Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten?

Tänkte höra om någon kan göra / dela med sig av sina topp 10 på plätten. Som grädde på moset får ni gärna berätta just varför dessa 10 förtjänar en topp 10placering av dig.
 
Jag har inte vandrat så många som tio olika leder, men av de jag gått är Bergslagsleden den jag gillat mest. Mycket väl underhållen. Vid de flesta vindskydd jag passerade fanns ved, såg och yxa. Den första etappen, i norra delen av Örebro län, bjöd också på mycket vacker natur.
 
Låglandsvandring

Jag säger bara SÖRMLANDSLEDEN. Har gått en hel del leder i södra och mellersta Sverige men inget mäter sig med den. Fantastiskt underhåll och så strategiskt placerade vindskydd. 100 mil led, och långa sträckor med en fantastisk vildmarkskänsla. Blir en vecka varje höst och vår. Jag bor i Östergötland där vi har 150 mil led, men inte på långa vägar lika välskött.
 
Sörmlandsleden.

Jag har vandrat mycket på Sörmlandsleden. Tycker den är jättebra. I sommar ska jag, min man och vår hund ut och vandra på den med tält för första gången. Det är faktiskt första gången vi ger oss ut och tälta så ska bli jättekul. :)
 
Sörmlands leden mkt folk?

Är det väldigt mkt folk på Sömlandsleden eller kan man gå en halvdag utan att stöta på någon under högsäsong?
 
sörmlandsleden

Jag gick en vecka i höstas (september) På sex dagar mötte jag bara 2 personer. 2 tyska ungdomar som var här för första gången Det var från stavsjö till Gälkhytte dammen. Mycket barnfamiljer jun-juli men aug-sept är det lite folk i omlopp. Går en vecka varje höst. På lång sikt ska jag avverka hela leden. Helt fantastiskt.
 
Svårt att bara säga "Sörmlandsleden", "Skåneleden" osv. Vissa etapper är superfina, andra är mindre intressanta. Dessa leder är ju mer än 100 mil långa vardera...
 
Vilken del av Sörmlandsleden är vildast eller vackrast?

Sörmlandsledens vildaste partier är kanterna vid Bråviken och genom Kolmården. Marvikarna vid Mariefred är också prisade. Etapperna utanför Katrineholm är det stora skogar med.


Det är nog väldigt svårt att ge ett omdöme om dessa låglandsleder. Dom hade sin storhetstid på åttiotalet då i princip varje landsände eller rentav kommun ville lansera sin del av landet som något att vandra i. Alla låglandsleders moder är naturligtvis Sörmlandsleden. Utifrån den är nog andra kopierade.
Många leder är lika uppbyggda på nått vis genom etapper, vindskydd och kommunikationer. Ett start och ett slut.

En led som jag bevarat i minnet är: Ostkustleden, i Oskarshamns kommun i Småland.

Det som är unikt där är själva kulturlandskapet, byarna, stämningen. Många jag pratat med utomlands tycker att just den leden är något dom vill framhålla. Jag kan bara instämma.


En annan känd led är Höga Kusten, också den unik på sitt sätt.
Lederna i Bergslagen är fantastiskt vackra. Trollskogar, nedlagda gruvor, vackra sjöar. Kan det bli vackrare?
En mysig och kul led är Blekingeleden, udda och leende.
Hälsingeleden har otroliga källor för dom som gillar att smaka på gott källvatten. Historiska fäbodvallar med kossor och annat kul.


Mina tio svenska låglandsledsfavoriter:

1. Ostkustleden
2. Höga Kustenleden
3. Omberg -John Bauerleden
4. Hälsingeleden
5. Bergslagsleden
6. Skåneleden, delen. ‘Kust till kust’
7. Öreälvsleden
8. Muddusleden
9. Blekingeleden
10. Finnskogsleden
 
Sörmlandsledens vildaste partier är kanterna vid Bråviken och genom Kolmården. Marvikarna vid Mariefred är också prisade. Etapperna utanför Katrineholm är det stora skogar med.


Det är nog väldigt svårt att ge ett omdöme om dessa låglandsleder. Dom hade sin storhetstid på åttiotalet då i princip varje landsände eller rentav kommun ville lansera sin del av landet som något att vandra i. Alla låglandsleders moder är naturligtvis Sörmlandsleden. Utifrån den är nog andra kopierade.
Många leder är lika uppbyggda på nått vis genom etapper, vindskydd och kommunikationer. Ett start och ett slut.

En led som jag bevarat i minnet är: Ostkustleden, i Oskarshamns kommun i Småland.

Det som är unikt där är själva kulturlandskapet, byarna, stämningen. Många jag pratat med utomlands tycker att just den leden är något dom vill framhålla. Jag kan bara instämma.


En annan känd led är Höga Kusten, också den unik på sitt sätt.
Lederna i Bergslagen är fantastiskt vackra. Trollskogar, nedlagda gruvor, vackra sjöar. Kan det bli vackrare?
En mysig och kul led är Blekingeleden, udda och leende.
Hälsingeleden har otroliga källor för dom som gillar att smaka på gott källvatten. Historiska fäbodvallar med kossor och annat kul.


Mina tio svenska låglandsledsfavoriter:

1. Ostkustleden
2. Höga Kustenleden
3. Omberg -John Bauerleden
4. Hälsingeleden
5. Bergslagsleden
6. Skåneleden, delen. ‘Kust till kust’
7. Öreälvsleden
8. Muddusleden
9. Blekingeleden
10. Finnskogsleden

Nu blir jag nyfiken! På vilket sätt är Blekingeleden speciell? Har du vandrat hela eller delar av den?
 
Det är ju ‘ett tvärs’ över ett av de mindre landskapen i landet. Speciell så till vida att det är lövskogslummigt och har närkontakt med skärgård, barmarkshällar, småsjöar, vikar. Väldigt varierat alltså.
Leden är drygt 22 mil tror jag. Jag har gått hela, men det var länge sedan.. Det tog ungefär tio dagar. Den är väldigt lättgången.
Leden är en slags tidsspegel över dels hur naturen i landskapet är. Det finns det mesta där. Om du är ute efter att sträckgå så funkar leden nog väldigt bra. Leden är ju inget precis som de andra jag gett, något man utifrån ett ’Stockholmsperspektiv’ bara går någon delsträcka av.(jfr Sörmlandsleden) Åker man ned dit går man hela sträckan. Det är landsbyggd, kor, hästar.. Folk som bor på landet man får vatten av, man pratar, tar det lugnt, äter mat på kvällen.

Det finns rastskydd överallt längs leden och det är alltid nära till olika samhällen. Tälta kan du göra överallt. Du möter ingen på leden. Den är praktiskt taget bortglömd numera tror jag. kanske något äldre holländskt par som åkt runt i världen och sett allt. Ofta är dessa personer överförtjusta i vårt lands natur. Fast vi själva ofta vill till Seringeti och Kamtjatka.

Det du ser är: Vackra stenmurar, små gårdar, stora åar, mycket fina naturreservat. Kulturhistoria alltså.
Folk som bor där är väldigt rara. Bara det en upplevelse.
Det finns säkert en hel uppsjö om leden på om du letar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
JennicaDahlin Sveriges mest oåtkomliga punkt Vandringsleder 4
bananmannen Sveriges sex hörn. Vandringsleder 36
Eckervad Literatur som presenterar alla Sveriges leder ? Vandringsleder 3
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JessicaB Vandringsleder Vandringsleder 12
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
IsakWiklund Arbeta med att märka vandringsleder? Vandringsleder 11
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
CarlHedman Bra vandringsleder i Västmanland? Vandringsleder 10
The_Lost_Cyclist Cykla svenska vandringsleder - går det? Vandringsleder 11
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.