Tältpinnar

Eftersom de medföljande tältpinnarna till mitt laser competition var undermåliga beslöt jag mig för att tillverka egna. Jag beställde kolfiberstav med en diameter på 4mm från en hobbydetaljist och kapade upp dem i längder om 16,5 cm, spetsade dem och satte på en knopp med ett litet snöre. Resultatet blev 12 tältpinnar med en medelvikt om 4,4g. Jag testade dem igår och de fungerade alldeles utmärkt och innebär en ganska rejäl viktbesparing i jämförelse med Hillebergs alupinnar. Kostnad ca 120 kr.

/David
 
Blåbärsfrågor

1. Är det svårt att kapa kolfiber?
2. Hur spetsar du dem?
3. Vad använder du som knopp och hur får du knopparna att sitta?

(Den underförstådda frågan är givetvis - skulle jag fixa att göra detta med hjälp av verktygen i garaget...?)
 
1. Är det svårt att kapa kolfiber?
2. Hur spetsar du dem?
3. Vad använder du som knopp och hur får du knopparna att sitta?

(Den underförstådda frågan är givetvis - skulle jag fixa att göra detta med hjälp av verktygen i garaget...?)

1. Med en vanlig järnsåg. Inga problem.
2. Med en rondellslip men det går för hand också med en vanlig fil men tar ju förstås lite längre tid.
3. Här funderade jag lite på olika lösningar men valde en mycket enkel; en loop med persiennlina som jag gjorde en knut på och sen lindade med vanlig eltape. En fördel är att jag kommer ha en reservoir med eltape på tältpinnarna som man ev kan linda av vid behov. Annars går det säkert att ta nån kork och fästa med epoxi eller liknande men jag valde en enkel lösning och tror det ska fungera bra.
 
1. Med en vanlig järnsåg. Inga problem.
2. Med en rondellslip men det går för hand också med en vanlig fil men tar ju förstås lite längre tid.
3. Här funderade jag lite på olika lösningar men valde en mycket enkel; en loop med persiennlina som jag gjorde en knut på och sen lindade med vanlig eltape. En fördel är att jag kommer ha en reservoir med eltape på tältpinnarna som man ev kan linda av vid behov. Annars går det säkert att ta nån kork och fästa med epoxi eller liknande men jag valde en enkel lösning och tror det ska fungera bra.

Suveränt tips - 4mm kolfiberstav är beställt:)
KISS-lösningen med eltejp/persiennsnöre gillas helskarpt.

Tips: Tejpa staven med eltejp alt maskeringstejp innan ni sågar för att minska risk för flisning. Bågfil är bra till kolfiber.
 
Här är då en bild. Pinnen till vänster är den medföljande Titanpinnen från Terra Nova, i mitten mitt alster och till höger en Hilleberg i alu.
 

Bilagor

  • Pinne.jpg
    Pinne.jpg
    23.5 KB · Visningar: 3,133
Spännande!
Så det är alltså solida kolfiberpinnar, inte rör?

Jag förstår inte riktigt hur snörena sitter fast - är det alltså bara tejpen som håller dem på plats?
 
Martin Fjäderlätt;376817 sa:
Spännande!
Så det är alltså solida kolfiberpinnar, inte rör?

Jag förstår inte riktigt hur snörena sitter fast - är det alltså bara tejpen som håller dem på plats?

Japp, det är solida kolfiberstavar (beställda från JP:s Hobbyverkstad HB).

Jag gjorde en vanlig överhandsknut på persiennlinan och har sen på enklast möjliga vis satt fast dem med vanlig eltejp. Jag har testdragit med ganska stor kraft och de verkar sitta. Lindade även några varv med vit tejp för att de ska synas lättare.
 
Jag håller på och filar på en recension av laser competition och jag kan säga detsamma om tältpinnarna som kom med mitt. På 1 pinne gick den gula plasthatten av innan jag ens slagit upp tältet i vardagsrummet. På fjällvandringen hade jag med 4 Hilleberg-pinnar och 6 Terra-Nova samt 2 Terra-Nova i reserv. 2 till gick sönder för att de råkade träffa en sten nere i marken, vilket leder till att den böjs och spetsen bryter upp kolfiberröret som spetsen sitter i.

p1070737_edit.jpg

Tänkte leta runt lite och se vad som fanns på marknaden som väger mindre än HB men är användbara. Kanske blir det att göra egna.

Mv
Peter P.
 
Fick hem kolfiberstavarna idag - 2 st 4/1000mm till en kostnad av 120.-
Kapade dem till 13-15cm, ögla av persiennsnöre och gul PVC-tejp från Biltema för visibilitet:)

2774579677_26c4f2af85.jpg


Vikt för 14 st - 46 gram, dvs 3,3 gram//8,6kr/st
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.