Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad jag inte förstår är varför man förstört rygglinjen med Den kommande morakniven från MoS, Bushcraft Black . ?? Skulle ha gått att få linjerna mycket mer ergonomiskt med skaftet istället för den puckelryggen som är nu. Man skulle sänkt linjerna på magen och gjort ryggen mer rak eller lite böjd.
Jag hade också föredragit ett mer traditionellt grepp. I all sin enkelhet så hade de gamla trämororna rätt bra ergonomi. Med en liten anpassning kan ett sådant grepp bli riktigt bra.

Jag har aldrig gillat urtag för fingrar eftersom det förutsätter att vi alla har lika stora händer och föredrar ett och samma grepp.

Förmodligen är det en anpassning till den amerikanska kontinenten. Mororna börjar som sagt få en viss status "over there".

~Paul~
 
Sitter och kikar på lite olika slimmade, stilrena flippers och tänkte höra om någon har erfarenhet av Shirogorovs 95. Rent estetiskt så tilltalar den verkligen mig. Hur är det med deras F&F? Kundservice? Kvalitet?

Har kikat lite på CRKs tunnare slicers och är rätt förtjust i några av dem också, men efter att ha hanterat kompisens flipper så måste jag nog prova en själv. Just nu är det Shirogorov och Dustin Turpin som ligger högst upp på listan, Shirogorov var lite intressant för att tjockleken verkar bryta lite mot normen - ligger runt 0.1" iirc.
 
Sitter och kikar på lite olika slimmade, stilrena flippers och tänkte höra om någon har erfarenhet av Shirogorovs 95. Rent estetiskt så tilltalar den verkligen mig. Hur är det med deras F&F? Kundservice? Kvalitet?

Har kikat lite på CRKs tunnare slicers och är rätt förtjust i några av dem också, men efter att ha hanterat kompisens flipper så måste jag nog prova en själv. Just nu är det Shirogorov och Dustin Turpin som ligger högst upp på listan, Shirogorov var lite intressant för att tjockleken verkar bryta lite mot normen - ligger runt 0.1" iirc.

Shirogorov gör en extremt fin semiprod kniv som konkurrerar med eller slår en Sebenza vad gäller fit and finish och detaljer.. Svåra att få tag på. Enda sättet är sannolikt att köpa från TNK i USA som är det enda säljstället. Kuriosa: använder också Benchmades Axis lock.
 
Dozier folding hunter?

Vad anser församlingen om Dozier Folding Hunter
Dozier.jpg


Blad i D2, liner lock. Den stora modellen har 3,5 tums blad, den lilla 3 tum.
Tilltalas av den rena designen, det otaktiska utseendet och det faktum att det är en klassiker i knivvärlden.
Det som stör är att om man ska ha ett clip så är det alltid tip down vilket jag inte är van vid.

Nu talar jag dessutom om orginalet från Bob, inte Buckversionen.

//Per
 
Shirogorov gör en extremt fin semiprod kniv som konkurrerar med eller slår en Sebenza vad gäller fit and finish och detaljer.. Svåra att få tag på. Enda sättet är sannolikt att köpa från TNK i USA som är det enda säljstället. Kuriosa: använder också Benchmades Axis lock.
Knivmakaren är lite lynnig. Ibland stoppar han byggandet för att ändra på en liten detalj, för att senare återgå till det ursprungliga utseendet. Saken blir heller inte bättre av att det rör sig om ett familjeföretag där brodern har en hel del att säga till om.

Precis som du skriver så är TNK (True North Knives) agenten i Nordamerika men jag är säker på att det är enklare att kontakta honom eller brodern direkt: http://shirogorov.com/kontakty.html

Tyvärr verkar hans schema helt fullbokat, varför han för tillfället tar order endast mycket sporadiskt.

Hur som helst så är, precis som du skriver, kvalitén hög liksom priset ;). Personligen gillar jag bladformen väldigt mycket men inte specifikt flippern. Tyvärr har jag personligen inte känt på kniven, men har bekanta som har gjort det och blivit rätt imponerade. Toleranserna är små, inpassningen perfekt och materialvalet oklanderligt. S90V är inte direkt fy skam.

~Paul~
 
Vad anser församlingen om Dozier Folding Hunter

Blad i D2, liner lock. Den stora modellen har 3,5 tums blad, den lilla 3 tum.
Tilltalas av den rena designen, det otaktiska utseendet och det faktum att det är en klassiker i knivvärlden.
Det som stör är att om man ska ha ett clip så är det alltid tip down vilket jag inte är van vid.

Nu talar jag dessutom om orginalet från Bob, inte Buckversionen.

//Per
Fin samlarkniv men planerar du att använda kniven så finns det avsevärt bättre för mindre peng.

~Paul~
 
Knivmakaren är lite lynnig. Ibland stoppar han byggandet för att ändra på en liten detalj, för att senare återgå till det ursprungliga utseendet. Saken blir heller inte bättre av att det rör sig om ett familjeföretag där brodern har en hel del att säga till om.

Precis som du skriver så är TNK (True North Knives) agenten i Nordamerika men jag är säker på att det är enklare att kontakta honom eller brodern direkt: http://shirogorov.com/kontakty.html

Tyvärr verkar hans schema helt fullbokat, varför han för tillfället tar order endast mycket sporadiskt.

Hur som helst så är, precis som du skriver, kvalitén hög liksom priset ;). Personligen gillar jag bladformen väldigt mycket men inte specifikt flippern. Tyvärr har jag personligen inte känt på kniven, men har bekanta som har gjort det och blivit rätt imponerade. Toleranserna är små, inpassningen perfekt och materialvalet oklanderligt. S90V är inte direkt fy skam.

~Paul~

Shirogorov gör en extremt fin semiprod kniv som konkurrerar med eller slår en Sebenza vad gäller fit and finish och detaljer.. Svåra att få tag på. Enda sättet är sannolikt att köpa från TNK i USA som är det enda säljstället. Kuriosa: använder också Benchmades Axis lock.

Tack för svar. Det finns ett par till salu på TNK, men jag väntar på svar direkt från Shirogorov. De som finns på TNK är S30V och skapligt överpris också.

Tänk va lätt allting hade varit om man kunde knalla ner till sin "local knife shop" och känna på allting först :D
 
Knivmakaren är lite lynnig. Ibland stoppar han byggandet för att ändra på en liten detalj, för att senare återgå till det ursprungliga utseendet. Saken blir heller inte bättre av att det rör sig om ett familjeföretag där brodern har en hel del att säga till om.

Precis som du skriver så är TNK (True North Knives) agenten i Nordamerika men jag är säker på att det är enklare att kontakta honom eller brodern direkt: http://shirogorov.com/kontakty.html

Tyvärr verkar hans schema helt fullbokat, varför han för tillfället tar order endast mycket sporadiskt.

Hur som helst så är, precis som du skriver, kvalitén hög liksom priset ;). Personligen gillar jag bladformen väldigt mycket men inte specifikt flippern. Tyvärr har jag personligen inte känt på kniven, men har bekanta som har gjort det och blivit rätt imponerade. Toleranserna är små, inpassningen perfekt och materialvalet oklanderligt. S90V är inte direkt fy skam.

~Paul~

Låter som en typisk knivmakare ;-) Tror dessvärre att det kan vara svårt att beställa direkt från källan nu. Jag hade en del kontakt med företaget tidigare, men nu svarar de överhuvudtaget inte på mejl. Håller med om att flippern är överflödig, dessutom är den inte riktigt perfekt. Men viken fin kniv! En i S90 hade jag bytt min bil mot.
 
Låter som en typisk knivmakare ;-) Tror dessvärre att det kan vara svårt att beställa direkt från källan nu. Jag hade en del kontakt med företaget tidigare, men nu svarar de överhuvudtaget inte på mejl. Håller med om att flippern är överflödig, dessutom är den inte riktigt perfekt. Men viken fin kniv! En i S90 hade jag bytt min bil mot.
Ja, som sagt. Att över huvud taget erhålla ett svar från företaget kan anses vara något av ett mirakel. Tyvärr finns det inga andra vägar att vandra :(.

Haha, frågan är snarare vad det är för bil du äger :).

~Paul~
 
Vad anser församlingen om Dozier Folding Hunter
Dozier.jpg


Blad i D2, liner lock. Den stora modellen har 3,5 tums blad, den lilla 3 tum.
Tilltalas av den rena designen, det otaktiska utseendet och det faktum att det är en klassiker i knivvärlden.
Det som stör är att om man ska ha ett clip så är det alltid tip down vilket jag inte är van vid.

Nu talar jag dessutom om orginalet från Bob, inte Buckversionen.

//Per

Jag har delvis dåliga erfarenheter av Doziers linerlocks. Äger en 3,5 tums och en liten. Båda drabbades snart av vertikalt bladglapp. Sände dem till Dozier och efter sjukt lång väntetid fick jag tillbaka dem. Snart återkom glappet.

Knivarna har enormt tjocka liners, så det är inte där problemet ligger. Snarare är det något trassel med vinkeln där linern ligger mot bladet.

För övrigt gillar jag knivarna. Doziers härdning av D2 är legendarisk. Om du funderar på att skaffa en föreslår jag att du väljer micarta eller G10 till skaftet. Mina har elfenben och det är tydligt att det finns många svagheter – en tappad kniv innebär lätt sprickor/flisor.

Dozier gör förresten också sina knivar med tip up clip numera. Dessutom fins det en XL folding hunter med 4 tums blad.

Avslutningsvis: Doziers tab lock är outstanding. Rekommenderar hans Buck hunter som har detta unika lås!
 
Skulle jag mot all förmodan köpa Dozier så blir det antagligen en fastbladare, trots att jag varit sugen på Buckhuntern i många år. Tyvärr har de flesta av hans alster stora ricassoer. Man kan dock inte komma ifrån att de är riktigt snygga. Något för vitrinskåpet ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.