Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Mikael, enkelt o fint. :)
Kollade lite på 2g knives från mallorca o måste säga att jag är imponerad av deras jobb. Snygga grejer. Gillade vad jag såg så mycket att bestämde mig att jag ska prova göra egen scagel style kniv framöver. :) Tack för linken.

Tycker du är proffs lika väl som andra då du gör ditt jobb nogrant o med fin fit o finnish. Gillar allt du visat.

mvh Kimmo
 
Söndag idag så jag kom precis hem efter en sväng till kyrkan, dvs Jula. Fann en ensam stackars Wetterling Äventyrsyxa utan fodral, lite smuts på skaftet och några jack i bladet. Fick ner den till 200:- , jättefint ex i övrigt så helt ok pris tycker jag. Efter några tag med sandpapper på skaft och huvud, olja och vax och lite läderslöjdande så kommer den lysa :)
 
Tack alla, för trevliga svar!
Kimmo, nu kommer jag att hålla ögonen extra öppna på Din tillverkning!
Förstår att Du gillar Scagel med tanke på Din samling av Randall.
Det var ju L.H. Steinman som sålde sin Scagel till Bo Randall.
Resten blev ju knivhistoria!
2G Knives verkar ha sin kundkrets bland "The Big Five" jägare i Afrika.
Det är inte svårt att föreställa sig Hemingway med en 2G Scagel i nypan,om han hade levat idag.

Funderar på om man inte borde maila 2G?


Mikael
 
Tack! Det är ju faktiskt roligare när det blir lite pysselprojekt så här. Slipa och slöjda ger som sagt stort mervärde :)
Idag ska jag föröka grovslipa handtaget på WM1:an jag hade uppe innan. Ska försöka få upp en bild om dagens schema håller.
 
Jag är av samma åsikt :)
Så, ytterligare lite på vägen. Jag är kär i det här träet alltså. Tyvärr har jag märkt att det blåa skimret i ådrorna blir brunt när man vaxar/oljar, provade på en spillbit igår. Tror Buckeye burl gör sig bäst stabbat.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    73 KB · Visningar: 395

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.