Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för tipset, men för £170 så kan jag lika gärna köpa Fiddlebacken som jag var intresserad av i första hand :)

Liten sugen på FF:s Kephart också:
20121109102_7616-vi.jpg


Svårt att avgöra om jag skulle gilla den eller Bushfingern mer. Det är inte lätt inte! :(

Efter att själv ha botaniserat runt lite bland bushcraft knivar märker jag också att det är svårt att välja. Finns en uppsjö av tillverkare och knivarna är ju ofta ganska överkomligt prissatta.
 
Efter att själv ha botaniserat runt lite bland bushcraft knivar märker jag också att det är svårt att välja. Finns en uppsjö av tillverkare och knivarna är ju ofta ganska överkomligt prissatta.

You said it! Men jag tycker väldigt många av dom är förvånadsvärt oöverkomligt prissatta. Många i 5160, 1095, O1 osv som verkar ha priset av en 3V eller S90V kniv.
 
You said it! Men jag tycker väldigt många av dom är förvånadsvärt oöverkomligt prissatta. Många i 5160, 1095, O1 osv som verkar ha priset av en 3V eller S90V kniv.
Håller med. Man tar hutlöst mycket betalt för knivar som består av hemhärdade blad i enkla stålsorter och med en grovt utseende. I och med att kniven är one of the kind-parollen så höjer man priset till oanade höjder.

Hälen är i det här fallet den lilla oslipade delen som övergår i ricasso och som delvis fungerar som parerskydd.

~Paul~
 
Håller med. Man tar hutlöst mycket betalt för knivar som består av hemhärdade blad i enkla stålsorter och med en grovt utseende. I och med att kniven är one of the kind-parollen så höjer man priset till oanade höjder.

Hälen är i det här fallet den lilla oslipade delen som övergår i ricasso och som delvis fungerar som parerskydd.

~Paul~

Det jag anade. Jag vet inte om det skulle störa mig rent praktiskt när jag använder kniven, men jag förstår helt klart vad du menar. Varför är det så hemskt många som slösar ~1cm egg på såna grejer? Är det kosmetiskt?
 
Både ricasso och häl är till för att förenkla det för knivsmeden. Med ett fullt planslipat blad måste holken eller parerstången ha ett vformat hål med passning. Med ricasso och häl blir det till ett vida enklare rektangulärt hål. Kolla passningen, det är där skillnaden sitter.
 
Både ricasso och häl är till för att förenkla det för knivsmeden. Med ett fullt planslipat blad måste holken eller parerstången ha ett vformat hål med passning. Med ricasso och häl blir det till ett vida enklare rektangulärt hål. Kolla passningen, det är där skillnaden sitter.

Exactomundo!

Hälen tar bort en hel del av ett blads verksamma område och förskjuter momentet framåt bladet, vilket resulterar i en onödig kraftförlust. En kraftförlust som kan bli kännbar i samband med längre sessioner av täljning. I klartext - man blir trött i underarmen, armbågen och slutligen i hela armen.

~Paul~
 
Både ricasso och häl är till för att förenkla det för knivsmeden. Med ett fullt planslipat blad måste holken eller parerstången ha ett vformat hål med passning. Med ricasso och häl blir det till ett vida enklare rektangulärt hål. Kolla passningen, det är där skillnaden sitter.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Eller inte alls rättare sagt. Vad är det för hål som behövs? Passningen? Är inte allting en och samma stålbit?
 
Här en kniv jag gjort färdigt av 1095 stål bladet är ca 9 cm långt.Behöll lite härdspår på bolstret. Skaftet gjorde jag av cape buffalo och behöll det naturliga skårorna hornet hade. Lite trixit men det gick. Hoppas ni gillar

fem-103.jpg

ett-362.jpg

Vackert Kimmo, påminner lite om en favorit som jag har.
 

Bilagor

  • Picture 291.jpg
    Picture 291.jpg
    37.4 KB · Visningar: 376
Synd att den skall ha den där löjliga hälen. Tänk va mycket bättre knivens linjer hade varit utan den.

~Paul~

Läst så många fördömanden av ricassos och hälar nu att det börjar sätta sig i mitt system också. De Pauls variant av: "För övrigt bör Rom förstöras" är ett farligt virus. " ;-)

Men skålslipningar – i rätt sammanhang – är jag beredd att kämpa för till det bittra slutet! Vad tycker förresten herr- och damsällskapet om tapterade tänger (tångar?)? Jag har alltid sett det som ett oundgängligt bevis för kvalitet men har nu börjat vackla. Försvagande?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.