Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning

Tjena!

Jag har tre par skor med Gore Tex-membran. De är rätt slut efter många års flitigt användande så de läcker rätt friskt. Men jag skulle vilja impregnera dom en gång för alla och använda dom en sista vinter i slasket.

De skall bli ordentligt vattenfrånstötande hade jag tänkt. Om andningsförmågan täpps till så gör det inget. Huvudsaken att ingen väta utifrån kommer in.

Vad skall jag använda? Vill ha nåt riktigt bra och inte bara nå Imprenex eller nåtnsån "Din sko"-spray.

Tätt viktigast alltså...

Tack på förhand!

Stalle
 
Då bör du nog doppa hela skon i något gummiliknande lim, t ex LiquiSole . Ett annat alternativ kan ju vara ett par galoscher, de lär ju åter vara populära, och det skall finns olika färgglada varianter. Yttertyget på skon är ju inte gjort för att på något sätt vara vattentätt, eftersom det finns ett vattentätt membran under, att nu plötsligt göra det vattentätt blir inte så lätt.
 
Jag skulle tippa på den här (om du har Meindl Island Pro eller liknande utan tyg):

LDERFET1_400x400.jpg


"Nikwax Waterproofing for Leather är en högpresterande vaxmassa som blir mjukt vid rumstemperatur. När den appliceras på läder torkar den till en seg, smidig och vattenavstötande hinna. Likt Flytande Vax är den inte uppmjukande. Kan appliceras och förvaras även vid minusgrader. Torka av dina kängor före applicering."


PS. Jag har precis mailat och kollat ett par vändor med Lundhags och de som svarade tyckte att man smörjer/fettar in kängorna max en gång per år. För att göra vattentätt använder man det där vaxet. Det finns ett på tub också som ska vara något sämre men är lite lättare att arbeta med (ta med ut i busken):

Fabric-and-leather-waterproofer-nikwax-b.jpg


"Nikwax Waterproofing for Leather är en högpresterande vaxmassa som blir mjukt vid rumstemperatur. När den appliceras på läder torkar den till en seg, smidig och vattenavstötande hinna. Likt Flytande Vax är den inte uppmjukande. Kan appliceras och förvaras även vid minusgrader. Torka av dina kängor före applicering."

Jag noterade just att det står i princip helt lika texter för båda produkterna. Jag trodde att burkvaxet skulle vara betydligt mer svårjobbat så köper du bara en så rekommenderar jag burk.
 
Likvisole och tyg

Det är skor som är i tyg fast med G-tex-membran. Så de är som små skaljackor för fossingarna ju. Men jag förstår hur du menar Kurt. Men visst kan man väl återimpregnera skaljackor.

Jag var inne lite på samma sak som du att typ göra gummistövlar av dom med hjälp av Likkvisole. Men problemet är ju att Likvisole leder ju kyla nå jävlulskt bra så då lär ju skorna grymt kalla.

Och ja,,, Niklas... det var ju skor med tyg på. Inte läder. Men det kunde ju inte du veta.

Stalle
 
Dra en plastpåse över foten innan du tar på skon, två om du vill vara tryggare.... Budgetstövel som funkar för barn likväl som för vuxna. Enkelt att ta med i fält och förstör inte skons yttre look. Fryspåse för mer slitstyrka.
 
Det är skor som är i tyg fast med G-tex-membran. Så de är som små skaljackor för fossingarna ju. Men jag förstår hur du menar Kurt. Men visst kan man väl återimpregnera skaljackor.

Jag var inne lite på samma sak som du att typ göra gummistövlar av dom med hjälp av Likkvisole. Men problemet är ju att Likvisole leder ju kyla nå jävlulskt bra så då lär ju skorna grymt kalla.

Och ja,,, Niklas... det var ju skor med tyg på. Inte läder. Men det kunde ju inte du veta.

Stalle

Njae, ett impregneringsmedel lägger sig på ytan och förändrar egenskaperna så att vattnet inte vill blöt ner tyget. "Tex-material" har ett fysiskt "filter" på ett annat sätt. "texmaterial" är helt enkelt PTFE (Teflon) som man dragit ut så det bildar ett trådigt nätverk. Detta nätverk binder man sen fast i ett bärmaterial för att det i sig självt är väldigt ömtåligt. Vatten väter inte PTFE alls vilket innebär att endast vattenånga (enstaka vattenmolekyler) kommer att passera, inte vattendroppar som är för stora.

När "texmembran" går sönder så blir det hål i membranet.
Detta kan man sen inte täta genom återimpregnering.
Däremot kan man förbättra de vattenavvisnade egenskaperna på YTAN av "tex"-jackan.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
cwmint Impregnera tältgolv Gör det själv 14
M Söderström Impregnera fjälltält Tarfala compass Gör det själv 4
myospinae Impregnera tältduk? Gör det själv 10
Mattias1981 Impregnera med vad?? Gör det själv 2
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
Mobilizer Impregnera ryggsäck Gör det själv 16
zhcimon Impregnera G-1000 Gör det själv 17
kimman impregnera bomullsbrallor? Gör det själv 10
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
statemachine Laga gore-tex handske Gör det själv 3
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
skallagrimson Laga Gore-Tex Gör det själv 12
skogsvakt gore tex repair kit? Gör det själv 2
hendberg Sy i t.ex. Gore Tex Gör det själv 7
prylManne [Tips] fästa lossade tejpar på 3Lagers Gore-Tex Gör det själv 1
nummeråtta Redogörelse: Tvätt och impregnering av Gore-Tex plagg Gör det själv 10
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Gör det själv 2
Johan es Civil fältjacka 90 med Gore-Tex Gör det själv 19
stihl Reparera Gore Windstopper Gör det själv 1
bash Sy om en Gore-texjacka Gör det själv 29
hulth Bivacksäck i Gore-Tex. Gör det själv 43
apport Förstärka Gore-Tex byxor? Gör det själv 3
Wulff Nya gore-tex väven XCR!! Gör det själv 2
warwa Kan vi vanliga konsumenter köpa 3-lagers Gore-Tex? Gör det själv 13
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.