Tälta med barn

Hej!
Jag vill att min son ska få uppleva det härliga med naturen och ska nu börja lite smått med utflykter. Han är 19månader snart.

I början ska vi ut och cykla med vagn och tält.
Jag undrar vad det finns för fina ställen där man kan tälta och göra upp eld nära Gävle.
Högst 2mil från centrala Gävle.
 
Daniel, jag har inga konkreta förslag men tänkte tipsa om Lantmäteriverkets kartsida. Den är rätt bra på att leta sig runt på, visar olika leder, vindskydd och liknande. Kollar jag runt Gävle finns t.ex. Gästrikeleden. Följer jag den i trakten av Mackmyra så verkar det finnas lite trevlig natur som säkert kan passa?

http://kso2.lantmateriet.se/#
 
Jag och några till gick mellan Marma och Gävle...2011 tror jag. Tror vi till största delen följde Gästrikeleden då, möjligt att det hette pilgrimsleden eller nåt sådant. Men minns att det fann några vindskydd som låg väldigt fint till. Ett par som låg vid någon sjö längs leden, tror att det fanns möjlighet att köra till dem med bil. Och även ett som låg på en höjd med en fin utsikt. Så kolla på de vandringsleder som går söderut från Gävle så hittar du säkert nåt lämpligt vindskydd.
 
I Smörnäs har friluftsfrämjandet ett ställe som jag tror är väldigt lämpligt som mål. Det går att tälta och göra upp eld alldeles vid vattnet precis innan man kommer fram till Smörnäs. Går att bada, fiska, hyra kanot, titta på hönsen och besöka deras cafe.

http://www.friluftsframjandet.se/regioner/malardalen/lokalavdelningar/gavle/smornas/

På vägen dit ser man en del vackra avsnitt av Testeboån och passerar genom idylliska Oslättfors.

Vill man göra en flernätterstur med cykel kan man fortsätta och lägga nästa stopp i närheten av Högbo och sedan via Lund tillbaka till Gävle. Det borde då bli dagsetapper på ca 20km.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
FiaStina Tälta i Florarna? Vandringsleder 4
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
MagdaåJohan Tälta/bo på Öland (främst norra) Vandringsleder 6
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
thansson35 Tälta i Malmötrakten Vandringsleder 3
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
JAD Vandra och tälta i blekinge skärgård Vandringsleder 3
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
PaulPersson Kostar det att tälta i Stockholms skärgård?? Vandringsleder 19
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
HanSolo Roslagsleden med barn Vandringsleder 1
Stig B. Led med barn Vandringsleder 2
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
ClaesSu Med barn på Gästrikeleden? Vandringsleder 3
pallella tips när man vandrar med barn? Vandringsleder 1
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
tröttast 2 vuxna,2 barn, stadsbor o amatörer, ska vandra m en övernattn nära Stockh Vandringsleder 3
Jessica72 Vandring med mindre barn Vandringsleder 3
ulrikagindemo Berättelse om vandring med barn och djur. Vandringsleder 4
jel_19762002 Vandring med barn Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.