Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vi tolkar det som om assisterade knivar är lagliga eftersom de inte är helautomatiska samt att man måste göra precis samma moment som med en fällkniv utan assistans.

Snygga bilder. Jag gillar Vexen bäst. Den är skitsnygg.

//Per
Hm. Jag har nu inte den svenska knivlagen framför mig, men vill minnas att det står typ; alla knivar med sådana attribut som befrämjar en snabb utfällning.

Dvs, det behöver inte röra sig om endast helautomatiska knivar, utan helt enkelt knivar som man kan fälla ut snabbt.

~Paul~
 
Hm. Jag har nu inte den svenska knivlagen framför mig, men vill minnas att det står typ; alla knivar med sådana attribut som befrämjar en snabb utfällning.

Dvs, det behöver inte röra sig om endast helautomatiska knivar, utan helt enkelt knivar som man kan fälla ut snabbt.

~Paul~

Just han surrade om nåt sånt tror jag.
Seved
 
Hm. Jag har nu inte den svenska knivlagen framför mig, men vill minnas att det står typ; alla knivar med sådana attribut som befrämjar en snabb utfällning.

Dvs, det behöver inte röra sig om endast helautomatiska knivar, utan helt enkelt knivar som man kan fälla ut snabbt.

~Paul~

Eftersom lagen är rätt så godtycklig i det här fallet så vill jag inte gå in på hårklyverier. Så länge det inte finns ett uttalat förbud mot knivar med assisterad öppning så kommer vi att tolka lagen så som att det är tillåtet.

//Per
 
re

Har också fått hem assisted opener från USA och aldrig varit några problem.
Köper man privat från någon kontakt i USA så slipper man moms om han skickar den just privat och skriver gåva/Gift. Värdet ska stå max 50 USD för att slippa tull avgift.
 
Eftersom lagen är rätt så godtycklig i det här fallet så vill jag inte gå in på hårklyverier. Så länge det inte finns ett uttalat förbud mot knivar med assisterad öppning så kommer vi att tolka lagen så som att det är tillåtet.

//Per
Absolut. Det hade jag också gjort som ägare till en knivbutik!!

~Paul~
 
Vi tolkar det som om assisterade knivar är lagliga eftersom de inte är helautomatiska samt att man måste göra precis samma moment som med en fällkniv utan assistans.

Snygga bilder. Jag gillar Vexen bäst. Den är skitsnygg.

//Per

Så här ligger det till.
Vi skickade in (för en månad sedan) en av våra assisterade modeller till Polisen som körde en koll med polisens jurister och åklagaren. Den är tvärförbjuden att ta in i landet och lika tvärförbjuden att sälja. Däremot så är den laglig att inneha om man är över 21 år.
Åklagaren var glasklar i sin bedömning enligt polisen.

/Ola @ GEAR
 
Så här ligger det till.
Vi skickade in (för en månad sedan) en av våra assisterade modeller till Polisen som körde en koll med polisens jurister och åklagaren. Den är tvärförbjuden att ta in i landet och lika tvärförbjuden att sälja. Däremot så är den laglig att inneha om man är över 21 år.
Åklagaren var glasklar i sin bedömning enligt polisen.

/Ola @ GEAR

Jag antar att det har med att göra hur stark fjädern är också, alltså hur snabbt v.s. en vanlig fällkniv utfällningen de facto är.

Jag har själv kollat med Polisen här i Stockholm angående detta via telefon och den som jag pratade med sade att så länge det inte är en stilett i traditionell betydelse så innefattades inte den av knivlagen.

Och som sagt, så länge det uttryckligen inte står i knivlagen att de är förbjudna så kommer vi att tolka den som om att det är okej.

Till syvende och sist så är våra assisterade fällknivar just bara assisterade fällknivar som går att fälla ut lika enkelt som en vanlig fällkniv.

//Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.