Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Hur ska vi nybörjare göra för att det ska vara "OK" att klättra ett berg i rätt stil?
(syftar EJ på 8000m toppar)

Det super latt anpassa berget efter stilen. Och stilen ar som tydligt fragar Alpin Stil. Sv ska du gor Keb sa skida in till en lamplig stuga och gar en paln for hur du ska bestiga keb. Klattra med din kamrat och ta er ner och ut. Ni bar med den utrustning ni behover och svarare en sa ar det inte.

Nasta gang tesat ett svarare berg klattra fran botten till toppen sjalva.

Sedan kommer ni till alperna och kanske till Himalaya fortsatt att gora turern sa som ni gjorde pa keb.

Aven 8000 kan och bor klattras i god stil dvs inge O2, Inga Sherpas, Inga fast lager, inga fix rep etc.
 
Ursäkta, men för varje ord du skriver så verkar du bara mer och mer långt från världens ledande klättrare...

Jag haller med, jag ar inte pa langa vagar nagon varldsledande klattrare men de forsok till expeditioner jag gor ser jag till att de haller basta tankbara stil. Du och pompe e saker battre och manga med er.

Jag har detta till trotts ratt till mina asikter. Och jag ar inte ensam om dem.
 
Ungefär som att man inte skall få fiska i världens bästa fiskevatten bara för att man inte är bland världens top10 på att kasta...

Lyssna på vad ni skriver. Ang nedskräpning. Går ni hela vägen till himalaya? Lever ni ett liv i fullständ symbios med naturen? Odlar ni er egen mat? Tänker ni fullt ut hela vägen? Eller är det enbart när det kommer till den lilla insnöade en-gradiga vinkeln ni lever fullt ut? Skulle inte ens tro att ni gör det då.


Kom ut ur bubblan..
 
eller

Eller så kan det också vara så att alla inte har samma möjligheter och kanske inte enns ngn att klättra med, och hänger på en kommersiell expedition och då är det SJÄLVKLART rätt också.
 
Eller så kan det också vara så att alla inte har samma möjligheter och kanske inte enns ngn att klättra med, och hänger på en kommersiell expedition och då är det SJÄLVKLART rätt också.

exakt. Det handlar om att man gör något man vill. Jag säger inte att jag tycker om guidade turer där man rent av bär folk upp. Men väljer dessa människor det så är det deras val. Nedskräpningen som är runt everest t ex ger ju bara en bild av hur egoistisk människan egentligen är. Och jag tror att vi alla är i stort sett lika dana. Annars skulle vi vara mycket mer miljlömedvetna i vardagen där det verkligen räknas.

Skall bli kul att se hur utvecklingen blir som handlar om prinsessorna i tråden
 
Nedskräpning

@mBengtson

Ska jag tolka Ditt inlägg om nedskräpning att det är okej att skräpa ner på berget eftersom man ändå tog flyget dit?

//Magnus
 
Nu har tråden spårat ur rejält....
Åter till frågan- Vad har hänt och vad händer nu?
När får vi de svar som kan räta ut frågetecknen?
 
Åsikter om kommersiella expeditioner

Problemet med de kommersiella expeditionerna är väl att bergen och base camp blivit överbefolkade och att det blivit farligare för duktiga klättrare att vistas på bergen bland alla tomtar som inte har rätt kunskap.

Jag kan lätt räkna in mig bland tomtarna då jag flera gånger använt guideföretag. Från början för att jag inget kunde och sedan flera gånger för att träffa skoj folk.

Men jag har fått mig en tankeställare och förstår hur illa det hade känts om jag själv under flera års tid utbildat mig för att kunna klättra ett visst berg. Och sedan kommer det stora grupper som använder fasta rep hela vägen från base camp till toppen. Det är lite som att Federer och Nadal skulle dela centercourten under wimbledonfinalen med några högt betalande amatörer. Det hade inte heller varit roligt.

Men jag förordar nog en mix. Vissa år på vissa berg, inga kommersiella expeditioner. Andra år är det öppet. Tror det hade varit en bra och trevlig lösning. Men det är givetvis bara min åsikt. Det måste nödvändigtvis inte vara rätt, bara som jag tycker just nu tills någon kommer med andra argument som jag gillar bättre.

//Magnus
 
Vad har hänt

@Henke stj

Vad har hänt?
I min värld har två tjejer på fasta rep tagit sig högt upp på Shishapangma och sagt att de nådde toppen utan att ha några bevis för det. Vilket givetvis får en att tro att de inte nådde någon topp alls.

Vad händer nu?
Corax, Annelie och en tidning har haft ett möte och resultatet från det väntar alltså i nästa nummer. Förhoppningen är väl att saker och ting reds ut där. Tror numret kommer den 17 november.

//Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.