Stort knivintresse - välj din favoritkniv

+1 för Sharpmakern. Täcker alla mina icke-konvexa behov. Tillsammans med en digital vinkelmätare kan du tilta fram vilken vinkel som helst.
Jag kikade också på Chef rätt länge men priset känns högt i förhållande till vad du får med Sharpmakern.
Min Tormek har jag sålt rätt nyligen. Den tar för mycket material för snabbt, får bättre kontroll med Sharpmakern. Det enda jag saknar är läderbrynskivan som var perfekt att polera upp konvexa eggar med.

@Mikael W: av nyfikenhet, hur brukar du handslipa/bryna? T ex Fällknivens konvexa?
 
re

Finns mycket slipmanicker ute på marknaden o många är säkert bra. Jag själv lärde mig mer eller mindre från fri hand när jag yngre då min gamle far sade att det ska man kunna :)
Idag kör jag med en tormek och fri hand. Har den fördelen att jag har en liten verkstad där allt är uppställt hela tiden o behöver inte dra farm allt när jag behöver det:) Tormeken har en läder trissa som jag gör slut finish med innan jag drar ett par gånger med en fin diamant bryne jag har för hand.
 
Tack för alla svar. Ännu så länge ligger verkar Edgepal passa mig bäst. Kollade någon instruktionsvideo för EdgePro. Fördel EdgePal där kniven sitter fast med magneter, det verkar underlätta en del. Ganska stor prisskillnad dock. Edgepro med 5 olika stenar hittade jag för 2550:-
EdgePal kostar 3100:- med en vändbar sten (DC4) behöver kompletteras med en sten för lite grövre jobb. Den som rekommenderas DMTs D6CX kostar ca 550:-

Blir att fundera ett tag till men tack för all hjälp så länge.
Mvh Björn
 
@Mikael W: av nyfikenhet, hur brukar du handslipa/bryna? T ex Fällknivens konvexa?

Jag använder Fällknivens DC brynen, våtslippapper (P1200) och läder mättat med Autosol.
Det spelar ingen roll vilken eggtyp det handlar om, men för mig är det oftast convexa eggar.
För serraterade eggar har jag en liten keramisk vit rundstav från Lansky.

Handslipning måste man öva på tills det blir vasst och skär mjukt och lätt i de material man ska bearbeta.
I mitt fall ofta trä,spånskivor,plast o. papp.
Eggens geometri i tvärsektionen är central för hur vass en kniv egentligen är.
Jag hittar rätt geometri genom att skära i olika material,tills eggen inte flisar eller rullar men skär med ett minimum av motstånd.

Man känner när det är rätt och på sikt håller en sådan egg längre mellan slipningarna.
Förutsättningen är att man underhåller skärpan med läderbiten.
Ibland får man också använda den keramiska sidan av DC brynet, men sällan diamanten.

Lite bilder.
De visar en kniv med RB blad i kolstål,som slipas convex med ovanstående metod.
Bladet var ursprungligen svagt skålslipat.

1.Kniven + DC bryne
2.Eggen behöver rätas ut
3.Titta på långfingrets position, det styr vilken vinkel jag slipar med
4.Nu är eggen rak.
5.Det är fortfarande lite skålslipning kvar att ta bort
6.Polerat och mkt bra skärpa!

Hoppas detta är en hjälp, men det är inte lätt att förmedla i ord och bild.


Mikael
 

Bilagor

  • Hjalmars-gift-006.jpg
    Hjalmars-gift-006.jpg
    76.4 KB · Visningar: 751
  • Hjalmars-gift-005.jpg
    Hjalmars-gift-005.jpg
    72.1 KB · Visningar: 830
  • Hjalmars-gift-008.jpg
    Hjalmars-gift-008.jpg
    70.3 KB · Visningar: 903
  • Hjalmars-gift-009.jpg
    Hjalmars-gift-009.jpg
    64.3 KB · Visningar: 910
  • Hjalmars-gift-011.jpg
    Hjalmars-gift-011.jpg
    72.8 KB · Visningar: 760
  • Hjalmars gift 014.jpg
    Hjalmars gift 014.jpg
    99.5 KB · Visningar: 792
Fint och intressant svar Mikael, tack!
Själv använder jag sandpapper på halvmjkut underlag och hemgjorda striglar med olika slippastor till konvexa eggar. Och i övrigt Sharpmakern som sagt, vid behov med en vinkelmätare. Ett ultimat slipresultat, men omständigt, får jag med Spydercos 3 ceramiska stenar, grön polerpasta och allra sist 1 micron diamantstrigel.
 
Vill bara passa på och varna för att det ligger falska F1:eek:r ute på både Tradera och Blocket, kom ut igår kväll. Har anmält på båda ställena.

Fredrik
 
Hej!

Hur ser man att det är kopior?

Med vänlig hälsning, Henrik

Jag lade upp bilder på vissa skillnader för några månader sedan i den här tråden. Det enklaste sättet är att loggan på bladet inte är svart på kopiorna, att kartongen är vit på insidan, lamineringslinjen lasergraverad, ej konvex slipad och som på bilden i dom här annonserna att nylonbandet på slidan sitter på insidan istället för utsidan. Du kan även gå in på Fällknivens hemsida under fliken "Förfalskningar"

Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.