Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings?

Tältstänger finns att köpa från t ex Hilleberg. Du kan korta med metallsåg.

Tidigare fanns tältcentralen i Stockholm. Finns de kvar?

Thyre
Tältcentralen finns kvar.
Jag bröt av en tältstång för länge sedan, och kunde inte köpa reserv.
Då köpte en ny tältstång från Tältcentralen, och fick i den längd jag ville ha.
 
Ja nu var inte denna tråds mening att diskutera definitionen av ord, men ser man på bilderna förstår man att jag menar tältstänger. Tack för hjälpen ändå 😅
 
Ok, så man kan korta stängerna med en metallsåg, men då måste man plocka isär den först antar jag så man inte sågar sönder kopplingen eller linan. Och blir inte linan slapp om man kortar stängerna?

Gummilinan blir ofta slapp med tiden och bör då kortas eller bytas. Du drar ut ett av ändbeslagen. Det är också proceduren om du kortar en av sektionerna.

Och språk är inte oviktigt...

Thure
 
Hej David!
Min tältstång på mitt Wild Country Zephyros 2 blåste sönder i stark vind på Skottland nu i höstas, jag köpte tältstänger från ett annat fabrikat av tält (Bergans) när Outnorth b.l.a hade utförsäljning av tältstänger till olika Bergans tält.
Min trasiga tältstång ser precis ut som din blåa 8,5 mm i grovlek, jag provade först att dra ut ändbeslagen men det gick inte utan jag fick skruva ur dom för att komma åt gummikorden och knyta upp knuten så jag fick isär tältstången.
/Tomas
 
Jag föreslår att vi avskaffar det ambvivalenta ordet tältpinnar och pratar om tältstänger (imetal eller glasfiber oftast med elastikst snöre i mitten) , tältkäppar (fasta i trä för stora tält) och tältspik -de som förankrar tältet i underlaget/marken.

Jag tycker "tältstänger" är såna här gammaldags raka flerdelade stänger.

Sen har vi "tältbågar" som är de flexibla som går att böja lite grann.

Och tältspik för de som går ner i marken håller jag med om.

Tältkäppar kan väl vara ett specialfall av tältstänger :) Jag har inte sett så många varianter där, främst de till militärtält. Men sen har scoutkårens gamla ökentält också stänger i trä. Men de är typ 3 meter långa och håller upp tältets takås som består av en svagt böjd 3 meter långa bräda med två urgröpningar där stängerna placeras. Lite osäker på om det tältet har käppar runt kanten, tror man spänner ut det bara och sen hänger de separata väggarna från takets nederkant.

Hittade en sida med liknande tält, det verkar vara käppar där ja :)
 
Hej David!
Min tältstång på mitt Wild Country Zephyros 2 blåste sönder i stark vind på Skottland nu i höstas, jag köpte tältstänger från ett annat fabrikat av tält (Bergans) när Outnorth b.l.a hade utförsäljning av tältstänger till olika Bergans tält.
Min trasiga tältstång ser precis ut som din blåa 8,5 mm i grovlek, jag provade först att dra ut ändbeslagen men det gick inte utan jag fick skruva ur dom för att komma åt gummikorden och knyta upp knuten så jag fick isär tältstången.
/Tomas

Ja det funkade! Jag kunde nu ta bort ändan och ser ju att det är enklare att ersätta de segment som är trasiga, vilket är ett blått och tre röda som är lite böjda.
Det är nog bättre än att köpa helt nya. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
ilisen Hilleberg blåste sönder Bo och sova 33
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
xochitl Tält - Marmot Equinox blåste sönder i Ballinvaggi Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.