Precis. Blev lite lurad där. Nu för tiden så betyder det pennkniv undantagslöst en liten fällkniv. De historiska aspekterna lämnar jag därhän .Så man kan säga att jag körde en luring...
/Lux
~Paul~
Precis. Blev lite lurad där. Nu för tiden så betyder det pennkniv undantagslöst en liten fällkniv. De historiska aspekterna lämnar jag därhän .Så man kan säga att jag körde en luring...
/Lux
Jag har jobbat en del med W-hofen och andra tyngre tyska knivar, samt en del "fransmän" som haft häl och finner ingen direkt skillnad i användningen mellan dem. Hälen är för mig lika irriterande på alla dessa märken och modellerna. Förstår inte varför man tar bort en del av den verksamma arbetsytan (och ökad kontroll) till förmån för en stålklump som inte tjänar något syfte.Ja håller delvis med, hälar typ som på nyare Fiskars-knivar som går neranför eggen, hemskt irriterande när man har en tunn skärbräda. Men hälen på W-hofen har aldrig stört mig faktiskt.
///Claes
En sån här eller som på den andra bilden. har inte bestämt mig än
Gjorde en liten kniv ;-) Blad längden ca 15 cm o hela ca 27 cm långt. Gjorde bladet av 2090 fjäderstål, skaftet av tvärsågad lignum vitae, mammut ben, silver . Slidan av vegetabilgarvad läder
hoppas ni gillar
[
Fantastiskt vacker kniv. Jag tyckte bäst om den andra slidan.
Åter till trådens ursprung....
Visa bilaga 16321
1. Till vardags?
Min finska brukskniv, kolstål 75mm (hopbyggd/färdigställd från "byggsats") Haft i 16år, älskar den!!!
Min Karesuandokniv, kolstål 75 mm. Haft i säkert 20 år (tror att den modellen heter Spiggen och har nu för tiden tyvärr rostfritt blad)
Min Victorinox brukar få ligga i min väska.
2. Där ute?
Min finska brukskniv (förstaval)
Min Karesuandokniv (andraval)
3. Utomlands?
Min finska brukskniv (om vi pratar om norden)
Min Victorinox (utanför norden)
4. Köket?
Min Wüsthof kock-kniv, 200mm, en favorit i köket
5. Drömkniv och varför?
Jag drömmer om att göra en helt egen kniv. Börja från myrmalm och smälta till stål, smida till ett blad, göra skaft, slida... ja, allt alltså
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |