Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Suck

"Återupprätta ordningen"......
Vad då för jävla "ordning"?

Vem ska sätta regler för vad vi vill göra? Någon vill klättra högt, någon vill klättra svårt, någon vill pressa sig själv, någon vill pressa ett rekord, någon vill ha en upplevelse.
Men vem eller vilka är de som säger att "det du gör är inget att ha och skall förbjudas" och i så fall, inget ha för vem?

Hävdar man något man utfört är det svagt att inte stå för ett misslyckand, men att få testa och göra något man själv vill som kanske inte är ett "världsrekord" måste väl få vara tillåtet.
Må det vara att springa långt, klättra högt, dyka djupt, äta vegetariskt, vara sig själv, stå för sitt val av väg eller vad det nu än är.

Är det detta vi vill ha, ett regelverk, lagar och regler som säger att "du får inte gå upp högre än X, du får inte försöka springa fortare än X, du får inte försöka X, trots att det är vad som känns rätt, bra och givande för dig. Ska vi ha en "polis-stat "i naturen?

Med detta naturligtvis inte sagt att man ska hävda saker man inte gjort. Men vad är det för dumheter att reglera vad var och en vill , uppleva, testa, försöka, utsätta sig för.
Så länge det är för var och en själv man gör det och man inte trampar på andra.

Bergen, skogen, havet är väl vårt gemensamma, eller? Så vem ska styra vem som får försöka det eller det i naturen? FN, EU, polisen.....?

Jag bara fågar


Där satt den. Och skall du vandra i fjällen skall du banne mig inte följa märkta leder och gå på spångar, för då är du ingen riktig fjällvandrare, för att inte tala om de som väljer att gå mellan stugor. De har sannerligen inte i fjällen att göra.
 
Nu har ju denna tråden urartat till en "hurra vad jag (E9Climbing) är duktig" tråd.
Starta en ny tråd om det känns som ett viktigt ämne och lämna denna tråden ifred till den ursprungliga frågan.
 
@ gunnar

Traden handlar inte om hur bra eler dalig jag ar. Daremot sager jag att jag forsoker i en stil som ar battre an dessa turister som jag vill forbjuda. Och jag sager att jag tycker ett satt att bli av med dem ar att prisa bort dem fran marknaden.

Eftersom du och manga med dig inte fattar skillanderna mellan olika stilar sa tycker jag att det ar viktigt att papeka att Pompe inte bara misslyckats med att na toppen pa Shish hon misslyckades trotts att hon forsokte med en forkasterlig stil.

Satt dig in i de etiska debatten kring Himalaya klattring ibland varldens ledande klattrare sa ska du se att jag ar langt fran ensam eller extrem i mina asikter.
 
Satt dig in i de etiska debatten kring Himalaya klattring ibland varldens ledande klattrare sa ska du se att jag ar langt fran ensam eller extrem i mina asikter.

Kanske inte, men finns det bara ett som är rätt?

Fjärilssimmare tycker att fjärilssim är da shit, allt annat fusk.

Religösa avhållsamhet före äktenskap, allt annat satans verk.

Janne Boklövs V-stil sågs med ett smått hånfullt leende när den kom.

Modelltågsfantaster Merklin-tåg osv osv.

Alpinister tar sig upp (och ner) enligt alpin stil, andra kanske går baklänges eller visslar på vägen, ytterligare fler kanske stannar upp och har ett spontant snöbollskrig.


valdemar
 
Tjatigt

Aven om det ar typ fjarde gangen i denna trad jag klistrar in detta citat sa sager det likt en bild mer an 1000 ord.

“…I’M AN ELITIST PRICK AND I THINK POSERS HAVE POLLUTED MOUNTAINEERING…THEY MAKE THE SUMMIT, NOT THE STYLE, THE YARDSTICK OF SUCCESS.” MARK F TWIGHT

@ The Trooper

For att svara pa din fraga. Ja det fins bara ett satt som ar fair och darmed i mina ogon ratt och det ar i alpin stil. Det ar lika enkelt for mig som att saga att våldtäkt alltid ar fel. Det handlar om en symbios med berget dar man far tillstand av berget att hitta ratt vag upp for berget, att vistas dar som gast utan att tvinga sig pa berget, utan att lamna en massa saker efter sig.

Det har gjorts av andra sa det fins inngen anledning att inte gora det i samma stil.
 
Respekten för andra och naturen måste kunna krävas av alla som utövar expeditioner. Det är nog det som E9climbing försöker säga.

Det är inte ok att klättra på ett sätt i Himlalya på ett sätt som förstör för andra precis som det inte är ok att chippa en 8a till en 6a bara för att man inte klarar av en 8a.

För mig får folk gärna fortsätta med turist expeditioner så länge de tar med allt skräp, tar ansvar för alla de anställer och lämnar berget i det skick som de fann det. För alla som sett bilder och läst rapporter från de populära bergen är dock detta inte så ofta fallet. Att dem i de länder där detta bedrivs inte stiftat lagar som förbjuder det pga av att de är i starkt beroende av alla pengar de inbringar gör det inte mindre förkastligt. Alla har ansvar för att vistas i naturen utan att lämna spår, detta oavsett om man är ute och fjällvandrar eller klättrar.

För mig handlar det inte om stil utan om respekt. Den alpina stilens utövare verkar dock visa mer respekt även om det inte alltid är så.
 
Alpin stil

Blev nyfiken hur man definierar "alpin stil" och hittade följande i en annan tråd på utsidan...
- klättra hela turen i ett svep, single-push
- ingen extern hjälp, varken bärare, guider eller i förväg utsatta fasta rep
- ta med dig allt du behöver på turen, såväl upp som ner

för att göra det i god klassisk stil så bör även följande tas hänsyn till
- ingen syrgas
- inte klättrat något på turen innan ovan BC el. ABC


Skrivet av "slob".

Har lite svårt att se alpin stil som enda korrekta sättet att bestiga ett berg. Det försvårar ju acklimatiseringen en hel del, speciellt som vädret ofta svänger kraftigt på höga berg. Dessutom är det rätt trevligt att hänga i base camp i väntan på bättre väder.

Det känns självklart att man inte lämnar kvar något på berget oavsett om man kör alpin stil, egen variant eller turistexpedition.

Annars köper jag resonemanget att det inte är bra att många av de högre bergen kryllar av turister som i princip köper sig till toppen. Hade varit så mycket roligare om det inte varit så. Som tur är så är vi skonade från sånt i Sarek och det tycker jag är lite samma sak.

//Magnus
 
Senast ändrad:
Att fara med osanning genom att förtiga en del av storyn

Det går att flyga helikopter upp till Kebnekaises toppstuga, upp till Galdhöpiggen kan man ta bilen nästa hela vägen upp, på Mont Blanc tar många bergståg en bra bit upp på berget, på Elbrus kan man åka lift och bandvagn upp till 5 000 meter, på Kilimanjaro bärs Coca Cola, vattenmeloner och hela möblemang upp till high camp och folk bärs ner från toppen, och nu diskuterar kineserna att bygga asfalterad väg fram till Everest baslägret. Det är väl bara en tidsfråga innan man ser en väg till ABC och varför inte en bergsbana eller lift en bit till? Någon har visst nuddat toppen av Everest med en helikopter, besteg han toppen tro?

För min del får folk göra vad de vill så länge de inte lämnar skräp och elände efter sig, och då menar jag många sorters elände, men nog är det dags att fundera över vad det faktiskt innebär att bestiga ett berg/en topp.

Att säga att man bestigit ett berg utan att "avslöja" att man har aidat upp på av andra uppsatta rep och stegar och fått sina camps uppburna av andra osv, det är som att säga att man har klättrat en svår led utan att avslöja att man aidat den på ett topprep uppsatt av någon annan. Visst, man ljuger inte, men det är så bristfällig information att det blir så vilseledande att resultatet blir att folk tror att man faktiskt har klättrat den på något mer "vanligt" sätt. Om man tittar på filmer på folk som tar sig uppför repen så är det ju inte så att repen bara finns där som säkerhet om man faller utan repen används för att dra sig upp, och stegar, tja, det är väl okej om man släpar på den själv, men annars?? Kan inte någon sätta upp en stege på 8a-led så kan jag klättra upp där och sätta den leden på min klätter-CV?

Vad gäller bergsbestigning så har jag fått intrycket att många tiger om den där ytterligare informationen just för att få den här effekten, - att folk ska tro att man är oändligt mycket duktigare än man faktiskt är. :cool:
 
Senast ändrad:
David.

Hur ska vi nybörjare göra för att det ska vara "OK" att klättra ett berg i rätt stil?
(syftar EJ på 8000m toppar)
 
Citat (David): Hur ska vi nybörjare göra för att det ska vara "OK" att klättra ett berg i rätt stil?
(syftar EJ på 8000m toppar)


Några grundregler:
Det är du själv som ska ta dig upp. Ta inte liften eller bandvagnen. Låt inte någon bära dig eller dina pinaler.
Det är berget du ska klättra på, inte på någon stege eller något rep som någon annan har satt upp åt dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.