Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja måste bara fråga er som handlar abnormt stora knivar (läs:svärd)..
Var och till vad använder ni dessa?? ja kan verkligen inte komma på ett endaste användningsområde för en kniv av den storleken mer än om jag jagar krokodiler med bara händerna.
Absolut inte menat som något påhopp eller så, utan jag är genuint intresserad om det finns någon praktisk aspekt eller om det bara är för att dom är "snygga".

I.o.m. jag i princip alltid har en såg med så handlar den extra bladlängden mest om att enkelt kunna kvista av och spänta upp ved. Jag är väldigt viktmedveten när jag packar, och när man rör sig bland yxor (ända upp till dryga 7 hg) så tycker jag att en lite längre kniv är ett lättare, säkrare och smidigare verktyg (en typisk sådan 6"-kniv väger 250-300 gram, och att spara 4 hg är inte illa :))

@Mikael: aj en sådan fin bild. Rackarn vad du vispar ihop tjusiga knivar!
 
I.o.m. jag i princip alltid har en såg med så handlar den extra bladlängden mest om att enkelt kunna kvista av och spänta upp ved. Jag är väldigt viktmedveten när jag packar, och när man rör sig bland yxor (ända upp till dryga 7 hg) så tycker jag att en lite längre kniv är ett lättare, säkrare och smidigare verktyg (en typisk sådan 6"-kniv väger 250-300 gram, och att spara 4 hg är inte illa :))

@Mikael: aj en sådan fin bild. Rackarn vad du vispar ihop tjusiga knivar!

Men går de ens att finlira med en sån där sak?
 
Vad menas med finlir? Det mest finliriga jag kan komma på att jag gör är väl att tälja till pinnar till tarpen, skära av lina och skära upp korv, kött, potatis, lök etc. Går bra med en 6" det med. Jag brukar dock unna mig att ha med en liten fällkniv också. TK4 är favoriten.
 
Du kan med fördel utgå från det utseende och material som de flesta bajonetter besitter. Dvs ett långsmalt, dubbelslipat blad med en spear point-blad och en blodskåra: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Spear_point_knife_blade.jpg

Det är i stort sett endast kolstål som kommer i fråga. Greppet bör dock skilja sig något från utpräglade bajonetter. Det bör vara någorlunda bekvämt och kniven bör ha ett parerskydd för att undvika olyckor där man glider över eggen med fingrar som är nedsmetade av blod och fett.

Det är tämligen populärt att modifiera gamla bajonetter.

~Paul~

Tanken har slagit mig, men så inser jag att storleken på en bajonett funkar med ett handtag stort som ett gevär. Dvs bladet borde vara kortare om man bara har ett vanligt handtag. Frågan är hur långt ska det vara? Parerskyddet låter som en bra idé. Är det segheten i kolstålet som gör det lämpligt? Nötningstålighet antar jag är lägsta prioritet. Skärpa däremot verkar bra att ha.

Kjell
 
Men går de ens att finlira med en sån där sak?

Om du med "en sån där sak" menar en kniv med 6" - 10" blad så varierar det,men ta min NL1 och jag lovar att det går att finlira med spetsen.
Även vid bladets början går det utmärkt med tunna kontrollerade snitt.
Det beror på en mkt fin balans i kombination med en väl uttänkt skärgeometri.

Men Ok,det går inte att finlira som med en Mora 906 Wood Carving.
Den är svår att överträffa i smidighet vad man än jämför med!


Mikael
 
Det är kul att hålla på och bilder är ett måste!
När man hittar rätt material att jobba med,blir det ofta bra.
Jag hade tur som hittade några fina bitar,men det är inte lätt.


Mikael

Tror att det sitter en del i fingrarna på den som gör jobbet också. ;) Jag gillar inte ens den stilen normalt men dina arbeten är mycket vackra!
 
Kul att du gillar dom ändå,nAnders!

Just nu har jag fortsatt med PHK'n,som har fått vila ett tag.
Tror att den blir bra när den är klar!
Om inte annat så håller den suget efter en Randall i styr...

Sheldon Wickersham visade en Randall #12-9 för några år sedan, som har inspirerat PHk'n.
Skrovligheten i hornet gör den extra speciell.

Bild 1 är Sheldon's # 12-9
Bild 2 är min PHK

Mikael
 

Bilagor

  • randall stag.jpg
    randall stag.jpg
    46.9 KB · Visningar: 530
  • IMGP5172.JPG
    IMGP5172.JPG
    112.2 KB · Visningar: 614
Herrejösses Mikael, tar du beställningsjobb. PHK:n är ju grym!!!

Fredrik

Fredrik,fantastiskt kul att läsa din och andras kommentarer!
Rent teoretiskt borde jag i nuläget kanske börja ta order,men jag har ingen organisation för det.
Det kan ju ändras förstås,jag är sedan länge egen företagare och garaget skulle funka som lokal.

När det gäller skaft i Sambarhorn,är tillgången begränsad.
De leverantörer som jag har handlat av hittills,har slut på de bästa bitarna.

Det gör att de finaste knivarna köps upp av samlare/dealers som Sheldon och stoppas in i kassaskåp.
Jag kan inte konkurrera på den marknaden,så jag får göra mina skaft själv på lämpliga produktionsblad från t.ex. Fällkniven.

Att ta order på en Sambarhorns kniv skulle kräva att jag köper horn från ngn USA leverantör i bulk,för åtskilliga tusen kr.
Alternativt köpa enskilda horn från Ebay,vilket kan vara en "hit or miss".
Sedan ska kunden plocka ut den bit som passar kundens dröm.
Ja,det blir som du säkert förstår knepigt med lönsamheten.

Istället lägger jag ut bilder på mina jobb och hoppas att det också inspirerar andra att göra lite hobbyjobb.


Mikael
 
Liksom igår så tycker jag även idag att dina verk är enastående, Mikael. Jag tror inte jag vet någon svensk knivmakare som gör snyggare skaft i horn. Kul du har lyckats förena talang och hobby så bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.