Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snyggt!
Du råkar inte ha någon till salu?;)
/Lux

Tyvärr inte...Jag köpte min hos tyska HKGT som har specialbeställt 510 av MoS. Jämfört med originalet så är bladet 2mm tjockt istället för 2.5 (dagens blad verkar vara exakt samma som på deras Craftline Q Allround.

Hela projektet innebar en kostnad inkl frakt på 170kr, vilket är på gränsen till saftigt för en kniv som i sin Craftline Q version kostar 30kr här hemma :) Enda skillnaden är ju färgen och avsaknaden av parerskydd.
 
Det som irriterar mig är den totala diskrepansen i informationen!
Och svårigheten att avgöra vad som är hörsägen eller inte! Grr!:(

Jag hoppas och vill verkligen att det jag tidigare publicerade stämmer!
Den informationen är andrahandsinformation från en återförsäljare som i sin tur fått det direkt från EKA, alltså "borde" det vara korrekt.

Den andra källan som motsäger detta är en person som inte jobbar på EKA men som har större inblick än gemene man, varför den här personen skulle ha anledning att ljuga eller framföra rykten kan jag inte förstå.

Kanske handlar det bara om missförstånd eller feltolkningar. Eller att det handlar om något liknande många "Proudly made in USA"-knivar lider av, alltså där man upptäcker att slidan är tillverkad i Kina eller Mexico...

/Lux

Det jag har hört från en som jobbar på EKA är de gör saker både i Sverige och på andra ställen. Jag vill inte gå in på mer detaljer än så pga deras hemlighetsmakeri. Jag kan inte heller förstå varför de väljer att vara så hemliga kring var de gör olika saker, men enligt min kontakt så är det för att de inte vill att deras konkurrenter ska läsa det. Jag litar på den här personen som borde ha rätt god insyn i deras produktion.
__
Fredrik
 
Min M95 har också en liten ansats. Tror det kan röra sig om ett par mm. Har en känsla av att det varierar lite. F&F är ju inte riktigt 100 på de här knivarna. Men rimligen så skulle en fabriksgjord kniv inte uppvisa någon större skillnad ex till ex.
Vilket år är din från Paul? Min köptes för 1-2 år sedan.
Min är Generation 1. Vilket år kom de första ut nu igen... Har för mig att det var runt 2007-2008? Jag fick med båda slidorna till min kniv.

~Paul~
 
Det jag har hört från en som jobbar på EKA är de gör saker både i Sverige och på andra ställen. Jag vill inte gå in på mer detaljer än så pga deras hemlighetsmakeri. Jag kan inte heller förstå varför de väljer att vara så hemliga kring var de gör olika saker, men enligt min kontakt så är det för att de inte vill att deras konkurrenter ska läsa det. Jag litar på den här personen som borde ha rätt god insyn i deras produktion.
__
Fredrik
Ja, där har vid det. Dessa uppgifter är identiska med mina egna.

~Paul~
 
Ja, där har vid det. Dessa uppgifter är identiska med mina egna.

~Paul~

Jag letade upp vad Arne Karlsson svarade dig i (den livliga) diskussionen Nov 2012
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40677&page=618

Hej,
Vi procducerar delar i alla dom uppräknade länderna (samt några till) för att slutligen sammanställa allt här i Eskilstuna, Sverige med bla montering, lasergravyr, slutkontroll och leverans.
Mvh
Arne Karlsson
www.eka-knivar.se


Inga hemligheter precis även om det underförstått framgår att de håller för sig själva vad exakt som gäller per modell osv.
 
Inga hemligheter precis även om det underförstått framgår att de håller för sig själva vad exakt som gäller per modell osv.
Inga hemligheter vad gäller länderna (jag tror i o f att det finns fler länder än de hittills uppräknade) men varför helt enkelt inte säga vilka modeller som är helt och hållet svensktillverkade och vilka som är tillverkade i Kina, alternativt vilka detaljer som är tillverkade där. Det är något som t ex Spyderco inte har några problem med att upplysa sina kunder om.

~Paul~
 
Inga hemligheter vad gäller länderna (jag tror i o f att det finns fler länder än de hittills uppräknade) men varför helt enkelt inte säga vilka modeller som är helt och hållet svensktillverkade och vilka som är tillverkade i Kina, alternativt vilka detaljer som är tillverkade där. Det är något som t ex Spyderco inte har några problem med att upplysa sina kunder om.

~Paul~

Kan bara gissa. Ett betydligt mindre företag som inte kan binda en modell eller serie till tilverkningsland utan ha frihetsgrader vad gäller underleverantörer.

Det skulle absolut inte vara en nackdel att få denna konsumentinformation, men...

Jag fick följande svar (nyss) på min fråga om var knivarna tillverkas:
Sounoptics asks:
And what about the frequent issue on discussion forums: Where are the different EKA models manufactured? ...:)

Johny Kanaan replies:
We cannot go into details because we need to keep our manufacturing procedure confidential and out of the competitors reach.
I have answered such questions in general, that all EKA knives are made by the Swedish Steel Sandvik, the wood is coming from Finland and Sweden, the plastic handles from Sweden, the screws from Sweden, and we do assemble most of the knives here in Eskilstuna. The leather sheath is made in Sweden. This information covers 96% of our knives, so we keep the 4% confidential.



Vad svarar VD på Spyderco när du frågar om deras tillverkningsdetaljer med personlig epost? :)
http://www.lead411.com/company_SpydercoInc_Urbano_1247309.html

/s
 
Johny Kanaan: EKA Swede 38 / Swede 45 nästa generation!

Kommentarer och svar från Johny Kanaan som jag fick om ersättare till Swede 38.

s: Last time you said that you had some vague plans on an updated Swede 38 (or Swede 45).
JK: Correct.

s: For a potential modern Swede 45 I would not want a lock or one hand opening mechanism etc. But the fine tolerance build quality and better materials while retaining basic handle and blade fell would be perfect.
JK: In general, we have difficulties to sell knives without a locking mechanism to the largest markets, some countries such as UK they prefer a short blade and without a lock, but they order very small quantities comparing to our main markets. So if to improve the Swede 38 is to add a lock, otherwise it is better to keep it as it is without a lock.


s:
Would you like feedback from EKA users in different forums if I mention that you are considering an updated design?
JK:Definitely!


Så vad säger ni. Har in någon feedback at ge?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.