Stugor på Island.

Jag har letat runt på olika sidor på nätet och även här på forumet om stugor på Island utan att hitta någon fakta om dem. Är det någon som vet hur det är med stugorna mellan LANDMANNALAUGAR - SKOGASANDUR. Standard och pris för övernattning undrar jag över. Det verkar svårt att hitta även hur långt det är mellan stugorna. Eller är det så att det inte finns några stugor? Någon som har en vandringsberättelse utlagt på nätet som man kan kan läsa?
Tommy
 
Visst finns det stugor på den sträckan. Prova att googla på "Laugavegur" som leden heter, den har fått sitt namn efter den stora shoppinggatan in Reykjavik (detta troligen pga att det är väldigt många som går denna sträcka under högsäsong).

Googlade nu lite snabbt och fick denna länk som en av de första träffarna. http://www.roadiceland.com/Laugavegur.htm

På den sidan så såg jag att extra biten mellan skogár och Phorsmörk inte finns med. Den sträckan går man på en dag. Men om ni tar bussen från Reykjavik till Skogár för att starta där så kommer den troligen dit på eftermiddan. Då kan det vara skönt att ha två dagar på den sträckan om man vill hålla ett lugnt tempo (är ju trots allt ganska mycket uppför i början, men fantastiskt vackert). Om jag inte minns fel så finns det då ett gästhus på toppen mellan glaciärena. Var dock aldrig själv där när jag gick sträckan då det ligger på en liten avstickare från leden och vi nyttjade tält istället för stuga.

Om man ska tälta på sträckan och inte vill nyttja camping, så sa dom på turistbyrån i Reykjavik att det går bra att tälta så länge man gör det i obygden. Dvs slå inte upp tält precis intill vandringsleder eller bebyggelse.

Hittade nu åxå en artikel på utsidan om sträckan:
http://www.utsidan.se/ddb/reportage/alla/765.htm
 
Tommy, kontakta mig direkt så kan jag mejla reseberättelse från vår tur mellan Landmannalaugar och Thorsmörk förra året.

Stugorna längs leden är välorganiserade och det kan vara klokt att boka i förväg. Etapperna är 12-16 km. Det går bra att dubblera etapperna men jag kan inte rekommendera det eftersom man missar att njuta av det fantastiska landskapet. Mycket trevligare är att slå läger och göra eftermiddagsturer runt lägerplatserna.

Enligt den information som vi fick är det inte tillåtet att tälta utanför campingplatserna inom Fjallabaks naturreservat (som en stor del av leden ligger inom) utan speciellt tillstånd.

Beskrivning, priser och bokning av stugor finns på Ferdafelag Islands hemsida: http://www.fi.is/.

Johannes
 
Vandringsleden mellan Landmannalaugar och Þórsmörk heter Laugavegur (ungefär "tvättvägen") eller Laugavegurinn (tvättvägen i bestämd form) eftersom vägen "kantas" av rykande och kokande hett vatten, dock främst mellan Landmannalaugar och Hraftinnusker.

FI (turistföreningen) tar 800 ISK (ca 80 SEK) per natt för tältplats (toalett och bad i varma källor ingår i priset, men inte dusch - kostar 300 (100*3) ISK som stoppas i en maskin för 5 minuter. Gasol-uppvärmt vatten var dock iskallt enligt min erfarenhet). Sovplats i stuga måste oftast bokas flera månader innan (vid högsäsong, juli-augusti).

Stugorna på Laugavegur är:
* Landmannalaugar - större anläggning, har dieselgenerator, går att t.ex ladda batterier, kostar 200 ISK, finns en "bergsshop" som bla har färsk/marinerad/rökt röding och öring

* Hraftinnusker
* Álftavatn
* Hvanngil (väldigt nära Álftavatn så man brukar inte stanna här)
* Emstrur (Botnar)
* Langidalur (i Þórsmörk)

Det går en buss till Landmannalaugar och Langidalur från Reykjavík varje dag.

Leden "Skógar-Þórsmörk" går mellan två glaciärer, Eyjafjallajökul och Mýrdalsjökul via Fimmvörðuháls-passet. Det finns en stuga på leden (Fimmvörðuháls) och en nödstuga (Baldvinskáli) närmare Skógar.

För information om hur lång sträckan är mellan stugorna (plus koordinater, höjd, m.m), kolla in http://bushcraft.se/iceland/route.html. Om du vill ha ännu bättre info så finns hela rutten som jag gick den plottad i en GPX-fil.

Här finns mer info om stugorna:
http://www.nat.is/fjallaskalareng/skalar_fi_eng.htm

[Ändrat av Michel.B 2006-08-23 kl 10:52]
 
Inte allt!

Jo, jag har läst hela den. Den är lite för faktafattig tycker jag. Jag tycker inte att den säger så mycket om hur långt det är mellan stugorna, vad det finns för bekvämligheter, vad det kostar mm. Det är mer en berättelse om hur det var med naturen längst leden.
 
Alla stugor har dass, vatten och gas. Det kan vara idé att ha eget gasolkök med sig i alla fall för att slippa slåss med alla andra.

Landmannalaugar: stor stuga, välutrustad.

Landmannalaugar - Hrafntinnusker: 12 km, stigning från 590 möh till ca 1100 möh.

Hrafntinnusker: liten stuga, primitiv. Utsatt läge på fjället. Lyxigt är rinnande varmvatten från varm källa i närheten.

Hrafntinnusker-Alftavatn: 12 km, i huvudsak nerför.

Alftavatn: vet ej hur stugan är, vi fortsatte till Hvanngil.

Alftavatn-Hvanngil: 5 km lätt terräng.

Hvanngil: Halvstor ganska välutrustad stuga. Ett förråd med madrasser som man kan lägga ut var man vill på golvet. Någorlunda skyddat läge.

Hvanngil-Emstrur-Botnar: 11 km i platt ökenlandskap (jobbigt om det blåser ansiktet).

Emstrur-Botnar: två små stugor, ganska skyddade. Våningssängar med galonklädda madrasser.

Emstrur-Botnar-Þorsmörk: 16 km, lätt kuperad terräng, i huvudsak nerför. Ledens största vad över floden Þrönga strax innan Þorsmörk. Brett men grunt.

I Þorsmörk finns flera stugor, det är ett ganska civiliserat ställe med turistcenter med bastu, restaurang och kiosk.

Johannes

[Ändrat av f91jsw 2006-08-23 kl 18:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kutmsta Boende i stugor i Österrike Trekking 5
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.