Suorva

Det vore intressant att få statistik på hur många vandrare som stigit av bussen vid Sourva och inte vågat ta den planerade vägen över dammen av rädsla för att bli arresterade. Till exempel utländska vandrare som trott att de blir skjutna om de går in.

När jag och co klev av bussen under min förra sarektur satt det ett tyskt par utanför grinden och väntade på svenskar som kunde läsa på skyltarna åt dem. De skulle dock bara göra någon liten dagstur, vilket kanske var tur eftersom deras utrustning var något spartansk. Mössa med älghorn i tyg någon?
 
Kan tipsa er på Utsidans forum att kontakta oss vid funderingar kring Laponiaområdet. Se www.laponia.nu för vidare info. Vi har en kommunikatör och håller att bygga upp en FAQ-sida på vår webplats. Vid tillfälle det kanske inte blir så ofta så besöker vi Utsidans forum för att se om det är det är något som berör oss, men för snabba svar kontakta gärna oss inom Laponiafärvaltningen.

Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus/Laponiaförvaltningen
Jokkmokk

Tack för både det ena och det andra! Bra att veta att det går att kontakta er. Och att det numera är en mer korrekt väg i många frågor än att ringa Länsstyrelsen.
 
Spara tid

Istället för att påbörja en ny tråd ställer jag frågan här.

Är det någon som på väg från Suorva mot bron vid Ghukkesvagge passerat passet mellan Niendooalgge och Niendotjåhkka?

På kartan ser det inte så brant ut, men på plats ser det ut att vara så. Dessutom mycket sten.

Kan man gå över där? Det sparar ju tid än om man behöver gå runt Niendooalgge.
 
Istället för att påbörja en ny tråd ställer jag frågan här.

Är det någon som på väg från Suorva mot bron vid Ghukkesvagge passerat passet mellan Niendooalgge och Niendotjåhkka?

På kartan ser det inte så brant ut, men på plats ser det ut att vara så. Dessutom mycket sten.

Kan man gå över där? Det sparar ju tid än om man behöver gå runt Niendooalgge.

Jag gick runt, inte över. Du har ju redan själv uppmärksammat och beskrivit två klassiska skäl varför man inte sparar tid när man går över istf runt.
Ja, förmodligen kan man gå över.
Nej, förmodligen sparar man inte tid. Tvärtom! "Omvägen" är bara marginalt längre.
Dessutom: Att ta sig över Alep Niendojågåsj längre upp istf längre ner där den grenar upp sig, det kan ju vålla ytterligare problem resp. ta tid.
 
Gå i Nienddo-passet vete tusan, men du anbefalles hålla viss höjd när du vandrar i nientotrakterna mot bron. Annars hamnar du i mycket vide och annan grov sly.
 
Annan väg

Sist jag gick in i Sarek från det hållet gick vi från Salto via Pietsaure. Vi gick en bit efter Pietsaure och sen genade vi upp mellan Käppu och Vuores, höll riktning mot sjön Niento och kom allstå en bit söder om renvaktarstuga, ganska nära vattnet. Inte mycket ris men kanske lite steningt en bit ner mot Niento. Gick dock fort att komma till bron vid Kukkesjåkken.
Vi tältade första natten högt ovanför Pietsaure och hade en mycket fin utsickt.

Men, allting är ju relativt, jag tyckte det var lite sten och lite ris, en annan kanske skulle avråda den vägen.... :)
 
Jag är i full färd med att planera sommarens tur och undrar därför om det är någon som gått från Suorva via Vousskelvagge, mellan Njavvetjåhkkå och Njiravtjåhkkå och sedan ner vid Alep Niendojågåsj till bron?

Hur är den turen i sådana fall?
 
Senast ändrad:
hej! Jag har inte lyckats finna någon information på nätet och vänder mig därför till Er. Går det att köra bil till suorva och parkera där eller i närheten eller är vägen endast till för bussar? Har planer på att gå saltoluokta-skierfe-sourva i sommar.
 
hej! Jag har inte lyckats finna någon information på nätet och vänder mig därför till Er. Går det att köra bil till suorva och parkera där eller i närheten eller är vägen endast till för bussar? Har planer på att gå saltoluokta-skierfe-sourva i sommar.

Det går att köra bil till och bortom Suorva och det finns en parkering ett par hundra meter från ingången till bron över dammen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.