Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :)

Hej!
Jag är på gång att sy ett par byxor eller två, inget extremt friluftisgt men sådär lagom praktiskt i tyg som skyddar mot lite vind och vatten, dom ska sitta bra, ha förnöjda knån och vara snygga i allmänhet. Dom kommer användas till vardags för både hemmamys, cykling och större äventyr.
När det regnar drar jag på regnbyxor.

Utformningen i detalj sköter jag själv men jag vill ha ett bra mönster att utgå från, har sytt en del förut men det här blir största projektet hittils. Har bland annat bytt ett par dragkedjor på jackor tidigare :)
Det mönster jag har hittat som känns mest rimligt är Korouoma Pant på shelby.fi

Men fickor kommer flyttas, kommer nog inte ha resår i midjan osv..
Är det ett lämpligt mönster att utgå från? Rent av nån som har testat det?

Ang material så lutar det åt Quickdry Stretch för byxor, ska nog sy ett par längre shorts i ett tunnare material också :)

Låter det här som ett rimligt projekt? Nånting särskilt jag ska tänka på innan jag beställer?
 
Har tyvärr inte testat deras byxmönster, men väl två av deras jackor, som du vet.. =) å dom tycker jag ju sitter bra iaf... I mönstret (gissar att det är likadant på byxorna) följer alla storlekar med, och det är enkelt att anpassa lite om det skulle behövas. I jackmönsterna fanns det även lite förslag på alternativa lösningar vill jag minnas. Maila shelby och fråga?
 
Hobby

Hej!
Jag är på gång att sy ett par byxor eller två, inget extremt friluftisgt men sådär lagom praktiskt i tyg som skyddar mot lite vind och vatten, dom ska sitta bra, ha förnöjda knån och vara snygga i allmänhet. Dom kommer användas till vardags för både hemmamys, cykling och större äventyr.
När det regnar drar jag på regnbyxor.

Utformningen i detalj sköter jag själv men jag vill ha ett bra mönster att utgå från, har sytt en del förut men det här blir största projektet hittils. Har bland annat bytt ett par dragkedjor på jackor tidigare :)
Det mönster jag har hittat som känns mest rimligt är Korouoma Pant på shelby.fi

Men fickor kommer flyttas, kommer nog inte ha resår i midjan osv..
Är det ett lämpligt mönster att utgå från? Rent av nån som har testat det?

Ang material så lutar det åt Quickdry Stretch för byxor, ska nog sy ett par längre shorts i ett tunnare material också :)

Låter det här som ett rimligt projekt? Nånting särskilt jag ska tänka på innan jag beställer?

Nyfiken varför du syr. Själv kommer jag fram till att jag aldrig kommer billigare än att köpa. Men det finns givetvis andra argument för att sitta vid symaskinen.
 
Nyfiken varför du syr. Själv kommer jag fram till att jag aldrig kommer billigare än att köpa. Men det finns givetvis andra argument för att sitta vid symaskinen.

Nöjen kostar, så enkelt är det. :)
I det här fallet ligger nöjet i både utmaning samt att få designa och utforma själv! Dessutom i fallet att sy så är det i princip gratis, eftersom jag annars skulle köpa byxor+shorts.

Skulle allting motiveras med pengar skulle nog ingen på utsidan.se vara ute i skog och mark. :)
 
Nyfiken varför du syr. Själv kommer jag fram till att jag aldrig kommer billigare än att köpa. Men det finns givetvis andra argument för att sitta vid symaskinen.

För mig är visten att om man syr själv får manperfekt passform och precis lagom stora fickor. Och så är det en härlig känsla att gå omkring med jacka och byxor där man sytt allt själv.

Är man ute för att spara pengar så köp färdigt. Det finns nog rätt så många länder där sömmerskor syr kläder för en lön som nog inte går att leva på.

Foto: undertecknad (stativ + tidsfördröjning)
Per
 

Bilagor

  • Byxor_0028.jpg
    Byxor_0028.jpg
    72.6 KB · Visningar: 3,372
  • jacka.jpg
    jacka.jpg
    31.8 KB · Visningar: 4,006
Kul

att ni tar er tid att sy byxor själv.

För mig personligen så räcker det att modifiera köpebyxor genom att korta och snäva till byxben eller ändra passformen över stussen och låren. Tror att gylfen skulle bli för knepig att få snygg om jag konstruerade hela byxan själv. Men kanske det går om man följer mönstret noga. Är mönstren från Shelby försedda med i vilken ordning man skall sy respektive söm?

Stretchtyg tror jag är ett mycket bra val.

Thure
 
Är med

Nöjen kostar, så enkelt är det. :)
I det här fallet ligger nöjet i både utmaning samt att få designa och utforma själv! Dessutom i fallet att sy så är det i princip gratis, eftersom jag annars skulle köpa byxor+shorts.

Skulle allting motiveras med pengar skulle nog ingen på utsidan.se vara ute i skog och mark. :)

Självklart finns det flera nöjen i livet. Egen smed känns bra att vara. Det jag ville få fram var det ni kom till att det inte handlar om pengar om man inte är utrustad med udda mått på kroppen.
 
att ni tar er tid att sy byxor själv.

För mig personligen så räcker det att modifiera köpebyxor genom att korta och snäva till byxben eller ändra passformen över stussen och låren. Tror att gylfen skulle bli för knepig att få snygg om jag konstruerade hela byxan själv. Men kanske det går om man följer mönstret noga. Är mönstren från Shelby försedda med i vilken ordning man skall sy respektive söm?

Stretchtyg tror jag är ett mycket bra val.

Thure

Gylfen tycker jag är klart komplicerad att sy. Mitt ”knep” var att sprätta upp ett par uttjänta byxor och noga dokumentera i vilken ordning bitarna lossnade. Syordningen är sedan den motsatta. Sist lossade bitarna ska sys först.

Per
 
thureb;591898 klipp... Är mönstren från Shelby försedda med i vilken ordning man skall sy respektive söm? klipp... [/QUOTE sa:
ja, iaf till jackorna så följer det med ett häfte på 7-10 sidor med instruktioner och tips, förutom själva mönstret.
 
Jag tycker att det är bra att sy ett testplagg i ett gammalt lakan eller liknande bara för att gå genom processen. Sömnadsinstruktioner brukar sällan vara detaljerade utan det förutsätts viss sömnadskunskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
flanell muddar vid benslut & fjällrävens byxor Gör det själv 11
flanell Grönlands Vax -fjällräven, byxor Gör det själv 65
schweingaard Matrial till byxor? Gör det själv 0
Johan_olsson Färga M/90 byxor? Gör det själv 8
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
sajberjohan Färgning av byxor Gör det själv 2
schweingaard Matrial till byxor Gör det själv 0
apport Förstärka Gore-Tex byxor? Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.