgränsen.. (och då är det mer än befogat med dessa spikar)

Tycker att din kommentar mot gro angående utsidans nationalitet var rolig läsning =) hur kunde du ens komma på att kommentera det, och dessutom genom att skriva att det inte ska tas upp =)?
 
Ah, äntligen en äkta pseudodiskussion. Undras bara vad man ska tälja pinnarna med, tänderna eller en sten (eller kanske göra som kvinnan i Gränna, i Hans Alfredsons limerick?).
 
...alltså, måste man inte skilja lite på varför man gör saker? Jag tror att många med mig gör saker själv för den tillfredsställelsen det ger att tänka ut och tillverka egna prylar. Att det sen i kanske 7 fall av 10 blir gedigna bra saker som går att använda (och är lättare/bättre/snyggare än köpt motsvarighet) är lite sekundärt. Om jag ska vara lite självkritisk, drivs jag ofta i mitt gör-det-självande att kunna ha en pryl som ingen annan har. Knappast ett funkionaltietsargument...

Om man nu har gjort en cool tältpinne som funkar, tycker jag man kan vara stolt. Sen skulle jag personligen inte använda en hemtillverkad pinal gjord av typ metspön och klister, (för att raljera lite) om anledningen till att jag använder tältpinnar är att jag är på kalfjället där det inte finns pinnar att tälja till. Däremot skulle jag gärna använda nämnda pinne i skogsterräng, eftersom problemen om de går sönder inte är så allvarliga, och det då sannolikt finns täljbara pinnar att tillgå som reserv.

Vi på utsidan är ganska inne på att hitta den "bästa" prylen i olika sammanhang, vilket ofta leder till "min pappa är starkare än din pappa"-resonemang. Det går ju an i de andra delforumen, eftersom det rör sig om kommersiella produkter som tål att jämföras. I gör-det-själv-forumet tycker jag att det är lämpligare att kommentera och hjälpa till att förbättra varandras idéer och tillverkade prylar, inte tvinga varandra att motivera på vilket sätt de är bäst i världen.

Jag väljer alltså att gratulera till snygga och originella tältpinnar! Fortsätt använda dem och rapportera alla förbättringar/förändringar du gör med dem, så kommer jag kanske försöka mig på att kopiera dem när jag får tid!
 

avslutad210712

Gäst
Mja, vistas man i skogsterräng där en liten mager björk gör varken till eller från, så är det ju inte precis jobbigt att yxa/tälja till 10 pinnar av den. Kanske lättare totalt sett än att bära 10 tuuunga alupinnar flera mil/dag;)

Hoppas att du inte menar en liten mager björk som fortfarande står på rot för då har du dragit igång den eviga debatten om man får ta det (som vi i Norrbotten i alla fall) kallar skräp.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.