Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja håller delvis med, hälar typ som på nyare Fiskars-knivar som går neranför eggen, hemskt irriterande när man har en tunn skärbräda. Men hälen på W-hofen har aldrig stört mig faktiskt.
///Claes
Jag har jobbat en del med W-hofen och andra tyngre tyska knivar, samt en del "fransmän" som haft häl och finner ingen direkt skillnad i användningen mellan dem. Hälen är för mig lika irriterande på alla dessa märken och modellerna. Förstår inte varför man tar bort en del av den verksamma arbetsytan (och ökad kontroll) till förmån för en stålklump som inte tjänar något syfte.

Men, men. Gillar du den här typen av knivar och utseenden så kör på. Det viktigaste är ju trots allt att man själv trivs med dem.

~Paul~
 
re

Gjorde en liten kniv ;-) Blad längden ca 15 cm o hela ca 27 cm långt. Gjorde bladet av 2090 fjäderstål, skaftet av tvärsågad lignum vitae, mammut ben, silver . Slidan av vegetabilgarvad läder
hoppas ni gillar:)


 
Senast ändrad:
re

En med flamm björk o lite silver, metaller. Bladet gjorde jag av 1095 stål o ca 10.5 cm bladlängd. Hela ca 22,5 cm långt. Hoppas ni gillar


 
Åter till trådens ursprung....

Visa bilaga 16321

1. Till vardags?
Min finska brukskniv, kolstål 75mm (hopbyggd/färdigställd från "byggsats") Haft i 16år, älskar den!!!
Min Karesuandokniv, kolstål 75 mm. Haft i säkert 20 år (tror att den modellen heter Spiggen och har nu för tiden tyvärr rostfritt blad)
Min Victorinox brukar få ligga i min väska.

2. Där ute?
Min finska brukskniv (förstaval)
Min Karesuandokniv (andraval)

3. Utomlands?
Min finska brukskniv (om vi pratar om norden)
Min Victorinox (utanför norden)

4. Köket?
Min Wüsthof kock-kniv, 200mm, en favorit i köket

5. Drömkniv och varför?
Jag drömmer om att göra en helt egen kniv. Börja från myrmalm och smälta till stål, smida till ett blad, göra skaft, slida... ja, allt alltså ;)

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Fina knivar. :)
Din finska kniv påminner om min senaste införskaffade puukko: Ahti Metsä.
Riktigt trevlig kniv även om jag inte är helt van vid handtagsformen. När man väl greppar den så att handryggen vilar i greppet sitter den som en smäck men tyvärr tycker jag samtidigt att det är lite begränsande.

Jag använder också en Victorinox Climber till vardags fast jag har extrautrustat den med en miniskruvmejsel på korkskruven och en nål. Beroende på när din Climber är tillverkad så kan det finnas ett litet hål för en nål i en av cellidor-skollorna, nära korkskruven.

Av ren nyfikenhet... varför gillar du inte rostfritt stål/ varför föredrar du kolstål?

/Lux
 

Bilagor

  • Ahti metsä.jpg
    Ahti metsä.jpg
    17.1 KB · Visningar: 583
Apropå skandinaviska knivar...

Jag är i köptagen för en samehuggare och skulle gärna få lite köpråd och tips, gärna användarerfarenheter av specifika modeller om det är någon som har det.
Förra veckan besökte jag en stor norsk kedja för att om möjligt få en chans att svinga en huggare. Nu hade de ingen riktig samehuggare i butiken, det närmaste var en Brusletto Villman Specialversionen men den svingade jag friskt till en del kunders oro..;).
Blev tyvärr inte imponerad. Eggvinkeln var som på en yxa! :(.
Det går ju iofs att åtgärda men till min förvåning hade i praktiken alla Bruslettoknivar jag kände på (enligt min mening) alldeles för stor eggvinkel. Min fråga är därför, är detta generellt för Brusletto eller hade jag bara otur att få klämma på måndagsexemplar?

/Lux
 
Som jag

har förstått det så är en trubbig eggvinkel effektiv för klyvning. Detta borde gälla både för yxa och huggare.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.