Stort knivintresse - välj din favoritkniv

tjabba

Är ny på forumet när det gäller knivar, har mest snackat om en rygga och en yxa jag köpte för något år sedan.

Vardags: Bor i centrala sthlm så bär ingen kniv ute.

Köket: Fiskars frukt o grönt knivar och några extremt flashiga ikea knivar...hehe

Utomlands: Änn har jag inte behövt använda kniv utomlands, men om det så sker kommer jag nog ta med någon av dom jag har liggandes.

Ute: Har mest vart min mora 2000 de senaste 3-4 åren som jag lyckats böja bladet på. Har använt en CS Pendleton mini hunter nu i somras. Kör mest put n take fiske så har inte behövt skära i fisken jag fiskar.
Har köpt En Fällkniven S1 och en Spyderco tenacious som kommer bli mina blivande bästa-kompisar.

Drömkniv: Är nog en Fällkniven F1 med ett custom made läder fodral och micarta handtag. Äckligt snyggt tycker jag iaf.

Varför tycker jag det? Jo för att när jag för 2 månader sedan bestämde mig för att köpa en kniv stirrade jag mig blind på dessa vackra knivar men plånboken hindrade en fattig student. Så när jag har pengar som bara ligger och skräpar någon gång i framtiden ska jag "banne" mig ha en sån i min mini samling.

Mvh ~Alex~
 
Nån som har koll på hur man vänder på ett mönster? Jag har mönster på en metallbit som jag tänkte trycka in i lädret på en slida, men eftersom det också är text så behöver jag vända på det på nått vänster. Gjuta av det i lämplig metall och sen trycka.

Mvh
Fredrik
 
har ingen bild, men tänk er att ni vill föra över ett mynt på slidan. Jag har en idé om att göra det som ett "öga" också, men då blir ju problemet att jag inte har myntet kvar. Så därför skulle jag vilja trycka det i lädret istället.

Mvh
Fredrik
 
är s30v ett bra stål? försöker hitta en lista som rangordnar alla typer av knivstål och gärna en kort sammanfattning vad som skiljer.

Tittade på svensk knivförening men hittade inget. Funderar på en Spyderco Native.

Mvh
Fredrik

Crucible har släppt ett nytt pulverstål S35VN som har liknande analys som S30V, men även innehåller niob. Det nya stålet skall vara segare och mer lättarbetat. Mike Stewart på Bark River har tidigare varit tveksam till S30V, men har nu tagit fram en modell i S35VN. Jag får min nästa vecka då jag skall besöka en kompis i USA. Det skall bli spännande att se hur pass korrosionstålig den är. Slitstyrkan lär inte vara något problem i alla fall.

//Rickard//
 

Bilagor

  • Highland_CPM_S35VN_Olivewood_t.jpg
    Highland_CPM_S35VN_Olivewood_t.jpg
    7.8 KB · Visningar: 718
Crucible har släppt ett nytt pulverstål S35VN som har liknande analys som S30V, men även innehåller niob. Det nya stålet skall vara segare och mer lättarbetat. Mike Stewart på Bark River har tidigare varit tveksam till S30V, men har nu tagit fram en modell i S35VN. Jag får min nästa vecka då jag skall besöka en kompis i USA. Det skall bli spännande att se hur pass korrosionstålig den är. Slitstyrkan lär inte vara något problem i alla fall.

//Rickard//
Fast så nytt är det inte. Både Jerry Hossom och Chris Reeve har använt det här stålet i ca 1½ år. Chris i modellen Umnumzaan, t ex.

Spyderco körde förra sommaren en sprint run på det i sin Mule-team serie.

Bark River är således inte så väldigt tidigt ute ;).

Det här stålet är ett uppimpat S30V. Det är slagsegare och lättare att polisha än standard S30V. Det motstår dessutom urflisning bättre. Niob är en excellent karbidformare, dvs håller antalet och storleken på primära karbider nere. Samtidigt så tvingar det kromet att inte forma kromkarbider, vilka är mjukare än de vanadin- och niobkarbider som finns i matrisen. Det är en tämligen stor del som stålet innehåller av Niob. Ca 5%! Mängden vanadin är däremot lägre än i S30V, (3% mot 4%).

Allt som allt ett fint stål och på sätt och något likt Uddeholm Elmax. Elmax har dock finare korn.

~Paul~
 
dePaul
Vad har du att säga om 3G stålet? som fällkniven använder bra eller dåligt?vad har det för specs?.. bra att veta innan jag bränner alla stålar på zdp-189,m4 eller s90v .. ja jag har blivit förstörd förut funkade vg10 alla dagar men nu så efter att ha läst allt som skrivs så har det blivit väldigt intressant med super stål..
En fråga till en kompis till mig har en MAC jakt kniv vet du något om den? ser ut som en kines kniv i mina ögon men enligt han så är det delux,

En kniv som nästan alltid är i fickan är fällkniven mod P i vg10 älskar den kniven. flatslipat blad, håller eggen bra, smidig och ser bra ut .Min edc . en millie i m4 kan kanske ta den platsen,, eller stretch zdp får se då den kommer.

Knivar som är med ut är fällkniven f1 solid vg10 med kustom kydex i byxorna och i vadarbyxorna sitter det en fällkniven f2. Som är nog den bästa kniven jag har haft till fisket.Är lite grov kanske om jag ska klaga på nått. Och nu snackar jag inte om filening till det har jag en eka file fällkniv. Och den funkar hur bra som helst för det handlar om harr och öring.. laxarna fileas hemma
 
dePaul
1. Vad har du att säga om 3G stålet?

2. vad har det för specs?

3. bra att veta innan jag bränner alla stålar på zdp-189,m4 eller s90v

4. ja jag har blivit förstörd förut funkade vg10 alla dagar men nu så efter att ha läst allt som skrivs så har det blivit väldigt intressant med super stål

5. MAC jakt kniv vet du något om den? ser ut som en kines kniv i mina ögon men enligt han så är det delux,

6. Min edc . en millie i m4 kan kanske ta den platsen,, eller stretch zdp får se då den kommer.
1. Ett mycket fint stål. Det finns mycket hemligheter kring det. Det man vet är att det är ett laminat i VG-2 (kappan) och med en kärna i något som man kallar SGPS (Super Gold Powder Steel). Båda stålen är japanska och tillverkas av Takefu Specialty Steels.

2. Den kemiska kompositionen i matrisens viktprocent på järnbas är:

Kol: 1.4
Krom: 15.0
Kisel: 0.5
Mangan: 0.4
Molybden: 2.8
Vanadin: 2.0

Nu är inte den kemiska kompositionen allt men man kan trots det skönja en tendens. Stålet bör vara ganska slitstarkt och samtidigt ändå någorlunda slagsegt för att vara rostfrittt.

Det går rykten om att SRS15 är i princip samma stål. Detta stål används av bl a Akifusa, G. Sakai och Ichimonji Mitsuhide. Det här stålet har rönt många framgångar de sista åren, mest i samband med Akifusa 24 cm kockkniv. Det är ett av de få pulvermetallurgiska rostfria verktygsstål som finns på marknaden. SGPS kan därför mycket väl vara en variant på detta.

3. Mycket fina ståltyper oavsett vilket du väljer, dock med lite olika inriktning. M4 är ju ett verktygsstål. Vet inte om du syftar på vanligt M4 eller CPM M4, dvs pulverformen. Både ZDP-189 och CPM S90V är extremt slitstarka. Det finns väl egentligen endast ett stål som är "värre" på den punkten och det är Crucible CPM REX 121 (HS). 9% vanadin och 3.4% procent kol (bland annat) renderar ett stål som tämligen ofta hamnar på ca 72 HRC!!

4. Ja, så brukar det gå :).

5. Tyvärr har jag aldrig hört talas om MAC jaktknivar. I mitt jobb har jag endast kommit i kontakt med deras köksknivar. De är mycket fina. I slutet av 90-talet hade jag ett antal trevliga samtal med Harold Tanaka (tror han hette så), chefen för MAC-s kanadensiska divison. En mycket trevlig man som gav sig tid att svara på alla mina frågor gällande MAC-knivar. Tyvärr har jag ingen kontakt med honom längre, varför jag inte kan komma med klarhet i det här ämnet.

6. Äger du en Military i M4? Jag har en Stretch i ZDP-189. En kanonkniv. Köpte den när knifecenter hade rea. Gav ca ½ priset. Dyrt ändå ;).

~Paul~
 
Hjälp med identifikation

Hej!

Har 2 favoritknivar. Dessa används dock inte utan de hänger bara på väggen och ser vackra ut. Har ärvt dom av min morfar.

Försökt hitta information på nätet om dem utan att lyckas. På båda slidorna står det "J.P." (eller liknande), på det ena bladet står det R.B.

Tacksam för hjälp :)
 

Bilagor

  • same_1.jpg
    same_1.jpg
    34.7 KB · Visningar: 767
  • same_2.png
    same_2.png
    269.2 KB · Visningar: 723
  • same_3.jpg
    same_3.jpg
    14.3 KB · Visningar: 701
  • same_4.png
    same_4.png
    201.8 KB · Visningar: 704
Hej!

Har 2 favoritknivar. Dessa används dock inte utan de hänger bara på väggen och ser vackra ut. Har ärvt dom av min morfar.

Försökt hitta information på nätet om dem utan att lyckas. På båda slidorna står det "J.P." (eller liknande), på det ena bladet står det R.B.

Tacksam för hjälp :)

RB bladet är en mycket känd smed som heter Gunnar Bergström som gör. Han bor i Adak. Stämpeln har han ärvt av sim Morfar tror jag det var. Därav dom felaktiga initialerna. Han gör mycket trevliga blad. Jag använde dom mycket innan jag började göra egna.

http://rb-blad.se/home/?page_id=18

Jag har en egen förfrågan oxå. På en smed som stämplar sina blad AJ fast i varandra så att säga. Och en knivmakare som använder initialerna ES. Nån som har nån info om dom får gärna höra av sej.

Seved
 
RB bladet är en mycket känd smed som heter Gunnar Bergström som gör. Han bor i Adak. Stämpeln har han ärvt av sim Morfar tror jag det var. Därav dom felaktiga initialerna. Han gör mycket trevliga blad. Jag använde dom mycket innan jag började göra egna.

http://rb-blad.se/home/?page_id=18

Jag har en egen förfrågan oxå. På en smed som stämplar sina blad AJ fast i varandra så att säga. Och en knivmakare som använder initialerna ES. Nån som har nån info om dom får gärna höra av sej.

Seved

Tack!

Ett steg framåt i mitt knivforskande :)

Knivarna är rätt så gamla så jag antar att det är Runo Bergström som har gjort bladet.

//Per Nilsson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.