Svindyr mat!!!

Varför är frystorkad mat svindyra att köpa, en påse för ungefär 49-59kr i närmaste sportaffär.

Finns det inte billigare mat???
 
gšr egen!

Gšr din egen mat och torka den i ugnen alternativt kšp en mat-tork (eller vad det nu heter). SjŠlv torkar jag maten i ugnen hemma, 60-70 grader med luckan pŒ glŠnt i 10-16 timmar (beroende pŒ hur mycket mat och hur mycket vatten som mŒste avdunsta).

Det blir billigt det (eller i alla fall inte dyrare Šn maten du Šter hemma plus lite el)

/Fredrik
 
Det var ingen dum idé.

Tack för svaret, jag ska prova på detta.

Fast du kan dela med dig om bra recept och sånnt.

Vore tacksam, jag är ganska fantasilös vad gäller mat.
Tack. Dan Hansen
 
Friluftsmat, Anita Forssell

Kolla in den lilla boken "Friluftsmat" av Anita Forssell. Där lär du dig allt om att torka
din egen mat, recept etc. Går att köpa billigt från STF. Ritning på hur man gör en enkel torkugn kan du hitta via Utsidan.

/Fredrik
 
torka själv!!!

Jag instämmer med de tidigare inläggen och föreslår egen torkning. De är helt outstanding.
Jag har nyligen köpt en hushållstork från Bjurholms Industriplast AB. Kostade 1650 kr inkl frakt har jag för mej.
Finns timer på och det går att reglera temperaturen.

Jag har själv torkat mat till de flesta av mina fjällturer. Allt från potatis och morötter, frukt å bär till kött, fisk och ägg (!). Underbart att på fjället ta upp sitt torkade och pulvriserade ägg, blanda till pannkakssmet och sen göra sylt på torkade bär... mmmmm

Hör av dej om du vill ha fler torktips. Ni andra som läser detta och har bra tork-tips kan ju gärna också höra av er. Har inte hittat så många att dela erfarenheter med...

// Martin
 
mer torkningstips

Inför min Skottlandsresa i somras experimenterade jag en hel del med att torka mat, och lyckades alldeles utmärkt med alla rätter som jag försökte torka. Jag torkade inte separata ingredienser utan tillagade allt hemma och torkade hela portioner. Jag prioriterade rätter med pasta och mycket linser och bönor för att få mycket protein och kolhydrater. Tilläggas bör kanske också att mina erfarenheter inte sträcker sig längre än till vegan-mat, så jag vet inte alls hur kött, ägg och mjölkprodukter beter sig, men att döma av vad andra säger verkar det också gå utmärkt.

Så mitt tips är att ta rätter som man tycker om att äta hemma och torka på. Om man gör någon sorts pastasås eller gryta kan det vara en god idé att använda så lite vatten som möjligt, det går fortare att torka då. Sedan när det är dags för att laga till maten kan man ju hälla på hur mycket vatten man vill. Tänk också på att många kryddor tappar smak av att torkas, så det är alltid bra att ha med sig lite extrakryddor, men detta väger knappt någonting så det gör kanske inte så mycket.

Att torka ris (enbart ris eller i en rätt) ger riskorn som ser, smakar och har samma kokegenskaper som snabbris, kan vara bra att tänka på om man funderar på att köpa dyrt Uncle Ben's snabbris...

Ja just det, ett recept skulle jag slänga med också. Denna linsgryta/soppa är mycket god och en riktig favorit ute i naturen. Den går också alldeles utmärkt att torka (förstås :))

1 gul lök
2,5 dl röda linser
1 burk krossade tomater
en buljongtärning
2 msk blandade örtkryddor
3 lagerblad
1 msk paprikapulver
vatten efter tycke och smak (det måste dock vara tillräckligt för att linserna ska kunna koka och ta upp vatten)

Koka alltsammans tills linserna har kokat sönder. Ätes med fördel tillsammans med bröd eller knäckebröd.

Lycka till!

/Fredrik W
 
lat och snål?

Visst, det går utmärkt att torka mat själv och det är kul att experimentera, men det kräver både framförhållning och ett visst intresse.

Det hade varit kul att göra mer själv MEN - vissa gånger kommer man på det lite för sent eller har inte lust att vara ambitiös.

Då kan man ta med sig ris, pasta eller couscous (mycket bränsleekonomiskt!) och en valfri pulversås från affären. Lite mjölkpulver, kryddor, kanske parmesan (som ju är torkade) sätter piff på det hela. Sånt väger ju inte heller så mycket.

Karin
 
100% respons, TACK!!!

JAg vill tacka er alla som vill dela med sig av erfarenheter, jag är ny inom mat området så det ska bli ganska intressant att börja torka...

Jag undrar också en annan grej:

-Är det möjligt att tillreda torkat mat 1000 mil hemmifrån med en stålhäst???
Det borde finnas någon vandrarhemm som man kan... fast hur lång tid brukar detta ta???
Grejen är att jag ska cykla europa runt på ca 250 dagar, så det blir en hel del mat. Fast jag hdde inte tänkt att leva helt på torkat, jag vill ju uppleva matkulturerna, fast ändå ha koll på ekonomin.

Ju!
Dan
 
tillagningstid

Har du med dej ett eget spritkök eller motsvarande så är dte ju egentligen inga problem. Den torkade maten lagas snabbare än "vanlig" mat. Är du i de södra delarna och det är lite varmt kan det bli problem. När jag vandrar i fjällen där det är lite lagom svalt så brukar jag blötlägga det jag ska ha till lunch på morgonen och det till middag vid lunchen. På så vis hinner maten ligga och suga upp vatten och behöver inte kokas lika länge. Riktigt smart. Problemet om det är varmt är ju att t ex kött kan härskna. Grönsaker är ju helt okej.
Å andra sidan. Har du tillgång till kök på vandrarhem och så så ser jag inga som helst problem.

Förövrigt kan jag göra ett tillägg till inlägget om att man kan göra eget snabbris... det funkar med pasta också :)

// Martin
 
kort tillagningstid

Min erfarenhet är att egentorkad mat tar kortare tid att tillaga än torkad mat man köper i butik. Jag har själv inte orkat blötlägga i förväg utan blandar vatten och min torkade mat och låter det koka upp och koka en stund, längden beror helt på vilken mat man har. Jag har inga exakta tider, men när jag och mina kompisar har gjort mat separat så har deras inköpta torkade mat tagit längre tid... Återigen, detta beror ju självklar på vilken mat man har torkat.

/Fredrik W
 
ett tips till...

Om du ska tork rotfrukter och grönsaker och så... se till att förvälla dessa i saltvatten först då. Då torkar de snabbare, behåller smak och konsistens bättre och går snabbare att tillaga.
Bara fördelar helt enkelt.

// Martin
 
Cykla i Europa

Vi cyklade runt i europa sommaren 1999, och det rekommenderar jag verkligen!
Vi hade med oss kök (först Tranga, men det var svårt att få tag i bränsle efter ett tag, bytade sedan till multifuel, vilket var bättre) och all mat handlade vi i matbutiker. Det gjorde att vi kunde hålla nere kostnaderna betydligt.
Vi hade inget torkat med oss. Det hade inte fått plats.
Större campingplatser har ibland ugnar, vilket enligt vår erfarenhet är det rätt ont om annars.
Vi var ute i 4 månader och tog oss från Sverige-Brittiska Öarna-Spanien och hela vägen hem. Allt inkluderat så la vi ut ca 30 000kr / man.
Hör av dig om du undrar över något.
Tina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.