Balans tävlingskajak

Hej alla
Jag är medlem i en kajakförening här uppe i Umeå där det finns både tävlings, havs och "vanliga" sjökajaker. Jag har nyligen blivit sugen på att prova en tävlingskajak. Så jag tog ut en som såg fin ut och satte mig i vid bryggan. Men när jag sköt ut mig från bryggan lite kände jag att jag ju inte hade nån som helst balans. Jag funderar lite om det finns nån speciell teknik för att hålla balansen. Jag har spekulerat lite i att det skulle behövas fart framåt för att få stabilitet. Kajaken har inte någon sits men det kändes inte som att det skulle ha någon inverkan.
Jag är glad för alla tips.

/Stefan
 
Om den inte hade nån sits så satt du på durken, med sits skulle du komma betydligt högre upp!
Å då blir det ännu rankare :)
Sitter själv ibland å testar nåt rankt å det är inte helt lätt! Det är väl träning och åter träning som gäller! Håll dig till den rankare å undvik "stadigare" havskajaker ett tag!
Men fart ger stabilitet det blir rankare när du sitter still! Tror att om du kommer dit att du kan slappna av lite ha gott fotstöd så känner du att du genom paddelinsättet även får visst stöd!
Tror du kommer få fler råd av såna som verkligen kan paddla dessa små ranka underverk :)

/Janne
 
Jag kan nog titulera mig expert på att vara i samma situation som dig.:) Jag började att testa ICF kajaker, eller lådor, som rejsarna kallar dom. Min första erfarenhet var ett dopp så snart jag släppte bryggan med handen. Fanskapet hade ju ingen egen balans (kändes det som). Efter första chocken skärpte jag mig, och klarade några minuter utan att vurpa. Man måste inse att den initial-stabiliteten som man har i en havskajak är i det närmaste obefintlig i en racinglåda. Man upprätthåller balansen med kroppen istället för att kajaken upprätthåller balansen för kroppen.

Några grundtips: Börja utan sits, eller med låg sits. Benen ganska raka, d.v.s. inte racingböjda, för att få ned tyngdpunkten. Knäna tätt ihop för att hålla vikten i mitten. Paddla på grunt vatten, där det är enkelt att ställa sig upp och tömma kajaken, för välter det gör man i början. Det är lättare att paddla rakt fram med fart än att sitta still och balansera. Efter ett tag går det bättre och bättre, men det är en inlärningsprocess på kanske en sommar. Ju yngre man är desto snabbare lär man sig. Mycket sitter i huvudet: Om man spänner sig, sitter man lätt och darrar och rycker. En djup in-och utandning, slappna av, och börja paddla hjälper ofta för mig. Kroppen upprätt eller svagt framåtlutad, åtminstone inte bakåtlutad, känns stabilare för mig.
När du väl kommit så långt att du kan börja ta i lite med paddeln, kommer du att uppleva att en del av stabiliteten kan ådstakommas genom greppet i vattnet. Somliga racingpaddlare påstår att en stor del av balansen finns där, men det återstår för mig att bevisa. :)

Kajaken bör tåla din vikt volymsmässigt. Väger du för lite för kajaktypen, blir det också ostabilt, eftersom du inte trycker ner kajaken tillräckligt.

Du kan fega som jag, och köra en "gubbracer" - jag skaffade en Marathon Swift, 46cm bre istället för runt 40cm, och med lite plattare botten vid tyngdcentrum.. Tillräckligt utmanande för mig på 96kg. Nu paddlar jag den relativt oberörd i lugnt vatten, men har en bit kvar för att känna mig säker utan konstant stöttande i vågor.

Dock kan man bara beundra dom som sticker ut uppretad sjö i en Nelo Vanquish, och mer eller mindre bestämmer sig för att "det är inga problem" :eek:
 
Senast ändrad:
Kanske blir roligare med en motionskajak som är lite stadigare än en racer? Ifall du bara kapsejsar hela tiden är chansen att klara av kajaken inom en överskådlig framtid ganska liten.

Bäst är att bygga självförtroende, förbättra tekniken och lära sig slappna av. Du börjar med något lite rankare än vad du är van vid och så får du ta steg för steg. På ett par månader bör du kunna sitta hjälpligt i en 80 talsracer.

Racers är inte byggda för att tömmas på vatten gång på gång så till sist kommer kanoten gå sönder. Innan det blev modernt med kamraträddning och flottöruppgång var även flertalet långfärdskajaker 7 kg lättare, men veka. Du kommer få en ilsken materialere ifall du tar en kajak du inte kan hantera någorlunda.

Tips nummer 1 har du redan fått. Håll ihop benen. Tips nummer 2 är att fixa lågt stöd och slappna av. Även om det vickar skall du försöka slappna av. 3 Paddla framför kroppen och inte bakom.
4. Träna ofta. Ju oftare du paddlar desto bättre blir du.

En livslång utmaning som aldrig blir tråkig.:)
 
Bara att öva

Alla kan lära sig att paddla en tävlingskajak, det gäller bara att vara envis och att börja öva på ett lämpligt ställe och helst ha någon som hjälper till så att man inte badar hela tiden och behöver ge upp för att man fryser.
Kan du paddla en stadigare kajak så har du en bra grund, i den kan du öva på att stötta med paddeln, lägg baksidan av paddeln mot vattenytan och för paddeln fram och tillbaka samtidigt som du vinklar bladet så att det trycks uppåt av rörelsen framåt eller bakåt. Prova att luta dig så mycket som möjligt åt sidan, man klarar att trycka upp sig även om man lutar så att vattnet kommer in i sittbrunnen. Lär dig stötta på båda sidor. Höger sida brukar vara svårast om man har en högervriden paddel.
När du är säker på att stötta med paddeln kan du börja öva i tävlingskajaken, farten har ingen påverkan på stabiliteten så sitt still och stötta med paddeln tills du kommer över den första osäkerheten. Det är din säkra grundposition som du alltid går tillbaka till om det blir för ostadigt.
Ett bra ställe att vara på är en sandstrand, och så tar du hjälp av någon som går bakom och håller i kanoten och kan räta upp dig om du är på väg att gå runt.
Om du är själv kan du vara där det är riktigt grunt och stötta med paddeln mot botten om du tappar balansen.
Sedan är det bara att försöka paddla försiktig och vara beredd att stötta om du tappar balansen, efter någon timme har du fått in balansen, sedan är det bara att nöta på.
Använd sits från början.

/Pär
 
vill du kunna paddla en tävlingskajak och då menar jag paddla inte sitta och balansera så är lagom stora steg och mycket paddling mitt tips att bara sitta och balansera i en tävlingskajak är inte särskilt konstruktivt. Bästa sättet enligt mig är att alternera mellan två kajaker. en man kan behärska men som man fortfarande känner sig lite utmanad i. denna kajak paddlar man mycket i. en kajak som är snäppet rankare som man tar ut på en liten sväng efter passet för att utmana sig själv ytterligare. med tiden sitter man ok i den rankare kajaken och gör sig av med den stabilare för att hitta en ny rankare kajak att utmana sig själv med. fortare än du tror kommer du kunna paddla i några av de rankaste kajakerna. sedan är det bara att nöta på tills man känner sig säker

fördelen med detta upplägg är att man kan paddla mycket och att man får med sig sin teknik och kraft genom utvecklingen. Tar man för stora steg och sätter sig i för ranka båtar är risken att man aldrig lär sig känna sig säker och att man kommer paddla som en kratta ganska stor. Att sedan i efterhand rätta till tekniken är en långsam och svår process.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.