Surfski eller kajak?

Klart att vi kan specialbygga.

Bor du i närheten av 08-land, så tycker jag du skall ta vägarna förbi Fischer, som har både Smurfskis och VKV. Där kan du ju säkert få prova, klämma och lyssna på vad han har att säga.

Vi bygger Off/Oc i ett utförande åt F som väger ca 21kg. Laminatet är en kombo mellan ihålig-glasfiber och kolfiber dvs bra kombo mellan låg vikt och styrka. Vi kan givetvis bygga lättare men då får vi tulla lite på hållfastigheten/slitstyrkan samt prislappen.

Mvh Kåre (anställd på VKV)
 
Det heter Surfski, inte Smurfski, Kåre. Felskrivning eller lite nedsättande kanske?;)
Hade suttit fint med en lätt VKV Ocean men ligger långt över min budget.

Anhängare av Surfski anger en stor fördel med detta ekipage att man lätt kan ta sig upp i sittbrunnen efter en kappsejsning.
VKV har sitt räddningssystem med rör och flottörer som bevisligen fungerar.
Varför inte det bästa av två världar, en Surfski från VKV med deras räddningssystem.
Ni kan ju alltid börja med Wave 55 från Sea Bird Design. Styrsystem från VKV och en anpassning av sittbrunnen för en bra sittställning. Tror jag skulle bli bra. Pris: Under 20000:-???????
 
Kul att retas lite ;-)

De surfskis jag testat har jag suttit som en Pellejöns i och där av min irritation över väta på pungen eller att ha den i våtvarmt omslag. Sedan kommer spektaklet att ta sig i och ur alt på. Jag gillar att ha en sarg nock då jag kliver i/på från brygga och att kunna sätta fötterna på rad mitten när jag hukar ned rumpan. Kanske vanesak? Sedan har alla surfskis jag suttit i haft ett lågt avstånd mellan rumpa och häl med följd av att jag krummar med ryggen och sedan har jag fått ett uselt stöd för bakkanten av rumpan vilket varit väldigt tröttande för ryggen. Möjligheterna att justera dessas sitsar har varit begränsade eller obefintliga.

Som sagt kanske en konstruktion som går att förbättra.

Hur som så var andemeningen att du skulle kunna jämföra ganska rättvist hos Fischer då han gillar och har både och, så slipper du få kraftigt negativa åsikter från mig att grunda ditt beslut på.

Visst har vi några Wave som du kan få känna på för den delen, men tyvärr har få frågat oss efter dessa.

Vi har även lite begagnat på hyllan av våra kajaker bland annat prototypen till Oc dvs en liggbar Offe. Där kan du ju nästan ha obegränsad benlängd. Lite varning för äldre kajaker med tanke på din längd annars, då vi lutade det aktre skottet mer förr vilket gör att du hamnar längre fram med tårna.

Om du önskar så kan vi ju hålla kontakt utanför forumet för att se vad vi kan hitta på för att klara kropp och budjet.

/K
 
Kåre

Du borde nog testa någon surfski som är designad av någon som vet hur de skall designas innan du dömmer ut dem. ;) Just att man har gott stöd för bak och rygg är ju det en surfski är känd för. Nästan alla är väl överrens om att en surfski har högre komfort än någon annan kajaktyp. De flesta paddlare paddlar utan packning som motion. Varför släpa på tunga havskajaker när man ändå aldrig använder den som en havskajak (eller skärgårdskajak för den delen). En surfski väger 12-17 kg (akta er för tunga lågprisbåtar är mitt råd). Anders var inne på det, just glädjen i att paddla en surfski är den viktigaste faktorn.

Köper du en stabil ski så är de lätta att ta sig upp i utan några pontoner. Pontonens funktion kan diskuteras när det är hårt väder och höga vågor.

Välkommen till Fiskebäck den 18:e där det finns massor av surfskis att prova och duktiga surfskipaddlare som kan ge dig bra råd.

Vänligen,
Leif Aterra.se
 
Tack för alla synpunkter. Det blev en 10 år gammal Off Shore. Känns bra,får plats med benen och den verkar vara lättdriven. Gick faktiskt lättare än jag trodde att hantera den på land, fick bra tag i sargkanten. Borde väl gå att surfa på en och annan våg med den här också. Kör på med den här ett tag , kanske kan bli en surfski också!!!!!!!!
Anders
 
Grattis!

Har hört från trovärdig källa (tänker inte ange vilken!) att den går ganska bra att surfa med.

lycka till
Mvh thomas
 
Du borde nog testa någon surfski som är designad av någon som vet hur de skall designas innan du dömmer ut dem. ;) Just att man har gott stöd för bak och rygg är ju det en surfski är känd för. Nästan alla är väl överrens om att en surfski har högre komfort än någon annan kajaktyp. De flesta paddlare paddlar utan packning som motion. Varför släpa på tunga havskajaker när man ändå aldrig använder den som en havskajak (eller skärgårdskajak för den delen). En surfski väger 12-17 kg (akta er för tunga lågprisbåtar är mitt råd). Anders var inne på det, just glädjen i att paddla en surfski är den viktigaste faktorn.

Köper du en stabil ski så är de lätta att ta sig upp i utan några pontoner. Pontonens funktion kan diskuteras när det är hårt väder och höga vågor.

Välkommen till Fiskebäck den 18:e där det finns massor av surfskis att prova och duktiga surfskipaddlare som kan ge dig bra råd.

Vänligen,
Leif Aterra.se

Du är då för söt Leif!

Kan tyvärr inte ta din inbjudan nu, men jag har ju en sen tidigare som jag kanske löser in vid något lämligt tillfälle. Själv är du som alla andra välkomna till "Kajakkyrkan" när lusten faller på.

Grattis till förvärvet Långben! Hoppas du funnit en kompis för en längre bekanntskap och du har nog rätt i att mersmak av annat kommer nog i vilket fall som hälst så småningom. Jag tycker i alla fall det är kul att testa annat även om jag är för tillfället nöjd med det jag har tillgång till.

/Ankan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.