Sy i t.ex. Gore Tex

Har skaffat ett mönster på en jacka, "vattentätt-men-andas-"-tyg (2,5 lagers från Shelby), dragkedjor, mm för att sy mig en regnjacka.

Misstänker att jag kommer att få problem pga att jag inte är särskilt duktig på att hantera symaskin och inte sytt något större sedan syslöjden.

Jag behöver tips.
Vad ska man tänka på?
Finns det sidor på nätet med tips, tricks och andra bra att ha saker?
:)
Ola, med vatten över huvudet...
 
Öva först på begagnat lakan! Sy hela jackan och nöj dig inte förrän du är helt nöjd med ditt arbete!
Därefter kan du fundera på om du vill sy i G-tex tyget, som brukar vara slirigt mot matarverket, maskeringstejp löser det problemet. Har du rätt tejp för sömntätnaden och rätt klister till ditt G-textyg? Tryckknappar med verktyg. Har du nitat förut? Har du rätt blixtlås, det kommer att gå åt två av alla eftersom övningsmodellen behöver oxså!
Det finns fina handböcker i maskinsömnad på biblioteket. Falsben och linjal plus en bra sax brukar vara bra att utrusta sybordet med innan du börjar.

go tur
 
Nåla inte

Oj, nu har Johan "vaknat till" igen ;)


När man syr i något som ska vara vattentätt får man inte nåla ihop tyget var som helst, även om det står i beskrivningen ”nåla ihop”. Jag brukar använda maskeringstejp i stället för knappnålar.

Per Brune
 
Tackar!

Andersj.se är en av anledningarna till att jag ens tänkte tanken att sy en jacka själv i stället för att köpa en färdig.

En lakanvariant är ingen dum idé att börja med. Jag får skaffa flera dragkedjor.

Rätt tejp har jag men inget klister. Ersätter tejpen klister eller bör man ha bägge?

Maskeringstejp för att få bättre fäste och som ersättning till nålar låter som riktigt bra tips. Är någon som har flera liknande tips så tar jag tacksamt emot dem.

Ska man ha någon speciell sorts nål i maskinen när man syr? Hur hindrar man tyget från att fransa sig? Vika in kanten, sy längs kanten eller finns det andra smartare lösningar?

Falsben, bra sax och linjal är noterat.
Finns det fler bra-att-ha saker jag borde skaffa?

:)
Ola, börjar få näsan närmare vattenytan...
 
Tejpen för att täta sömmarna värmer man väl i de flesta fall fast med strykjärn, då behövs nog inget lim.
 
Du vill nog att förstärkningar mellan dubbeltyget och bakom tryckknapparna är tätt, då behöver du en grov huggpipa, görs lätt av ett rör och en sliprondell på borrmaskinen. Mellan lapp och tyg behöver du klistret.
När du övar dig att sätta i blixtlås kan du öva dig på billiga kontinuerligt spunna. Blixtlås är lätta att montera.
Men dubbel och tredubbelinfästningar, som vid huva, kragavslutning mm utan nålar kan vara lite knepigare...
Att hålla tygbitarna plana och att stryka ofta är ett knep som skräddare tillämpar. Stort bord har du redan sett hos Anders, men tvättlina med klädnypor för att hålla reda på bitar och mönsterdelar delar jag gärna ut! Unga skräddare brukar ha avprickningslistor till dess de lärt sig....
Märk mönsterdelarna så att du vet vad som skall vara aviga och räta! och tejpa upp mönsterdelarna med maskeringstejp, krita gärna, skräddarkrita, en smal tvålrest kan ersätta om än lite svårare att se.
Gillar du mönstret rita om det på omslagspapper!
Upprätta ett mönsterarkiv.
Det är bara att ta det stilla och krypa först. Lycka till och

go tur
 
Lödpenna

Ett knep som jag lärt mig av dom på dom på den lokala fallskärmsshopen (landets ledande) är som jag skrivit om tidigare på detta forum.

Att skära tyget (syntettyger) med lödpenna i stället för att klippa med sax. Som underlag har man en härdad glasskiva (från fyndavdelningen på IKEA). Är det raka kanter använder man en stållinjal (Biltema) eller en annan glasskiva.

Vitsen är att trådarna i tyget smälter ihop när man skär det med lödpennan och att tyget då inte kan fransa upp sig.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.