Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jäkligt läcker Kimmo.
Är det tanken att man ska kunna sätta dit egna skollor eller är den tänkt som den är?

Fredrik
 
Var har du fått din info ifrån? Jag har olika källor, bl a Uddeholms eget datablad där det helt klart står att 60-61 RC är den ultimata graden. Jag har svårt att se att Randall medvetet skulle härda sina Arne-blad så lågt.

Jag har dessutom sett uppgiften på en del sajter. Tyvärr är mina uppgifter så pass gamla att jag inte längre kan hänvisa till någon källa.

Ett alternativ skulle i och för sig kunna vara att Randall medvetet härdar stora huggare något mjukare än mindre knivar. Dock är detta en hypotes som jag inte läst någonstans.

~Paul~

Hej alla!

Detta måste vi gå till botten med.

Jag har själv en modifierad Model 1 på beställning från Randall och en Model 3 från Nordic Knives som bör anlända nu i Juni.

Enligt alla källor jag läst så ligger Randall på 54 - 55 Rc på o1 och strax högre, 57 - 59 på rostfritt.

Den gode Kapten Stanaback har varit återförsäljare sedan tidigt åttiotal och borde ju veta tycker man, men det är första gången jag hör talas om en så pass hög härdningsgrad från RMK.

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/260028-RC-on-Randall-O1

http://www.knifeworld.com/randallstory.html

Jag har blivit förvånad för många gånger för att våga påstå med någon säkerhet att jag skulle ha rätt, men Chris Stanabacks uppgifter rimmar illa med precis allt jag läst mig till.
 
Den absolut senaste hänvisningen till att 2140 skulle vara så pass mjukt går tillbaka till 1999. Det är 14 år sedan. Som bekant så har mycket hänt sedan dess.

Jag har som sagt fått berättat att man höjt RC-n till 60. Man kan antingen välja att lita på sina källor eller så går man på gamla artiklar i ämnet.

De enda sättet att få reda på den korrekta RC-n är förstås att utföra ett enkelt test. Jag vet att det finns folk här som har den möjligheten. Frågan är dock om ägaren till en eventuell försökskniv är beredd att utsätta den för det ;).

~Paul~
 
Den absolut senaste hänvisningen till att 2140 skulle vara så pass mjukt går tillbaka till 1999. Det är 14 år sedan. Som bekant så har mycket hänt sedan dess.

Jag har som sagt fått berättat att man höjt RC-n till 60. Man kan antingen välja att lita på sina källor eller så går man på gamla artiklar i ämnet.

De enda sättet att få reda på den korrekta RC-n är förstås att utföra ett enkelt test. Jag vet att det finns folk här som har den möjligheten. Frågan är dock om ägaren till en eventuell försökskniv är beredd att utsätta den för det ;).

~Paul~

Vi får iaf hoppas på det, skälet till att jag ställer mig undrande är att den lägre härdningsgraden är sas en officiell sanning, och en uppfattning som fått många köpare att avstå från deras produkter.

Har de valt att ändra på det borde det ligga i deras intresse att få ut detta faktum till marknaden.

Sen är det väl också som så att det är en ganska liten del utav produktionen som blir bruksknivar, jag har fått uppfattningen att många hamnar direkt hos samlare eller spekulanter.

Sen har ju inte Randall gjort sig kända för sitt nyskapande när det kommer till produktionsmetoder...
 
1. Har de valt att ändra på det borde det ligga i deras intresse att få ut detta faktum till marknaden.

2. Sen är det väl också som så att det är en ganska liten del utav produktionen som blir bruksknivar, jag har fått uppfattningen att många hamnar direkt hos samlare eller spekulanter.

3. Sen har ju inte Randall gjort sig kända för sitt nyskapande när det kommer till produktionsmetoder...
1. Fast det är precis det som jag tycker har skett, dvs informationen finns trots allt där ute. Annars hade jag själv inte fått reda på det. Men visst, förstår vad du menar. De kunde ha tryckt lite mer på den detaljen.

2. Ja, så är det.

3. Fast när det gäller stålet så behöver de inte göra så mycket mer än att kontakta Uddeholm :). Den gängse hårdheten är ju 60-61 RC.

~Paul~
 
Den absolut senaste hänvisningen till att 2140 skulle vara så pass mjukt går tillbaka till 1999. Det är 14 år sedan. Som bekant så har mycket hänt sedan dess.

Jag har som sagt fått berättat att man höjt RC-n till 60. Man kan antingen välja att lita på sina källor eller så går man på gamla artiklar i ämnet.

De enda sättet att få reda på den korrekta RC-n är förstås att utföra ett enkelt test. Jag vet att det finns folk här som har den möjligheten. Frågan är dock om ägaren till en eventuell försökskniv är beredd att utsätta den för det ;).

~Paul~

På ett ställe jag jobbat hade jag tillgång till både Brinellpress samt dragprovmaskin. Som kuriosa så kom det in ett svepelektronmikroskop, jag och en kollega byggde om det lite så att man kunde kolla på materialet IRL över nätet. Kul att kunna se strukturer i stål vid typ 50 000 gångers förstoring... Det var visserligen runt 10 år sedan men vad jag vet så funkar utrustningen fortfarande...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.