Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej.
Surfade runt lite på nätet o fastnade igen för spydercos puukko:) de gjort. Faasen jag gillar enkelheten o stålet är ju inte helt fel heller:) Skulle kanske vara kul att ha i samlingen:) Är det någon här som har den?
Den har sina styrkor men också svagheter. Styrkan ligger i stålet, finishen och materialvalet. Svagheter: Hålet i bladet, avsaknaden av fånglinehålet, ricasson och priset.

Jag är tämligen säker på att en vanlig mora nr 1 i laminerat 2140 är ett effektivare skärredskap än denna skapelse.

~Paul~
 
Absolut kan man göra något snyggare själv, Kimmo! Något lite mer traditionellt.

Paul: Mora nr 1 är säkerligen ett bättre skärande redskap än flertalet knivar jag har och vill ha...tror det samma gäller dig....men det har ju inte haft någon vidare effekt på att hejda knivköp eller? ;)

/M
 
Absolut kan man göra något snyggare själv, Kimmo! Något lite mer traditionellt.

Paul: Mora nr 1 är säkerligen ett bättre skärande redskap än flertalet knivar jag har och vill ha...tror det samma gäller dig....men det har ju inte haft någon vidare effekt på att hejda knivköp eller? ;)

/M
Haha, så sant. Synd i och för sig. Börjar bli jobbigt att äta sand och dricka svett...

~Paul~
 
Hej.
Surfade runt lite på nätet o fastnade igen för spydercos puukko:) de gjort. Faasen jag gillar enkelheten o stålet är ju inte helt fel heller:) Skulle kanske vara kul att ha i samlingen:) Är det någon här som har den?

En mycket speciell kniv, verkar det. Ser också ut att följa customvarianten i detalj. Svårt att bilda sig en uppfattning om hur funkis den är. Utan att kunna mycket om traditionella finska knivar tänker jag på dem som bra täljknivar. Den här ser lite klen ut, eller?



Uploaded with ImageShack.us
 
re

För mitt användande tror jag inte det lilla hålet påverkar hållbarheten då jag inte använder en kniv som brytjärn eller yxa:) Ricasson är ju inte heller stor på denna. Varför tor du inte de skärande egenskaperna skulle vara bra med denna slipning?

Oblix, tycker att den där ser ut att kunna funka bra på små vilt enligt mina erfarenheter:) Även om jag inte föredrar fällisar till det men bladet som så
 
För mitt användande tror jag inte det lilla hålet påverkar hållbarheten då jag inte använder en kniv som brytjärn eller yxa:) Ricasson är ju inte heller stor på denna. Varför tor du inte de skärande egenskaperna skulle vara bra med denna slipning?

Oblix, tycker att den där ser ut att kunna funka bra på små vilt enligt mina erfarenheter:) Även om jag inte föredrar fällisar till det men bladet som så

Attans, måste jag beställa en? Håller med – bra blad till lite av varje och den kanske är "täljrobustare" än den ser ut.
 
Ser nästan ut som en skaldjurskniv med hålet i bladet..finska kräftor:)
Hoppas inte bladet är för vasst om annat än kräftor ingår...
 
re

Hah hah den var bra men finnar vill ha längre blad. De ska var så långa att det går genom bröstet på rivalen o sätter sig fast i husväggen bakom. Under tiden hinner man hämta yxan heh heh...
 
Jo en av mina militära lärare hävdade vikten av långa blad, men jag tror han avsåg genom vinterkläderna + lagom till.
Väggarna var väl inte frekventa på de finländska åsarna.
 
Absolut mycket bättre än Spydercos version. Ruskigt fin kniv! Den kan jag verkligen tänka mig! Vad är priset på en sådan?

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.