Tälta hela höga kustenleden -fungerar det?

Hej!
Jag planerar att gå etapp 1-7 av höga kusten nu i slutet av Augusti (har tidigare gått de sista etapperna med då med kompis)
Ska bli spännande och utmanande att gå helt själv -men ser fram emot det.
Till min fråga. Kommer tälta alla nätter och tänkte max gå 2 mil per dag -bästa är att hamna runt 15km, så man får njuta - vart har ni erfarenhet av att det går bra att tälta?
I calazo’s guide bok står att man kan tälta vid svartviken (jättefin sandstrand tydligen) men enligt många blogginlägg högst oklart- någon som kanske vet eller har tips vart jag kan hitta informationen?

sedan -vatten? Kommer ta med mig filter för vattenrening, men tar gärna emot tips om vart det finns ok bäckar eller kranar man får ta vatten ur :)

tack på förhand för alla tips :)
/maria
 
Vid Norrvarp söder om Rödhällorna hittade jag en bäck med bra vatten. Hörsång camping ska ha en vatten kran ute man får ta från.
 
Fin sandstrand, men vi letade inte efter tältplats, för vi sov i vindskyddet uppe på berget, vilket gick utmärkt. Vad jag minns var det rätt mycket växtlighet och backe från stranden.

Vi hade inga större problem att hitta dricksvatten den första biten, och vi hade inget filter. Då gick vi dessutom bara ca 8 km om dagen eftersom min dotter vad ganska liten. Matlagningsvatten tog vi ur bäckarna, och det finns även bäckar med dricksvatten. De står i etappbeskrivningarna på hemsidan.

Sista etappen till Nordingrå (där vi slutade) vek vi av på världsarvsleden en bit och gick till Häggvik och såg det underbara museet Mannaminne innan vi gick på den vackra landsvägen till Nordingrå. Det blev mindre landsvägsvandring och mer att se då. Jag tror att vi tog vatten vid någon gästhamn där, vet inte om man fick, men vi gjorde det ändå.
 
Fin sandstrand, men vi letade inte efter tältplats, för vi sov i vindskyddet uppe på berget, vilket gick utmärkt. Vad jag minns var det rätt mycket växtlighet och backe från stranden.

Vi hade inga större problem att hitta dricksvatten den första biten, och vi hade inget filter. Då gick vi dessutom bara ca 8 km om dagen eftersom min dotter vad ganska liten. Matlagningsvatten tog vi ur bäckarna, och det finns även bäckar med dricksvatten. De står i etappbeskrivningarna på hemsidan.

Sista etappen till Nordingrå (där vi slutade) vek vi av på världsarvsleden en bit och gick till Häggvik och såg det underbara museet Mannaminne innan vi gick på den vackra landsvägen till Nordingrå. Det blev mindre landsvägsvandring och mer att se då. Jag tror att vi tog vatten vid någon gästhamn där, vet inte om man fick, men vi gjorde det ändå.
Tack! Då får vindskyddet bli en möjlig sovplats om inte stranden fungerar :)
Verkar vara roligt museum - det får jag besöka :)
Skönt att höra att vatten inte blir något problem -vill inte släpa för mycket :)
 
Jag gick hela Höga Kustenleden i början av Juli. Det finns massvis med bra vindskydd. Eftersom du går ensam har du för det mesta de själv eftersom det ofta är bara plats för en person. De ligger oftast med fantastiskt utsikt.
Tyckte särskild om vindskyddet på etapp 1, alltså från start Höga Kusten bron. Och så vindskyddet på älgberget (tror det heter så), kanske på etapp 2 eller 3. Missa inte de arkitektritade vindskydden längs vägen. Jag hade tält med mig men använde det max 3 gånger. Jag personligen älskar att sova i vindskydd.
Bild 1 och 2, första arkitektritade vindskydd och tillhörande brygga med utsikt ända till Höga Kusten bron.
Bild 3, arkitektritade vindskyddet på etapp 2 som heter Strandet vad jag minns nu.
Bild 4 och 5, gammal vindskydd på Älgberget och utsikt. Ligger inte direkt på leden men inte långt, kanske 300 meter att gå upp på berget.
 

Bilagor

  • B0B2C117-22F2-4A70-8651-C7867941D422.jpeg
    B0B2C117-22F2-4A70-8651-C7867941D422.jpeg
    4 MB · Visningar: 364
  • 2A26B0B2-E636-4F67-A3DC-E6833CA1EF75.jpeg
    2A26B0B2-E636-4F67-A3DC-E6833CA1EF75.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 353
  • FBC3C0D3-45C8-4718-94C1-24DDB3F51E19.jpeg
    FBC3C0D3-45C8-4718-94C1-24DDB3F51E19.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 369
  • CF1463C2-81D1-4D72-A9E7-2022FE3764C2.jpeg
    CF1463C2-81D1-4D72-A9E7-2022FE3764C2.jpeg
    5 MB · Visningar: 358
  • 6ECFDB82-1859-4090-B4E4-03264E602144.jpeg
    6ECFDB82-1859-4090-B4E4-03264E602144.jpeg
    5.9 MB · Visningar: 353
Jag gick hela Höga Kustenleden i början av Juli. Det finns massvis med bra vindskydd. Eftersom du går ensam har du för det mesta de själv eftersom det ofta är bara plats för en person. De ligger oftast med fantastiskt utsikt.
Tyckte särskild om vindskyddet på etapp 1, alltså från start Höga Kusten bron. Och så vindskyddet på älgberget (tror det heter så), kanske på etapp 2 eller 3. Missa inte de arkitektritade vindskydden längs vägen. Jag hade tält med mig men använde det max 3 gånger. Jag personligen älskar att sova i vindskydd.
Bild 1 och 2, första arkitektritade vindskydd och tillhörande brygga med utsikt ända till Höga Kusten bron.
Bild 3, arkitektritade vindskyddet på etapp 2 som heter Strandet vad jag minns nu.
Bild 4 och 5, gammal vindskydd på Älgberget och utsikt. Ligger inte direkt på leden men inte långt, kanske 300 meter att gå upp på berget.
Tack för ditt svar :)
Vad roligt att de arkitekt -ritade vindskydden ligger längs höga kusten leden -det visste jag inte!
Är ovan att tälta helt själv och sova i vindskyddet, men många är väldigt positiva över älgberget så måste ju testas helt klart :)
/maria
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiaStina Tälta i Florarna? Vandringsleder 4
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
MagdaåJohan Tälta/bo på Öland (främst norra) Vandringsleder 6
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
thansson35 Tälta i Malmötrakten Vandringsleder 3
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
JAD Vandra och tälta i blekinge skärgård Vandringsleder 3
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
PaulPersson Kostar det att tälta i Stockholms skärgård?? Vandringsleder 19
veni Hela Bergslagsleden Vandringsleder 23
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
zzeezz Hela Sörmlandsleden rakt av. Vandringsleder 1
Nyman Att vandra hela bruksleden Vandringsleder 4
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
lfro Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018 Vandringsleder 41
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.