Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Här en kniv jag gjort färdigt av 1095 stål bladet är ca 9 cm långt.Behöll lite härdspår på bolstret. Skaftet gjorde jag av cape buffalo och behöll det naturliga skårorna hornet hade. Lite trixit men det gick. Hoppas ni gillar

fem-103.jpg

ett-362.jpg
 
Här en kniv jag gjort färdigt av 1095 stål bladet är ca 9 cm långt.Behöll lite härdspår på bolstret. Skaftet gjorde jag av cape buffalo och behöll det naturliga skårorna hornet hade. Lite trixit men det gick. Hoppas ni gillar
Jättefin liten jaktkniv. Grattis till ett väl utfört arbete! Var köpte du hornmaterialet?

På tal om Puma Warden. Under större delen av 90-talet, innan jag började ogilla skålslipade blad så körde jag på en liten Puma Cub:
MinPuma960Cubtw.jpg


~Paul~
 
instruktörskniven är 22.5cm lång eggen på bladet är 10cm knven är av fulltångemodell med masurbjörk som skalor och bladet är 5mm tjockt över ryggen samt planslipat ända ner till eggen. kolstål 1778 härdat till rc 58-59 6veckors lev.tid och priset 3000:- kr

Fick svar från Åberg ang. överlevnadskniven, postar här ifall någon annan var intresserad.

Just så, höll på att leta efter prisuppgifter. Du förekom mig, tack. Kan tillägga att jag upplever det som om bladet är lätt konvext, kanske en synvilla eller önsketänkande.

Någon frågade om det var möjligt att få en numrerad Åberg/Fält som civil. Enligt Åberg är svaret nej. Säger Åberg att det rc 58-59 gäller så stämmer det naturligtvis, men jag upplever det som hårdare.

Vill du ha något billigare men extremt prisvärt rekommenderar jag: http://www.thebushcraftstore.co.uk/ilkka-seikku-finnish-handmade-knives-261-c.asp
 
Just så, höll på att leta efter prisuppgifter. Du förekom mig, tack. Kan tillägga att jag upplever det som om bladet är lätt konvext, kanske en synvilla eller önsketänkande.

Någon frågade om det var möjligt att få en numrerad Åberg/Fält som civil. Enligt Åberg är svaret nej. Säger Åberg att det rc 58-59 gäller så stämmer det naturligtvis, men jag upplever det som hårdare.

Vill du ha något billigare men extremt prisvärt rekommenderar jag: http://www.thebushcraftstore.co.uk/ilkka-seikku-finnish-handmade-knives-261-c.asp

Fin kniv men rätt obscent pris med tanke på materialet. 5160 är inte något dängarstål direkt.

~Paul~
 
Just så, höll på att leta efter prisuppgifter. Du förekom mig, tack. Kan tillägga att jag upplever det som om bladet är lätt konvext, kanske en synvilla eller önsketänkande.

Någon frågade om det var möjligt att få en numrerad Åberg/Fält som civil. Enligt Åberg är svaret nej. Säger Åberg att det rc 58-59 gäller så stämmer det naturligtvis, men jag upplever det som hårdare.

Vill du ha något billigare men extremt prisvärt rekommenderar jag: http://www.thebushcraftstore.co.uk/ilkka-seikku-finnish-handmade-knives-261-c.asp

Tack för tipset, men för £170 så kan jag lika gärna köpa Fiddlebacken som jag var intresserad av i första hand :)

Liten sugen på FF:s Kephart också:
20121109102_7616-vi.jpg


Svårt att avgöra om jag skulle gilla den eller Bushfingern mer. Det är inte lätt inte! :(
 
Tack för tipset, men för £170 så kan jag lika gärna köpa Fiddlebacken som jag var intresserad av i första hand :)

Liten sugen på FF:s Kephart också:

Svårt att avgöra om jag skulle gilla den eller Bushfingern mer. Det är inte lätt inte! :(
Synd att den skall ha den där löjliga hälen. Tänk va mycket bättre knivens linjer hade varit utan den.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.