Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu är det väl inte en debattråd om överlevnad men på sjön anses det inte så viktigt med kniv. Sjöfartsverket (när det fanns) rekommenderade inte att det fanns med en kniv i nödutrustning för fritidsbåt. Det var inte nödvändigt när jag läste till kustskepparexamen heller (du har väl nödbloss i båten redan? det har inte vi...). Eftersom jag inte fiskar har jag sällan haft behov av kniven på havet. Jag tror också att det är lite en tradition: på sjön har kniven inte haft status som symbol som i skogen.

/Andreas
Se Sjöfartens Handböcker, Sjötrafikföreskrifter m..m. Med kommentar av Hugo Tiberg. En så kallad pliktbok, men fritidsseglare brukar inte ha med den ombord. Mitt ex är från 2011. På sid 119 finns en tabell:
Komihåglista över andra viktiga utrustningsdetaljer.
I denna lista finns kniv med, både inomskärs och utomskärs.
I en båt finns alltid en massa linor, i synnerhet på segelbåtar. Vid olyckor kan det mycket väl bli tvingande nödvändigt att kapa en lina. För att rädda båten och eller besättning. För detta används kniv. Den som på nära håll sett ett rigghaveri inser att kniv (och wireavbitare) är en mycket viktig utrustningsdetalj. Kniven skall placeras så att den är mycket lätt att nå.

Men om man på grund av avsaknaden av kniv hamnat i räddningsflotten så behöver man inte längre någon kniv.

Anm. Jag skall skriva och klaga över att en speciell avbitare (vanlig sidavbitare fungerar inte) för wire inte finns med i listan.
 
Klart man har kniv på sjön. Man kan ju behöva kapa en lina i en nödsituation, få loss nät eller rev eller nåt annat kringdrivade som fastnat i propellern, massor med situationer.
 
Huruvida man bör ha kniv i bilen eller på sjön är för mig en akademisk fråga. Jag anser att det är upp till var och en att ta ställning till detta spörsmål.

Personligen är jag inte skräckslagen inför polisens eventuella aktiviteter. Har man bara en någorlunda logisk förklaring till knivens existens så bör det inte vara några problem.

~Paul~
 
HØM, du har inte als hørt om TOLDER KELD i Danmark?

https://www.youtube.com/watch?v=g12PwG543vo
Fast det här är en ickefråga i mitt fall eftersom jag för det första inte har varit eller kommer att vara bilburen till Danmark och dessutom skulle inte vara så dum att jag har knivar på mig ifall jag ändå gjorde en sådan resa. Det gäller att välja sina tillfällen ;).

Jag snackar således vanlig svensk polis som eventuellt stoppar dig på vägen för att kolla nykterhet eller brister på bilen.

~Paul~
 
Om man ska till Danmark och fiska och campa behöver man ju både en kökskniv samt en kniv till fisket. Hur löser man det om man inte får ha kniv i bilen???
 
Om man ska till Danmark och fiska och campa behöver man ju både en kökskniv samt en kniv till fisket. Hur löser man det om man inte får ha kniv i bilen???
Nu var frågan inte ställd till mig men...

De gångerna jag reser utomlands (oavsett färdsätt) så brukar jag köpa en kniv eller två på plats och innan avfärd hemåt skicka kniven/knivarna i ett vadderat kuvert till min hemadress.

Således ännu en ursäkt att inhandla nya knivar :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.