Superlätt ryggsäck sökes

Hej!
Jag har letat runt rejält på internet nu efter en superlätt ryggsäck och utbudet är inte stort. För tillfället har jag en som väger 1,3 kg, men den är rätt sliten så i och med att jag köper en ny har jag tänkt försöka hitta en ännu lättare.


Har ni några tips?

http://www.arklight-design.com/PBSCCatalog.asp?CatID=1047041

Du kan købe Gossamer Gear i Frankrig = i EU. Jeg har handlet der 2 gange, fin service.

Osprey Exos er også en bra rygsæk, med fin bærekomfort.
 
Kan rekommendera Haglöfs Susa 40l.
Den ligger på 780gram och kostar en tusenlapp.
Den har riktigt stora mech fickor på sidorna och där får du plats med massor av saker.

Finns på outdoorexperten, köpte själv min där.
Så spana in den, det kanske kan vara någonting för dig.
 
Jag har diverse olika lätta säckar, men den som jag skulle välja om jag bara fick ha EN skulle bli Osprey Exos 58. Massor av fack och finesser, en bra stadig ram, bra ryggventilation och 1kg vikt är fin-fint :)
 
Beställ från England, bra utbud och priser plus att de skicka fraktfritt. Dom har för övrigt riktigt bra kundservice om du nu skulle behöva använda den.
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/rucksacks-c19/all-rucksacks-c134/granite-gear-virga-2-54-litre-rucksack-p2950

Ja, jag kanske måste göra det. Känns ju lite krångligt om det skulle vara så att den inte passar och jag måste skicka tillbaka, men de ryggsäckarna finns ju inte i sverige helt enkelt.
Fraktfritt är ju väldigt bra!

Nu vet jag inte om det räknas som reklam men bergans helium finns på en av nätbutikerna för strax över 1300kr. Ingen nämnd så lite google löser det hela.
/Kenneth

Ja jag blev tipsad om den tidigare i tråden. Den verkar väldigt bra, men jag har nog tänkt mig en ännu lättare faktiskt.

Osprey Talon kanske? http://www.ospreyeurope.com/gb_en/view-by-series/hiking/talon-series/talon-44

Den är knappast bekväm med 15kg, men jag har svårt att tro att någon ramlös rygga är det.

Jag har kikat på osprey ryggorna och de verkar bra, men jag vill gärna hitta en som väger under kilot om möjligt.
 
Kan rekommendera Haglöfs Susa 40l.
Den ligger på 780gram och kostar en tusenlapp.
Den har riktigt stora mech fickor på sidorna och där får du plats med massor av saker.

Finns på outdoorexperten, köpte själv min där.
Så spana in den, det kanske kan vara någonting för dig.

Den har jag faktiskt spanat på i flera månader, men jag är lite osäker eftersom den bara är 40 liter. Hur upplever du den? Tycker du att den är stor eller liten för 40 liter?
Jag vill ha en ryggsäck som jag kan ha på fjällvandringar med grejer för 7-10 dagar. Min nuvarande ryggsäck är 48 liter och det funkar precis, med tält och mat för en vecka och allt, men jag är lite osäker på om det går med en mindre.
Tror du att 40 liter är med eller utan platsen i mesh- fickorna?
 
Jag har inte använt den under så lång tid än men det beror lite på hur mycket plats resten av utrustningen tar. Har du ett litet tält och en liten säck tror jag att det ska fungera.

Jag tycker att den känns mycket större än 40l då man får plats med så mycket i fickorna. Så de 40l är nog bara inställa säcken. Du får lätt plats med ett mindre kök och liggunderlag på sidorna. Sen brukar jag ha jacka/tröja och matpåse på utefickan, samt en massa andra saker.

Jag ska själv använda den för fjällvandring i sommar och om man är lite av en "gramjägare" och har lätta saker tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Ska du ha all mat med dig från början eller kan du komplettera på vägen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Här finns en del att välja på. http://www.backpackinglight.co.uk/rucksacks-and-storage.html
Den som bäst passar dina önskningar är nog OMM Adventure 45+10 (titta på 30-50 liter).
Under kilot, under 1000:- och den ska klara 15 kg.

Ja den är också helt klart ett alternativ. Jag får kika lite mer på den sidan.

Jag har inte använt den under så lång tid än men det beror lite på hur mycket plats resten av utrustningen tar. Har du ett litet tält och en liten säck tror jag att det ska fungera.

Jag tycker att den känns mycket större än 40l då man får plats med så mycket i fickorna. Så de 40l är nog bara inställa säcken. Du får lätt plats med ett mindre kök och liggunderlag på sidorna. Sen brukar jag ha jacka/tröja och matpåse på utefickan, samt en massa andra saker.

Jag ska själv använda den för fjällvandring i sommar och om man är lite av en "gramjägare" och har lätta saker tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Ska du ha all mat med dig från början eller kan du komplettera på vägen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Att det är stora fickor utanpå är ju jättebra. Det finns inga remmar för att sätta fast ett tält på utsidan va? Undra om man kan sy på det i så fall.

Jag vet inte riktigt hur mycket mat jag kommer ha med mig för jag har inte spikat min rutt än. Men jag vill hitta en rygga där jag kan ha MINST tio dagars mat, ifall att. Sen torkar jag all mat själv, är inte sån som har med sig massa otympliga förpackningar och så.
 
(...) Den är knappast bekväm med 15kg, men jag har svårt att tro att någon ramlös rygga är det.
Jag är benägen att hålla med. Vad är anledningen till att du vill ha en ramlös säck, om du skall bära så pass tungt? Viktskillnaden är försumbar jämfört med komfortvinsten.

Haglöfssäcken finns det en tråd om här.

Själv bär jag sällan så tungt och nöjer mig ofta med en minimalistisk 400 grams /30 liters Mountain Hardwear Scrambler ULT (då får både liggunderlaget och tältet sitta utanpå).
Men då handlar det om mer alpina utflykter, där ramlöshet kan vara till fördel. På längre och "plattare" turer" tycker jag ändå det är skönast med spalt mot ryggen och någon sorts inbyggd lastöverföring. Var mycket nöjd med en Osprey Exos av den äldre upplagan, men när andra familjemedlemmar lastade den kring och strax över 15 kg, började den bristfälliga lastöverföringen till höftbältet märkas.
Med snarlik vikt, design och finesser (många fickor, ventilerad rygg m mm) känns däremot min Mammut Creon betydligt bättre i det avseendet, även när den lastas tyngre. Jag har den mindre 32/45-litersversionen (och klarar en tiodagars tälttur med den), men den finns också i en 45-litersvariant, som med flytande lock m m kan expanderas till ca 50 l.
Hittills min bästa och skönaste ryggsäck alla kategorier.

Håller med om att ryggsäckar bör testas IRL, men tyvärr verkar Mammut svårfunnen i Sverige. Råkar du bo i Öresundsregionen, så kolla på Spejdersport i Köpenhamn.
Att den har ställbar rygglängd minskar ju risken för misstag, stagen går också att forma en del. Vågar du chansa, så ligger nog trekking.com närmast till.
 
Jag har inte använt den under så lång tid än men det beror lite på hur mycket plats resten av utrustningen tar. Har du ett litet tält och en liten säck tror jag att det ska fungera.

Jag tycker att den känns mycket större än 40l då man får plats med så mycket i fickorna. Så de 40l är nog bara inställa säcken. Du får lätt plats med ett mindre kök och liggunderlag på sidorna. Sen brukar jag ha jacka/tröja och matpåse på utefickan, samt en massa andra saker.

Jag ska själv använda den för fjällvandring i sommar och om man är lite av en "gramjägare" och har lätta saker tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Ska du ha all mat med dig från början eller kan du komplettera på vägen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LonelyWolf superlätt Regnkjol/kilt Lättpackning 11
johnliungman Superlätt regnjacka sökes Lättpackning 20
Joakim Ambrosson Lätt vs superlätt Lättpackning 12
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.