Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej.

Det är Quince Burl rot som du skriver. Om jag skulle önska något till på just den här kniven så skulle det vara 1 cm till på blad längden likaså skaftet, annars är den bra. Ibland är det lite det hänger på för att det ska kännas riktigt bra för en själv.
 
Hej.

Det är Quince Burl rot som du skriver. Om jag skulle önska något till på just den här kniven så skulle det vara 1 cm till på blad längden likaså skaftet, annars är den bra. Ibland är det lite det hänger på för att det ska kännas riktigt bra för en själv.
Ja. Jag brukar ha samma problem. I stort sett alltid så är handtaget för litet. Håller också med om bladlängden. Den kunde vara lite större.

Och så till ett annat ämne.

Varning till presumtiva Bark River-köpare! Ett skräckexempel på bristfällig värmebehandling i kombination med en misslyckad bladdesign:

http://www.youtube.com/watch?v=p4ss8NtqEkw

~Paul~
 
re

Såg videon du referrerade till. Allvarligt för en producent som bark river måste jag säga och det ser inte bra ut. Hursomhelst blir jag alltid kritisk till videor som denna. Vet ju inte säkert om det är någon som vill skada bark river, kan vara en konkurrent osv..... Härdningen kan han ju förstört själv. Finns ju metoder för det. Villket som, är det sant så är det tragiskt o då hoppas man på att det är bara något enstaka exemplar som gått snett. Bark river har ju gått med på att ta tillbaks dessa exemplar och det är bra så att dom får kolla upp den ordentligt.

Gjorde förresten en annan slida till sika hill kniven då jag tyckte den som följde med inte var min smak.
mvh Kimmo Lilja

ett-83.jpg
 
1. Hm, du har slagit huvudet på spiken. Jag har nu fyllt hela vardagsrummet, halva hallen och min dotters rum. Jag vet faktiskt inte hur jag skall lösa det här.

2. Jo, det är inte helt fel. Lite grovkornigt men håller skärpa.

3. Inte illa!! Snygg!

4. Fast ibland är 440A precis rätta medicinen ;).

5. Absolut.

6. Är det stabiliserad Quince Burl (rot)?

~Paul~

4. Sika Hill kör 440C i sina knivar.

//Per
 
Såg videon du referrerade till. Allvarligt för en producent som bark river måste jag säga och det ser inte bra ut. Hursomhelst blir jag alltid kritisk till videor som denna. Vet ju inte säkert om det är någon som vill skada bark river, kan vara en konkurrent osv..... Härdningen kan han ju förstört själv. Finns ju metoder för det. Villket som, är det sant så är det tragiskt o då hoppas man på att det är bara något enstaka exemplar som gått snett. Bark river har ju gått med på att ta tillbaks dessa exemplar och det är bra så att dom får kolla upp den ordentligt.

Gjorde förresten en annan slida till sika hill kniven då jag tyckte den som följde med inte var min smak.
mvh Kimmo Lilja
Självklart skall man vara kritisk. Det är dock inte första gången som jag hör klaganden på sista tiden.

Man kan inte komma ifrån att själva bladprofilen är helt galen även om värmebehandlingen skulle råka vara korrekt utförd och sabbad av ägaren.

Snygg slida!! Mycket fint arbete. Det gick fort också att tillverka den?

~Paul~
 
re

Joo, så är det nog som du skriver.
Har gjort ett antal slidor under årena så det går lite fortare nuförtiden när jag väl bestämmer mig:)
Är också nästan färdig med en liknande slida till f1an. Kydex är inte min grej även om dem är praktiska.
 
Har samma kniv från Sika Hill, tycker den funkar bra, har haft den med på vandring/svampplockning/picknick och fiske under hösten. Men 1 cm till på bladet hade gjort den till en kanonkniv.
För fiske hade kanske spetsen och biten bakom densamma kunnat vara lite mer slimmad och bladet längre (som vi redan har konstaterat). Något i stil med den kniv som jag ropade in på trattis igår:

Den bladformen-/profilen (full flatslipning, microegg) är i det närmaste idealisk som allroundkniv för fiske/jakt och campinggöromål, EMÅ.

Säljaren skriver inte hur långt eller tjockt bladet är men min gissning är att det hamnar på ca 2 mm i tjocklek och 145 mm i längd.

Den enda nackdelen som jag ser det är det stora parerskyddet. Detta kommer jag att fila ned i fall att kniven kommer användas (har inte bestämt mig än, beror på knivens kondition).

~Paul~

http://www.tradera.com/STOR-FROSTS-...FT-NO-3145-KOCKKNIV--auktion_291501_121855364
 

Bilagor

  • Min Frosts Allroundkniv-kökskniv.jpg
    Min Frosts Allroundkniv-kökskniv.jpg
    10.7 KB · Visningar: 537
re

Ser ut sen en bra allround. Tycker precis som du säger med finger skyddet. Som det är nu så är det ett bolster först och sen kommer finger skyddet hmm... Skulle isåfall velat haft det att bolstret kom direkt fram och inte efter ett bolster. Blir lite klumpigt vid användning. '
Tror att det är en bra kniv om man gör som du skriver filar ner på guarden. För all del fila ner hela guarden.
 
Ser ut sen en bra allround. Tycker precis som du säger med finger skyddet. Som det är nu så är det ett bolster först och sen kommer finger skyddet hmm... Skulle isåfall velat haft det att bolstret kom direkt fram och inte efter ett bolster. Blir lite klumpigt vid användning. '
Tror att det är en bra kniv om man gör som du skriver filar ner på guarden. För all del fila ner hela guarden.
För knivens linjer och ett visst presumtivt skydd så hade jag tänkt mig att fila ner guarden till bladets nivå, dvs eggens förlängda linje. Något i stil med bilden.

En sak till. Jag kommer sälvklart att borra fram ett fånglinehål.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frosts Allroundkniv-kökskniv, moddad ritning.jpg
    Min Frosts Allroundkniv-kökskniv, moddad ritning.jpg
    10.5 KB · Visningar: 520

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.