Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt?

Tyvektältet tycker jag dock inte verkar vara något att hänga i julgranen. I varje fall inte för svenska förhållanden.

Oj vad du tog åt dig plötsligt! Fanns nog fler tält att välja på sist jag kollade...
...Där av Hillebergs försäljnings framgångar då 1 tält, tex 2,1kg Nallo, funkar till allt.
Ja, kanske är jag också dum i huvet, men jag har hellre ett nordpolen-tält enligt ovan på 2.1kg än ett icke-regntätt tält på 0.5kg. Jag har förut hört argumentet att man inte behöver en sovsäck som täcker en vanlig fjällsommar (dvs ned till ca -5 beroende på hur man är skapt), utan klarar sig med t ex en dunquilt. Jag lever själv lite enligt denna regel, eftersom jag har en 0-graders sovsäck (är helt enkelt för snål för att skaffa ytterligare en säck som täcker ned till -5). Men om man ska ta sovgrejer som är tillräckliga de flesta nätter, och ett tält som är tillräcklig några dagar (de dagar det inte regnar i fjällen...), ja då tror jag inte längre att lättviktsrevolutionen tilltalar majoriteten.

Jag tror i min enfald att flertalet fjällen-Svenssons hellre släpar en sovsäck på 8hg och ett tält på 2,1kg (för 2 personer, att jämföras med ett 0,5kg-tält för en person märk väl) om det får dem att slippa frysa nattetid och låter dem slippa att det regnar in. Kanske har jag låga tankar om gemene man, men jag har liksom inte fått känslan av att de vill sitta ensamma huttrande inrullade i sin dunfilt i varsitt läckande tält med varsitt pysande esbit-kök och ljumma på två deciliter vatten som de kan äta torra kex till, vilket tar en knapp halvtimme. Att man sen kan se andra tjusningar i dessa lösningar (vem gör inte det!) är en annan femma.

Att demokratisera lättvikt handlar för mig mer om att få folk att skippa windstopperfleece+fleece+dunjacka+tresäsongerssovsäck+4-kilosrygga+Trangiacontainern+skitsmart necessär med 93 fack som väger 6hg etc etc, och se att man ändå kan vara ute med samma eller t o m högre komfort. Om något är lika lätthanterligt och ger lika bra funktion men väger mindre, då är det bra. Om något har sämre (undermålig) funktion och lägre vikt, då måste man väga för och emot.
 
Tyvektältet har nog alldeles utmärkt funktion för de klimatförhållanden det är skapt för. Fast det visste ni ju redan allihopa, ni vill ju bara retas med varandra ;)
 
Så därför behåller jag Aktot och låter andra testa The one mfl.
Självklart behöver jag ett regntätt och vindtåligt tält,och myggskydd,dock gärna så lätt som möjligt
 
Att demokratisera lättvikt handlar för mig mer om att få folk att skippa windstopperfleece+fleece+dunjacka+tresäsongerssovsäck+4-kilosrygga+Trangiacontainern+skitsmart necessär med 93 fack som väger 6hg etc etc, och se att man ändå kan vara ute med samma eller t o m högre komfort. Om något är lika lätthanterligt och ger lika bra funktion men väger mindre, då är det bra. Om något har sämre (undermålig) funktion och lägre vikt, då måste man väga för och emot.


Men det här är ju samma gamla debatt som alltid dyker upp på lättpackarforumet, om skillnaden mellan att kapa onödig vikt (=bra för alla) och att jaga den ultimata packningen (=kul för entusiasterna)

I den debatten har det nog inte sagts mycket nytt det senaste året...
 
Tyvektältet har nog alldeles utmärkt funktion för de klimatförhållanden det är skapt för.

Ja lika korkat som det är att tro att man behöver ett TNF VE 25 eller ett HB Keron 4 GT för en solotur med två övernattningar på Söderåsen i juli, är det väl att tro att detta tält lämpar sig för en tvåveckorstur i Sarek. Kanske kan det vara så att det finns andra områden i världen att vandra på än svenska fjällen.

Inbillar mig att ett tält med andande väv och bra ventilation, men ändå småkrypssäkert, är ganska trevligt i torra och varma områden som frekventeras av inte bara vandrare utan även flugor, skorpioner m m. Horses for courses.

Fast det visste ni ju redan allihopa, ni vill ju bara retas med varandra ;)

Jag är inte så säker på det... ;)
 
Tyvektältet har nog alldeles utmärkt funktion för de klimatförhållanden det är skapt för. Fast det visste ni ju redan allihopa, ni vill ju bara retas med varandra ;)
Du snackar som vanligt sk*t. Jag är jättearg och det tänker jag alltid vara.



OBS: för känsliga läsare eller för läsare under tolv år eller som av annan anledning saknar förmågan att förstå ironi: jag skämtade bara. Sk*t betyder skatt och inget annat. Inga djur kom till skada under inlägget.
 
Ja lika korkat som det är att tro att man behöver ett TNF VE 25 eller ett HB Keron 4 GT för en solotur med två övernattningar på Söderåsen i juli, är det väl att tro att detta tält lämpar sig för en tvåveckorstur i Sarek.

Som jag försökt beskriva tidigare så finns det fler nyanser. Dessa bombastiska exempel lurar ingen utan visar bara hur verklighets främmande resonemanget är!

Kanske kan det vara så att det finns andra områden i världen att vandra på än svenska fjällen.

Visst, men då finns det nog bättre kompromisser att välja som dessutom fungerar bra under nordiska förhållanden!

Inbillar mig att ett tält med andande väv och bra ventilation, men ändå småkrypssäkert, är ganska trevligt i torra och varma områden som frekventeras av inte bara vandrare utan även flugor, skorpioner m m. Horses for courses.

Alla membran med andnings/diffusions funktion fungererar enligt ångtrycksmetoden. Bra andningsfunktion hos tyget OCH öppna ventiler är därför inkompatibelt! Andnings funktionen hos Tyvek materialet är därför helt ointressant i detta fallet och andra mer rivstarka tyger att föredra. Som tidigare påpekats saknar ventilöppningarna mesh så man kan alltså inte ha dem öppna OCH undvika flugor, skorpionerna osv. Nytt rekord i tankevurpor? ;)
 
Strykarräven;357447 sa:
Ja, kanske är jag också dum i huvet, men jag har hellre ett nordpolen-tält enligt ovan på 2.1kg än ett icke-regntätt tält på 0.5kg. Jag har förut hört argumentet att man inte behöver en sovsäck som täcker en vanlig fjällsommar (dvs ned till ca -5 beroende på hur man är skapt), utan klarar sig med t ex en dunquilt. Jag lever själv lite enligt denna regel, eftersom jag har en 0-graders sovsäck (är helt enkelt för snål för att skaffa ytterligare en säck som täcker ned till -5). Men om man ska ta sovgrejer som är tillräckliga de flesta nätter, och ett tält som är tillräcklig några dagar (de dagar det inte regnar i fjällen...), ja då tror jag inte längre att lättviktsrevolutionen tilltalar majoriteten.

Jag tror i min enfald att flertalet fjällen-Svenssons hellre släpar en sovsäck på 8hg och ett tält på 2,1kg (för 2 personer, att jämföras med ett 0,5kg-tält för en person märk väl) om det får dem att slippa frysa nattetid och låter dem slippa att det regnar in. Kanske har jag låga tankar om gemene man, men jag har liksom inte fått känslan av att de vill sitta ensamma huttrande inrullade i sin dunfilt i varsitt läckande tält med varsitt pysande esbit-kök och ljumma på två deciliter vatten som de kan äta torra kex till, vilket tar en knapp halvtimme. Att man sen kan se andra tjusningar i dessa lösningar (vem gör inte det!) är en annan femma.

Att demokratisera lättvikt handlar för mig mer om att få folk att skippa windstopperfleece+fleece+dunjacka+tresäsongerssovsäck+4-kilosrygga+Trangiacontainern+skitsmart necessär med 93 fack som väger 6hg etc etc, och se att man ändå kan vara ute med samma eller t o m högre komfort. Om något är lika lätthanterligt och ger lika bra funktion men väger mindre, då är det bra. Om något har sämre (undermålig) funktion och lägre vikt, då måste man väga för och emot.

Tack, kunde inte sagt det bättre själv! Nu väger väl inte Tyvek tältet riktigt 0,5kg då stavarna inte är inräknade... ;)
 
Senast ändrad:
Vem är det som rusar fram i naturen med 110% fokus på nya prylnyheter och helt missar orsaken och njutningen i att lämna hemmet trygga vrå?

Vet inte. Vem är det?
Så här von oben ser det nog snarare ut som om det är på webben jag susar fram med fokus på prylnyheter. I naturen har jag annat att göra, och har mest gamla prylar.

Ett UL tält i Tyvek är en så nishad produkt att snart sagt INGEN är betjänt av det, dvs. annat än att bräcka polarn!

Helt sant! Jag minns att jag läste nåt liknande på en lättpackar-sajt för några dagar sen. En alldeles lysande skribent som höll med tältets tillverkare om att Tyvek-tält inte var nåt att ha för de flesta, särskilt inte för svenska förhållanden.
Eller vänta... det var ju jag! :)
 
Som jag försökt beskriva tidigare så finns det fler nyanser. Dessa bombastiska exempel lurar ingen utan visar bara hur verklighets främmande resonemanget är!

Du menar, lika bombastiska som att hävda att tyvektältet aldrig kan vara nåt att ha?

Som jag skrev ovan, horses for courses. Om tyvektältet är helt värdelöst till allt kommer det snart nog att försvinna från marknaden. Jag tycker själv det är skoj att det kommer nya produkter baserade på nya idéer och tycker det är trevligare att fundera över på vilket sätt de kan vara bra än att bestämma mig från början att det är sk*t.

Visst, men då finns det nog bättre kompromisser att välja som dessutom fungerar bra under nordiska förhållanden!

Kanske det. Men givet att vi inte vill att utvecklingen ska stanna av helt, se ovan.

Alla membran med andnings/diffusions funktion fungererar enligt ångtrycksmetoden. Bra andningsfunktion hos tyget OCH öppna ventiler är därför inkompatibelt! Andnings funktionen hos Tyvek materialet är därför helt ointressant i detta fallet och andra mer rivstarka tyger att föredra. Som tidigare påpekats saknar ventilöppningarna mesh så man kan alltså inte ha dem öppna OCH undvika flugor, skorpionerna osv. Nytt rekord i tankevurpor? ;)

Tankevurpor måste man göra annars är man ingen riktig cyklist. Eller hur det nu var. ;)

Hade missat det att ventilerna saknade mesh, helt klart en miss i mina ögon. Jag kan dock tänka mig lägen då diffusion kan vara bra trots bra ventilation, t.ex. om man vill stänga till ventilerna i nederkanten pga drevande sand. En annan miss i mina ögon är att det ser ut som om man öppnar upp för att få in regn på golvet när man öppnar dörren, vilket ytterligare understryker att det inte är nåt man vill ha när man förväntar sig tvåveckors hällregn (för att dra till med ännu en hyperbol).

Att materialet är billigt är en annan fördel; tänk nödlösning i katastrofområden. Nu är nog inte det den primära marknaden för ett så litet tält, men den kanske kan bidra? (Fast det kanske redan finns?)

Som sagt, är det helt värdelöst lär vi inte se det på tarptent-sajten alls om ett par år...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Kvarnträsk Limma Tyvek? Lättpackning 5
w2best Vibram Fivefingers går sönder Lättpackning 3
splashmore När går det för långt? Lättpackning 3
Joakim Ambrosson Hur långt går vi Lättpackning 33
Bettega UL som barnfamilj i fjällen-går det? Lättpackning 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.