Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Resonemanget bakom utformningen är att ett utpräglat parerskydd endast är i vägen. De allra flesta ggr används sjömanskniven till att skära av diverse tampar och linor, samt att eventuellt fungera i ett kök (tradition). Till alla dessa uppgifter är parerskydd inte viktigt och dessutom används inte kniven till att hugga med/sticka in i saker.

~Paul~

Ok, då förstår jag. Men funderar även på den lite speciella spetsen, har den också samband med arbete som splitsning eller likande tillsammans med en märlspik osv.
 
Ok, då förstår jag. Men funderar även på den lite speciella spetsen, har den också samband med arbete som splitsning eller likande tillsammans med en märlspik osv.
Du är på rätt spår. Spetsens utformning är ämnad att vara stark och tvinga isär saker utan att skära av dem med fel sida av bladet, dvs swedgen. En annan uppgift är faktiskt att kunna "borra" i trä med spetsen, likt dagens bushcraftknivar. Därav spetsens läge i den förlängda centrumlinjen.

~Paul~
 
Australian Red Gum

Nya skållor med greppskåror till min EKA 92 av Australian Red Gum (Eucalyptus camaldulensis) ;)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    55.2 KB · Visningar: 491

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.