muddar vid benslut & fjällrävens byxor

det här blir egentligen två diskussioner (ämnen) men båda gäller alltså byxor.


jag trivs ganska bra med att ha muddar nere vid bensluten på byxor som används vid vandrig mm. gärna ganska rejäla muddar som smiter ordentligt tätt mot kängans skaft, typ som hos försvarets M90 byxor.

det blir inget "kall-ras".
i kombination med höga kängskaft , som då ligger omlott, bildas en spärr mot att kvistar mm ska ramla in i sko/känga.
är det lite dyigt, och man går ner sig, stängs även väta ute någon sekund. mm mm
jag tycker det överhuvudtaget ger en skön känsla när det är tätt från livremmen och neråt och inga fladdrande byxben.

fråga 1: vad har ni för tankar om muddars vara eller icke vara, nere vid byxans ben-slut.





jag stör mig lite på att fjällrävens byxor bara finns i storlek 48,50,52 osv. dvs inte i 148, 150, 152. dom blir för korta i benen om man köper muddvarianten och är lång och smal. nån som känner igen problemet?

fråga 2: nån som sytt egna muddar i fjällräven brallor? eller andra byxor och kan komma med tips? foton?
 
Såg hos (det stora) NK på sveavägen i sthlm att de sålde de där knappbanden i bensluten, som fjällräven har, lösa för 20 kr/par så att man kan ersätta/sy själv. Bara att sy in dem i ett par byxor med rålängd, om du nu vill ha fjällräven byxor vill säga:)

//Erik
 
Såg hos (det stora) NK på sveavägen i sthlm att de sålde de där knappbanden i bensluten, som fjällräven har, lösa för 20 kr/par så att man kan ersätta/sy själv. Bara att sy in dem i ett par byxor med rålängd, om du nu vill ha fjällräven byxor vill säga:)

//Erik


å f´n, det låter ju helt kanon!! exakt vad jag vill ha. tack som tusan för det tipset.

var det orginal fjällräven med knappar monterade och klara? som såldes på sportavdelningen? eller var det tygband som såldes på sy-tillbehörsavdelningen?


tack också till joask för tips ITAB brallorna var inte fel, speciellt inte till det priset. rolig formulering dom hade; "s.k 1000 väv" :)
 
Mudd = stickad avslutning på stickade eller sydda plagg. Vanligt vid ärm och benslut men förekommer även vid midjan och halsen.
Damask =av kraftigare tyg sko och ankelskydd, militärt oftast över byxslutet, civilt mest under. Exempelvis snödamask.
Remstängning med i byxan fastsydd kanal, på friluftbyxor, ersätter damask.
Kardborreband och tryckknappsband finns även, de förra vanliga på regnbyxor.
Lättare om vi håller oss till vedertagna begrepp tills dess SAOL säger annorledes....
 
Mudd = stickad avslutning på stickade eller sydda plagg. Vanligt vid ärm och benslut men förekommer även vid midjan och halsen.
Damask =av kraftigare tyg sko och ankelskydd, militärt oftast över byxslutet, civilt mest under. Exempelvis snödamask.
Remstängning med i byxan fastsydd kanal, på friluftbyxor, ersätter damask.
Kardborreband och tryckknappsband finns även, de förra vanliga på regnbyxor.
Lättare om vi håller oss till vedertagna begrepp tills dess SAOL säger annorledes....

orka.......
 
Jag har satt en kardborrestängning (kan knappast kallas varken damask eller mudd...) på mina Fjållrävisar med rålängd. Tog helt enkelt en del av den bit som klipps bort när byxorna sys upp, sydde lite kantfållar mm och fäste ett kardborreband på denna. Denna blev alltså "stängningsflärpen". Fårståeligt? Funkar bra, inget sladder och tätt kring kängan blir det.
Bilder kan ordnas om intresse finns.

/Mikael
 
å f´n, det låter ju helt kanon!! exakt vad jag vill ha. tack som tusan för det tipset.

var det orginal fjällräven med knappar monterade och klara? som såldes på sportavdelningen? eller var det tygband som såldes på sy-tillbehörsavdelningen?


tack också till joask för tips ITAB brallorna var inte fel, speciellt inte till det priset. rolig formulering dom hade; "s.k 1000 väv" :)

Ja det var fjällräven orginal med tryckknappar monterade och klara:) NK = naturkompaniet bara så du inte kopplar det till nordiska kompaniet:)

Tilläggas skall att det bara är där (sveavägen 62) jag sett dem, frågade på ett annat NK men de hade aldrig hört talas om att det gick att få dem lösa..

//Erik
 
Hemmaphul mycket lätt

Med normallängd på raka byxor och ett par gummiband kan man lätt vika upp och om byxsluten kring sina kängskaft. Med chinos på ser man nästan ut som en av those "de--s" in bagged pants.
I varje fall funkar det kanon och nederdelen på byxorna blir inte så skitig heller. Görenkelt.
 
Vill man ha lite extra skydd till befintliga byxor finns det ju damasker (eller snölås som en del envisas med att säga) att köpa. Jag har ett par från Norrøna som är helt underbara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.