Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den första är inte en prototyp.
Jag köpte min från Fällkniven någon gång på 90 talet.
Jag tror den var med i katalogen.
En kompis hade en sådan som lumpar kniv. Jag köpte den av honom för ett par år sen.

mvh Dan.
Det är prototyp i den mening att den har stått som förlaga till den senare produktionen.

~Paul~
 
1. Det skulle absolut inte vara en nackdel att få denna konsumentinformation, men...

2. This information covers 96% of our knives, so we keep the 4% confidential.

3. Vad svarar VD på Spyderco när du frågar om deras tillverkningsdetaljer med personlig epost?

4. So if to improve the Swede 38 is to add a lock, otherwise it is better to keep it as it is without a lock.

5. s:Would you like feedback from EKA users in different forums if I mention that you are considering an updated design?
JK:Definitely![/I]...Så vad säger ni. Har in någon feedback at ge?
1. Precis.

2. Återigen, varför inte släppa hela infon när man ändå sagt så mycket?? ;)

3. Överraskande nog så har jag hittills inte stött på någon fråga som Sal inte skulle ha besvarat. Och du bör veta att jag har ställt rätt många.

4. Håller med på den punkten. Han resonerar trots allt tvärtom mot vad amrisarna brukar göra i vanliga fall, dvs vilken förändring som helst är bättre än ingen förändring alls :). Med andra ord så anser han att 9-an är ett steg uppåt... Frågan är om gemene man gör det också ;).

5. Det var ju snällt och trevligt på alla sätt. Så borde i stort sett alla seriösare firmor göra.

~Paul~
 
1.Ja kydexslida vill man ha, speciellt till min No:2.
2.Jag föredrar en lång tång som är gömd i skaftet också.

1. Kydexslida till nummer 2 finns här:
http://azwelke.com/catalog/mora/robust-711-840-bushcraft-force-1-2
Jag har köpt flera kydexslidor från Azwelke tidigare och har bara gott att säga om honom.
Själv edc:ar jag en MoS Classic Original nr1 i en kydexslida från honom. I ett snöre runt halsen eller i jackans Napoleonficka. Fungerar ypperligt.

2. Instämmer här också. Till skillnad från de "nya" Classic 1 och 2 som är limmade och inte går hela vägen igenom handtaget är Original 1 och 2 hellång och nitad tånge.

/Lux
 
Min har en liten ricasso men den är överslipad ända intill greppet!?! Jag kan dock tänka mig att den detaljen kan variera. Konstnärlig frihet vet du ;).

~Paul~


Min M95 har också en liten ansats. Tror det kan röra sig om ett par mm. Har en känsla av att det varierar lite. F&F är ju inte riktigt 100 på de här knivarna. Men rimligen så skulle en fabriksgjord kniv inte uppvisa någon större skillnad ex till ex.
Vilket år är din från Paul? Min köptes för 1-2 år sedan.

Ja, det kan mycket väl vara skillnader i tillverkning.
Samtidigt är skillnaden ganska stor vilket fick mig att fundera om det kanske kunde vara en förändring i design/produktion t.ex. för att göra kniven ännu starkare. En ricasso gör ju kniven tåligare mot lateral misshandel i brytpunkten mellan handtag och blad. Därmed minskar risken att kniven går av vid handtaget. Rent teoretiskt i alla fall.

Dock om jag personligen får välja föredrar jag såklart M95 utan ricasso. Detta då jag anser att den primära funktionen även för en kraftig kniv som denna är ha maximal skärkapacitet.

Inte desto mindre, med eller utan 0.5 cm ricasso, förblir M95:an en av mina favoritknivar då den sin kraftighet till trots faktiskt är designad för att vara ett så bra skärverktyg som möjligt. Jag äger ganska många kraftiga knivar och långt ifrån alla (väldigt få...) är designade utifrån den premissen. Tvärtom är det tyvärr så att väldigt många verkar vara designade för att enbart tåla så mycket misshandel som möjligt... :(

Även om Sissipuukko M95 är långt ifrån en klassiskt puukko (utan snarare den bästa fusionen mellan en skandinavisk klassisk kniv och ett brytjärn...) så gillade jag att min tidigare m95:a i traditionell puukko-anda saknade just ricasso...

/Lux
 
Det jag har hört från en som jobbar på EKA är de gör saker både i Sverige och på andra ställen. Jag vill inte gå in på mer detaljer än så pga deras hemlighetsmakeri. Jag kan inte heller förstå varför de väljer att vara så hemliga kring var de gör olika saker, men enligt min kontakt så är det för att de inte vill att deras konkurrenter ska läsa det. Jag litar på den här personen som borde ha rätt god insyn i deras produktion.
__
Fredrik

Ja, där har vid det. Dessa uppgifter är identiska med mina egna.

~Paul~

Ok, då tyder allt på att min andra kontakt har rätt. Och förklarar också varför jag var "tvungen att avge ett tystnadslöfte".

/Lux
 
Jag letade upp vad Arne Karlsson svarade dig i (den livliga) diskussionen Nov 2012
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40677&page=618

Hej,
Vi procducerar delar i alla dom uppräknade länderna (samt några till) för att slutligen sammanställa allt här i Eskilstuna, Sverige med bla montering, lasergravyr, slutkontroll och leverans.
Mvh
Arne Karlsson
www.eka-knivar.se


Inga hemligheter precis även om det underförstått framgår att de håller för sig själva vad exakt som gäller per modell osv.

Tack, det här klargör en hel del.

/Lux
 
Ja, det kan mycket väl vara skillnader i tillverkning.
Samtidigt är skillnaden ganska stor vilket fick mig att fundera om det kanske kunde vara en förändring i design/produktion t.ex. för att göra kniven ännu starkare. En ricasso gör ju kniven tåligare mot lateral misshandel i brytpunkten mellan handtag och blad. Därmed minskar risken att kniven går av vid handtaget. Rent teoretiskt i alla fall.

Dock om jag personligen får välja föredrar jag såklart M95 utan ricasso. Detta då jag anser att den primära funktionen även för en kraftig kniv som denna är ha maximal skärkapacitet.

Inte desto mindre, med eller utan 0.5 cm ricasso, förblir M95:an en av mina favoritknivar då den sin kraftighet till trots faktiskt är designad för att vara ett så bra skärverktyg som möjligt. Jag äger ganska många kraftiga knivar och långt ifrån alla (väldigt få...) är designade utifrån den premissen. Tvärtom är det tyvärr så att väldigt många verkar vara designade för att enbart tåla så mycket misshandel som möjligt... :(

Även om Sissipuukko M95 är långt ifrån en klassiskt puukko (utan snarare den bästa fusionen mellan en skandinavisk klassisk kniv och ett brytjärn...) så gillade jag att min tidigare m95:a i traditionell puukko-anda saknade just ricasso...

/Lux
Ja, det är en kanonkniv, även om den skulle råka ha en liten ricasso. Du har eventuellt inte en bild på din kniv?

~Paul~
 
Lite bling så här på tisdagsförmiddagen. Mr Itou Hunter i R2.
 

Bilagor

  • Min Mr Itou jaktkniv i R2.jpg
    Min Mr Itou jaktkniv i R2.jpg
    26 KB · Visningar: 527
  • Min Mr Itou jaktkniv i R2, 2.jpg
    Min Mr Itou jaktkniv i R2, 2.jpg
    22.2 KB · Visningar: 515
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 508
En riktig hyllvärmare! Men snygg som bara den.
Kan riktigt föreställa mig hur hal den där kan bli med rätt sörja på.
Haha, ja den har nog potential att skära av både det ena och det andra. Förmodligen mest det andra ;).

Faktum är dock att tack vare rätt bra ergonomi så känns inte kniven osäker i handen trots det till synes hala greppet. Utrustat med en riktig fånglina så kan jag tänka mig att kniven är tillräckligt säker för att användas tämligen hårt.

Värre blir det när vi börjar diskutera den löjliga ricasson. Min käpphäst, som sagt. Fattar inte hur man kan sabba en i övrigt perfekt bladform på det här viset.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.