Tältet blåste sönder.

Har det hänt er ?
Och i så fall vilket tält och under vilka förhållanden ?
Var ev stormlinor förankrade ?
 
Senast ändrad:
Mittstången till min tältkåta knäcktes vid byar runt 20 m/s. De vanliga stormlinorna var ute. Efter det har jag sytt på extra stormlinefästen lite högre upp, skaffat kraftigare mittstång och har haft vind på 20 och byar värre än de 20. Idag håller allt ihop.

Stången till mitt Ringstind 1 böjdes vid sidvindar på inte mer än kanske 15 m/s. Vet inte om det var någon försvagning. Skaffade ny stångdel och har sedan inte haft det problemet i motsvarande vindar.

Inget blåste sönder i själva duken dock.

Raskesven
 
storm och storm...

Vi var 5 pers som åkte till norge för att fiska under sommaren -89, jag och en kompis hade tänkt sova i mitt fjällräven alupopout III (såg ut som en av Madonnas BH kupor på den tiden, aluminiumfärgat och stod ut...). Resterande 3 pers hade hittat något billigt lågpristält...

Första natten kom det åska och blåst, regnet var inget problem tältet var spänt som f*n, tyvärr slog blixten ner i ett träd i närheten och det spridde splitter, ett träffade tältet som i princip sprack på mitten!

Med en reva på nästan metern flydde de till mitt tält, det var första och sista gången jag försökt sova 5 pers i ett tremans tält, visst var det stora absider och mycket av packningen låg i bilarna.

Men dagen efter inhandlades det ett nytt tält, tur att det inte händet 10 mil ut i grönskan och man skulle vandra 5 dagar till bebyggelse!
 
Min och min frus Nammatj 3 GT blåste sönder en tidig morgon i Kitteldalen, nedanför Kebnekaise. En av tältbågarna knäcktes, vilket i sin tur medförde att den trasiga och vassa tältbågen rev sönder tältbågskanalen. Det var väl delvis vårt eget fel eftersom vinden under natten vridit sig från att blåsa mot tältets kortsida till att blåsa mer mot tältets långsida. Vet inte hur mycket det blåste, men det var svårt att stå upp i byarna. Vi lyckades reparera skadan hjälpligt och behövde inte avbryta vår vandring. Hilleberg lagade tältet utan kostnad.
 
Har varit med om att både Hilleberg, Fjällräven och budgettält blåst sönder. Dock var Hilleberg-tältet feluppsatt, tror det var ett Nammatj 4 GT. Fjällräventältet stod iof lite fel, men blåste itu när vi hade 36 m/s och snöstorm. Budgettält som kompisar har haft har ju gått sönder pga lite småblåst.

Litar dock mest på Hilleberg som en summering.

// Jocke
 
Det var väl delvis vårt eget fel eftersom vinden under natten vridit sig från att blåsa mot tältets kortsida till att blåsa mer mot tältets långsida.
Hur gör ni andra?
Har ni sådan full koll på vädret att ni vet exakt hur vinden kommer att ändra sig eller går ni upp på natten och flyttar tältet?
 
Inte direkt själv.

men alubågar har spruckit i kyla när jag satte upp tältet. Flera yttertält både mitt och farsans har efter många års användning gett upp i duken sannolikt mest till följd av UV-strålningen.

Gick svenska klätterförbundets klätterkurs i Kebnekaise/Tarfala i slutet av 70-talet. Tarfala kan vara ett riktigt blåshål och att tälta vid Tarfalastugan en vecka är en bra fälttest av tält. Något år tidigare hade 18 av 20 tält blåst sönder. De som klarade sig var om jag minns rätt ett Fjällräven G66 "likkistan" och ett Tarfala.

Hur man sätter upp tältet och hur man säkrar och efterspänner linor har stor betydelse för hållbarheten jämte om man som i Tarfala har omgett tältytan med stenmurar.

Thure
 
Mitt første fjelltelt, et Helsport Rundehø, spjælet i kuling etter ca 10 års hard bruk. Det hadde oppstått et lite hull i ripstop-nylonen. Kulingen utvidet det til en flenge på ca 10cm, da vindretningen endret seg. Pluggfestet røk under oppsett på mitt andre Rundehø, for noen år tilbake. Teltet var da et vrak, men jeg hadde ikke noe alternativt 3 manns telt.

Plugghempen på Hilleberg Nallo røk på en vintertur i påsken, i løpet av natten. Vinden var ikke over kuling. Teltet har jeg hatt i over 10 år, og det er brukt ekstensivt. Har fått sydd på plugghempen igjen, men teltet er pensjonert for lette turer.

Disse tre teltene har jeg vært meget fornøyd med. Teltene var forskriftsmessig satt opp i alle tilfellene. Skadene har oppstått etter mange års hard bruk. Viktigste lærdom er at gamle slitte telt ryker. Man bør derfor være forsiktig med å stole på gamle telt på vintertur. I alle tilfellene var det teltduken som røk - den slites som kjent av UV-stråling. Altså antall timer teltet har stått i oppsatt tilstand ute. Samt av mekanisk slitasje.

Jeg kjøpte i sommer et Nanok Axisc Duo tet (en relativt billig, norsk/koreansk utgave av Hilleberg Allak). I løpet av 4 turer var det hull i stangkanalene. Synlig slitasje på stangkanalen er større enn på kanalene til Nalloteltet mitt. Ikke flere billigtelt på meg.
 
Har inte fått ett tält sönderblåst men däremot rullat i väg i ett...

Det var under en paddling när jag och kompisen använde oss av något namnlöst kupoltält på en klipphäll i närheten av Landsort. Det blåste så att det knappt gick att stå men kom väldigt plötsligt på natten. Vinden tog tag i tältet och eftersom vi lämnat ryggsäckarna utanför så vägde vi två tonårstjejer för lätt. Det jag var mest rädd för när vi rullade iväg var att vi skulle hamna i vattnet med dragkedjan nedåt, invirade i våra sovsäckar. Nu gick det bra, vi kom bara några meter men sedan dess då tältar jag helst bland träd (hur små de än må vara) ute i skärgården...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
i95matra Tältet luktar illa Bo och sova 5
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7
ilisen Hilleberg blåste sönder Bo och sova 33
xochitl Tält - Marmot Equinox blåste sönder i Ballinvaggi Bo och sova 5
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.