Svårpaddlad tävlingskajak

Stabiliserings fenan var ett centerbord som satt på mitten och fungerade utmärkt för att ta bort de vinglande rörelserna men fungerade inte så bra vid sjögång/vågor från sidan då kajaken tvärt om blir rankare.

Håller med dig Kjell att visst vore det kul om kajakerna blev nyttjade och underhållna, men som sagt varför släppa ifrån sig sin ögonsten för en piss-penning som man lika gärna kan klara sig utan.

Jag tror att nu liksom då betalar föräldrar stora pengar för att barnen/ungdomarna skall få bra material/kajaker, så att de skall ha möjligheter att förverkliga sina drömmar och att sedan slumpa bort dessa investeringar som kanske kostat mer än familjen hade pengar till är respektlöst mot dessa.

Så jag tycker det är dags att ta fram plånkan och betala bra för dessa klenoder även om det råkar vara en Struer ;-) samt lägga lite energi på att friska upp PU-lacken så där efter 30-40-år och sedan sjösätta och framför allt njuta.
 
Centerbord

Om fler klarar av att paddla dessa klenoder borde priset stiga, eller hur?
Det finns säkert många som skulle vilja ha en av dessa klenoder men som inser (eller anser) att de är alldeles för svårpaddlade.

Kan man fixa till det på något smakfullt sätt utan att misshandla skönheterna för mycket skulle fler få glädje av dessa "antikviteter".

Som ett alternativ till pontoner borde väl ett centerbord vara värt att prova.

Byggde man en centerbordstrumma eller satte man fast den permanent?
Om man har det i en centerbordstrumma kan man ju reglera hur mycket man vill ha det nersänkt och minska efter hand som man blir säkrare. Låter väl förnuftigt.

Vet Du storlek och vikt?
 
ca 45cm lång och 14-16cm djup som var fäst med skruv-fästen via sitsnaran, så att den var lätt att montera och demontera.

Sven-Olof Sjödin hade detta monterat när han paddlade Kungsholmen runt och välte i båtsvallen. Berättar Ingvar.

Varför inte testa med en bockad plåt som fästes med dubbelhäftande tejp? Skulle det inte funka så går det ju hyfsat att få bort tejpen med tinner eftersom det hugger fast ut av bara fa...., så slipper du ingrepp i kajaken om du ångrar dig alternativt får lite bättre balans. Centerbordstrumma vet jag inte. Kan ju vara bra att kunna sätta fötterna någonstans och allt för lång från centrum vill man ju inte ha centerbordet då det får svårt att leva upp till sitt namn ;-)
 
Stryk skulle de ha som inte värdesätter klenoder likt denna Anita K2, som vår kompis Anders kom förbi med i helgen. Kajaken är från 1972 och han köpte den för en strunt peng i mitt tycke.

Vacker så jag blir tårögd och lätt att bära samt underbar att paddla, men som sagt vissa rår ju inte för att de inte begriper bättre ;-)
 

Bilagor

  • IMGP0812.jpg
    IMGP0812.jpg
    43.7 KB · Visningar: 562
  • IMGP0813.jpg
    IMGP0813.jpg
    44.3 KB · Visningar: 550
  • IMGP0810.jpg
    IMGP0810.jpg
    45.6 KB · Visningar: 556
Mycket bättre än så här blir det inte.
Väcker onekligen ha-begär.

Får försöka få tag i något som jag får plats i med mina långa ben.

Letar efter en 48 eller en 68 eller gärna en Anita, men det har kanske inte tillverkats så många Anita i trä. Har aldrig sett någon till salu.

Jag tycker VKV ska lägga ut bilder på alla era tidigare modeller och berätta om antal tillverkade, mellan vilka år de byggdes, egenskaper mm. Historia är viktigt och kunskapen försvinner snabbt.


MVH
Anders
 
Kan du inte kapa på benen? Det verkar ju som du har blivit välsignad med ben och fötter i överflöd.

Kineserna körde med "Lotusfötter" kanske inte lika sexigt på en man men man får offra sig ty några ingrepp i dessa kajaker är ju inte att tänka på. Anders W är ganska välsignad han med, men jag tror han kommer ned i A2 och A1 är ganska hög i däcket samt träsargen är lite större, så dessa kajaker skall du kika lite extra efter. Vi har ett antal av dessa med, men vaktar på dem likt drakar, så där får du shi, men skulle du vilja testa så kan vi väl ordna med detta.

Hur många som är byggda vet jag inte och vi har dålig koll på detta. Vi har lite gulna papper kvar med vissa serie-nr men listan är väldigt bristfällig.

Ingvar har det mesta i skallen och där har det ju passerat en del år och några ton styren samt epoxi, så minnet är inte helt knivskarpt.

Vi kanske kommer med en lista och bilder vad det lider. Vore dessutom kul om ägare till div udda modeller tog egna bilder och lägger upp då vi inte har kvar av alla modeller att plåta själva tex VKV 58, VKV52 mfl jag vet att Anker byggde ett antal olika modeller i ribber/kravell som jag aldrig fått sett. Vi har tex en VKV-special 1 i kalas skick på hyllan, men Sländan har jag aldrig sett.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.