Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack!

Ett steg framåt i mitt knivforskande :)

Knivarna är rätt så gamla så jag antar att det är Runo Bergström som har gjort bladet.

//Per Nilsson

Så lite så. :) Nja jag skulle tippa på Gunnar. Det ser ut att vara ett av hans. Han har hållt på rätt länge. Åtminstone 20 år. Troligen lite längre. Finishen på hans blad gör att dom ser lite äldre ut kanske.

Seved
 
1. Fast så nytt är det inte. Både Jerry Hossom och Chris Reeve har använt det här stålet i ca 1½ år. Chris i modellen Umnumzaan, t ex.
Paul, vet du hur kommer det sig att CR inte gått över helt till S35VN?

2. Spyderco körde förra sommaren en sprint run på det i sin Mule-team serie.
Bark River är således inte så väldigt tidigt ute ;).

Sant. Dock är det värt att notera att de bara för två år sedan i stort sett endast använde A2 och
12C27. Det senaste året har de bokstavligen öst ut modeller i olika pulverstål, ex. CPM154, 3V, CTS-XHP, CPM440C. Det är tydligt att distributörerna har en makt att påverka här.

3. Det här stålet är ett uppimpat S30V. Det är slagsegare och lättare att polisha än standard S30V. Det motstår dessutom urflisning bättre. Niob är en excellent karbidformare, dvs håller antalet och storleken på primära karbider nere. Samtidigt så tvingar det kromet att inte forma kromkarbider, vilka är mjukare än de vanadin- och niobkarbider som finns i matrisen. Det är en tämligen stor del som stålet innehåller av Niob. Ca 5%! Mängden vanadin är däremot lägre än i S30V, (3% mot 4%).

Förhoppningsvis leder det också till bättre korrosionsmotstånd då kromet är i lösning.

4. Allt som allt ett fint stål och på sätt och något likt Uddeholm Elmax. Elmax har dock finare korn.
Hur var det, hade Kershaw släppt en fällis i Elmax? Känner du till några andra som använder Elmax?

//Rickard//
 

1. Paul, vet du hur kommer det sig att CR inte gått över helt till S35VN?

2. Det senaste året har de bokstavligen öst ut modeller i olika pulverstål, ex. CPM154, 3V, CTS-XHP, CPM440C. Det är tydligt att distributörerna har en makt att påverka här.

3. Förhoppningsvis leder det också till bättre korrosionsmotstånd då kromet är i lösning.

4. Hur var det, hade Kershaw släppt en fällis i Elmax? Känner du till några andra som använder Elmax?

1. Chris har lagt ner mycket tid och pengar i utvecklingen av det vanliga S30V. Det är dessutom billigare att tillverka.

2. Ja, precis. Det har varit en viss press på BR att utöka sin arsenal gällande stålsorter redan från första början. De böjer sig helt enkelt för allmänhetens krav i samband med att de växer.

3. Ja, så borde det vara :).

4. De har två modeller i Elmax. Den ena är i laminerat CPM D2 och den andra modellen i rent Elmax. Den laminerade är ca 100 dollar dyrare och med ett titanhandtag. Jag tror att vi har diskuterat dessa modeller tidigare. Namnet är Speedform och Speedform II: http://www.knifecenter.com/knifecenter/kershaw/images/speedform1.jpg

http://images.knifecenter.com/knifecenter/kershaw/images/KS3550.jpg

Vet om en customtillverkare som har använt Elmax men tyvärr kommer jag inte på namnet. Annat än det så känner jag inte till fler.

~Paul~
 
Burger LEXK

Det senaste tillskottet, en Burger LEXK.
www.swordcane.com
3,5" blad i 440C, anodiserade titanliners och kolfiberskalor.
Trevlig bekanskap, inte ett dugg "taktisk" utan ganska folkvänlig fällis av hög kvalitet. Jag är nöjd:)
IMG_7412.jpg

IMG_7416.jpg

Jag är dålig på stålsorter trots min metallurgutbildning, hur är 440C?
//Per
 
1. Det senaste tillskottet, en Burger LEXK.

2. 440C, anodiserade titanliners och kolfiberskalor.

3. fällis av hög kvalitet.

4. hur är 440C?
1. Mycket fin, grattis! Får man fråga vad du gav för den?

2. Bra materialval.

3. Absolut.

4. Ett stål som befinner sig strax över medium. Flitigt använt till början av 90-talet av de flesta customtillverkare. Blev i första hand ersatt av ATS-34/154CM och senare VG-10 i samband med de lite bättre knivarna. Fortfarande ett mycket bra stål som är ganska underskattat. Det finns som vanligt fördelar och nackdelar.

Fördelar:
  • Billigt
  • Välkänt ur alla synvinklar. Värmebehandlingen bör därför inte vara enigma
  • Slitstarkt i jämf. med 440A, 440B och Sandvik 12C27 men sämre eggstabilitet

Nackdelar:
  • Trots den förhållandevis höga andelen krom (16%-18%) så rostar 440C lättare än t ex Sandvik 12C27, pga att kromet har svårt att i samband med normal värmebehandling forma sekundära kromkarbider och därmet har man ingen nytta av det
  • Går att härda tämligen högt. 60 HRC och däröver är inget märkvärdigt
  • Stort korn, samma kategori som Sandvik 19C27. Inga jättesnäva vinklar här inte

Den kemiska kompositionen i matrisens viktprocent på järnbas:

Kol: 0.95 - 1.2
Krom: 16 - 18
Mangan: 1 max
Molybden: 0.75 max
Kisel: 1 max


~Paul~
 
Det senaste tillskottet, en Burger LEXK.
www.swordcane.com
3,5" blad i 440C, anodiserade titanliners och kolfiberskalor.
Trevlig bekanskap, inte ett dugg "taktisk" utan ganska folkvänlig fällis av hög kvalitet. Jag är nöjd:)
IMG_7412.jpg

IMG_7416.jpg

Jag är dålig på stålsorter trots min metallurgutbildning, hur är 440C?
//Per

Jag håller med depaul. 440C är ett alldeles för underskattat stål. Men det kom som sagt i skymmundan när ATS och CPM stålen kom. Men det är jäkligt rostfritt. Jag gillar att använda det till jakt o fiskeknivar.

Seved
 
På tal om stål. Ett av de mest exklusiva och svårarbetade stålsorterna är Crucible's MPL-1 Supracor , HRC ~ 70.

Antagligen det mest slitstarka stål som finns över huvud taget. Kolla in den kemiska kompositionen:

  • Kol: 3.75% (sanslöst)
  • Krom: 24.00% (återigen sanslöst)
  • Vanadin: 9.00% (spektakulärt)
  • Molybden: 3.10% (högt)
  • Mangan: 0.50%
  • Kisel: 0.90%
Den enda customtillverkaren som jag känner till att jobba med det här stålet är tysken Dieter Wilhelmy. Vilka knivar den här killen knåpar ihop!!

www.wilhelmy-messer.de

Det här stålet (korrekt värmebehandlat) har samma slitstyrka vid HRC 53 som S90V har vid HRC 59!!

~Paul~
 
Hujeda mej. Vad mycket kol,crom och vanadin. Det är väl ett snabbstål det där. Fy fn o slipa i det i härdat tillstånd. Speciellt om man har 70 HRC. Där ryker banden på löpande band.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.