Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Till syvende och sist så är våra assisterade fällknivar just bara assisterade fällknivar som går att fälla ut lika enkelt som en vanlig fällkniv.

//Per

Det säger ju inte så mycket. Alla knivar som du kan "flicka" upp är ju minst lika snabba som assisterade.
Om det har att göra med hur stark fjädern är vet jag inte. Den kniven som vi skickade in var S30V stål och en ganska tung pjäs med bra "schwung" i bladet, så det är inte omöjligt att det har att göra med kraften den skickas upp med.
Men assisted är ju samma sak som autoöppning fast med två moment istället för ett. Du kan ju gå med den "osäkrad" och göra det till ett moment istället.
 
Senast ändrad:
Så här ligger det till.
Vi skickade in (för en månad sedan) en av våra assisterade modeller till Polisen som körde en koll med polisens jurister och åklagaren. Den är tvärförbjuden att ta in i landet och lika tvärförbjuden att sälja. Däremot så är den laglig att inneha om man är över 21 år.
Åklagaren var glasklar i sin bedömning enligt polisen.

/Ola @ GEAR
Där ser man. Då var mina misstankar korrekta. Tråkigt trots allt :(.

~Paul~
 
2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).
 
Senast ändrad:
Där ser man. Då var mina misstankar korrekta. Tråkigt trots allt :(.

~Paul~

Visst är det. Särskilt eftersom det med lite teknik går minst lika fort att öppna en ordentlig fällkniv. Allan Ballan som hotar folk på stan köper nog ändå inte den kniven vi hade inne för bedömning (2400:) utan snarare en Mora Kniv för 49:-.
 
Visst är det. Särskilt eftersom det med lite teknik går minst lika fort att öppna en ordentlig fällkniv. Allan Ballan som hotar folk på stan köper nog ändå inte den kniven vi hade inne för bedömning (2400:) utan snarare en Mora Kniv för 49:-.
Det drabbar ju bara oss samlare :(.

Anna Lind-mördare och andra tar, precis som du säger, antingen en mora eller en kökskniv.

~Paul~
 
Okey.

Japp speciellt Martinez Albainox cain cutter. Påminner om Ontarios machetes. Har dom gjort machetes till militären, vet du det.

Seved

Jag tror inte att Albainox har gjort något för militären. Rent kvalitativt så är den okej, bladet är dock lite tunt på den.

Jag vet att CS inte är allt för populärt här ;), men deras machete är storsäljare och prisvärda. Tillverkade i Sydafrika.

//Per
 
Jag tror inte att Albainox har gjort något för militären. Rent kvalitativt så är den okej, bladet är dock lite tunt på den.

Jag vet att CS inte är allt för populärt här ;), men deras machete är storsäljare och prisvärda. Tillverkade i Sydafrika.

//Per

Ja jag är riktigt sugen på Albainox o Gator. Hm cs ser ju fina ut men jag vet inget om kvaliten. Stålen är ju lämpliga. Frågan är hur stålen är gjorda.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.