Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ytterligare en kniv med enhandsöppning av proletär allmoge typ. Denna gången är det en joker. Fick den av en vänlig vän för några år sen. Remmen är lång eftersom att jag använt den i min upplåsbara kanot. Då vill man knyta fast den så att den inte går att tappa. Jag har blivit sugen på att använda Dragonfly en stund och då fick den också bli uppklädd med en liten skinnrem.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3051.jpg
    IMG_3051.jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,123
Hej troswe.
Fin kniv den där Eldris. Jag gav en till min son i julklapp fast den ljusgröna. Verkar ha fallit i god jord även om det kanske var ett TV-spel Som gjorde honom lyckligaste stunden. Måste säga sedan jag tittat lite ordentligt på den att det är en fin kniv. Synd att de inte levererade med en ring för bältet av den typen som följer med kansbol. Som kniv kring halsen är den en utav de bästa exempel jag sett. Som kniv kring halsen är den en utav de bästa exempel jag sett. Den yngre sonen fick Lego men att tolka på blicken hade även en Eldris funkat för honom. Ok lär väl fylla år någon gång. Även fadern, det vill säga jag, känner ett sug efter kniven och jag tror till och med banne mig att modern i familjen tyckte det var en fin kniv. Själv har jag för närvarande lite svårt att motivera affären eftersom att jag har Helle nying, fällkniven wm1 och Roselli mormorstand som alla är i den storleken och på sin egna sätt utmärkta knivar. Dessutom är jag mer av en fällknivsmänniska än en nackKnivsmänniska. Vanligen vill jag ha mina fastbladingar med fyra tums blad. Fast habegär och logik har ju bara avlägset med varandra och göra. Får se hur det går!

Bosse
 
Morakniv Kansbol - perfekt friluftskniv

Köpte en Kansbol häromdagen och har testat litegrann mot min Mora 2000. Kansbol är en riktig fullträff så långt. Gillar speciellt den löstagbara bältesöglan som man kan lämna i bältet när man vill förvara kniven i ryggsäcken eller lämna i bilen. Skaftet en stor uppgradering mot Bushcraft serien vars skaft jag aldrig gillade. Bladet är inte lika polerat som 2000 så lär väl vara mer känsligt för rost men ser snyggare ut. Designen är mycket snygg tycker jag, men ändå baserad i funktion.

Enda klagomålet är att det är en springa på kanske 1/3 millimeter mellan skaft och knivblad. Får tejpa och pilla i superlim.

Skulle vara kul om Morakniv lanserade en version i kolstål och med vanlig V-slipfas hela vägen, fast fortfarande med 2,5 mm tjockhet på bladet.

Bor i stan nu så har inte alls samma användning för knivar som när jag bodde i Dalslandsskogen. Lite tråkigt att trenden med slipade kofotar bara tycks starkare. Såg en recension på tuben med någon idiot som klöv pinnar genom att banka på lilla Eldris. Samma med en Kansbol recension, det första man ser är detta ständiga vedklyvande. Vad är det för vansinne! Aldrig att någon rensar en fisk, täljer en grillpinne eller sked, skär pressening eller rep. Slipad bladrygg på Kansbol bra för att skrapa saker om man inte vill misshandla eggen. Sekundär användning tändstål om man nu mot förmodan har glömt både tändare och tändstickor.

Knivintresset på lågvarv de senaste åren. Har sen tio år provat mig igenom dessa slidknivar: Fällkniven F1, A1, TK2. Bark River Aurora & Bravo 1, ESEE Izula och 6.
Enda som stannat kvar är gamla F1 som inte använts på flera år men kul att ha kvar. En uppsjö diverse Moraknivar. Favoriterna är Classic serien, Mora 120, och 2000. Mora 2000 ersatt av Kansbol.

Nu har jag blivit en sån där tråkgubbe själv.. Köp Morakniv! förslagsvis Mora Kansbol eller 2000. Fungerar mycket bättre än samtliga dyrknivar nämnda ovan när man betänker skärförmåga och vikt.

(Visst undantag Fällkniven TK2 som skar något helt fantastiskt men var för dyr som brukskniv. Aurora gillade jag också men halt grepp i fiskslem och exponerad metall i skaftet kasst på vintern. Dessutom bägge onödigt tunga för vandring. När man räknar in vikt vinner morakniven)
 
Behöver hjälp att identifiera denna knivmakare/smed?

Min lillebror Roger har fått denna kniv som en gåva av en vän i Gällivare 1986 som i sin tur fått/köpt den av en knivmakare/smed som gjordes speciellt till min bror Roger

På knivbladet står det: Vettasjärvi. (By i Gällivare)

Initialer: ER och -86

Någon som vet något?

Mvh troswe

Knivbladet är gjort av Lennart Sammelin, vem ER är vet inte min Vettasjärvi polare.
 
Men det följer ju med olja även till diamantbrynena. Varför kan man inte bara skölja av i vatten eller diska dom?
Som jag förstått det så är oljan till för rengöring.

Vad jag vet så använder man aldrig olja på diamantbrynen för att göra rent dom. Diskmedel, vatten och en diskborste funkar bra!

Olja använder man på traditionella stenar men inte för att göra rent dom utanför att en del föredrar olja istället för vatten medan man slipar - för att transportera bort slipmetall och ibland skapa en "slipslurry" som på japanska vattenstenar. Som jag har förstått det så får man välja. Har man använt olja på ett bryne funkar det inte vidare med vatten efteråt. Jag har bara kört med vatten...

Diamant och en hel del syntetiska keramer är gjorda för att man skall slipa "torrt" med dom. Jag gillar att utveckling går framåt med mindre krångel :). Min Tormek med vatttenbad blir ju lite kladdig - tas fram när det skall slipas många eller lite misshandlade knivar. Svärmor blev glad häromdagen. Dom knivarna uppfyllde båda kriterierna;).

/Andreas
 
Aah, ledigheten ger hjärnn syftningsfel när jag skriver. Man använder vatten för att göra en slurry (och ha på brynet i vanliga fall också).

/Andreas
 
Vad jag vet så använder man aldrig olja på diamantbrynen för att göra rent dom. Diskmedel, vatten och en diskborste funkar bra!

Olja använder man på traditionella stenar men inte för att göra rent dom utanför att en del föredrar olja istället för vatten medan man slipar - för att transportera bort slipmetall och ibland skapa en "slipslurry" som på japanska vattenstenar. Som jag har förstått det så får man välja. Har man använt olja på ett bryne funkar det inte vidare med vatten efteråt. Jag har bara kört med vatten...

Diamant och en hel del syntetiska keramer är gjorda för att man skall slipa "torrt" med dom. Jag gillar att utveckling går framåt med mindre krångel :). Min Tormek med vatttenbad blir ju lite kladdig - tas fram när det skall slipas många eller lite misshandlade knivar. Svärmor blev glad häromdagen. Dom knivarna uppfyllde båda kriterierna;).

/Andreas

Aah, ledigheten ger hjärnn syftningsfel när jag skriver. Man använder vatten för att göra en slurry (och ha på brynet i vanliga fall också).

/Andreas

Tack så mycket, då förstår jag.
 
Knepigt med val av kniv .

Att välja kniv är tydligen mycket mer knepigt än vad jag hade klart för mig. Jag har länge tänkt att jag skulle ha en så kallad överlevnadskniv i bilen. (Och även lite annat.) När Jula kom med ett reklam erbjudande på Bear Grylls kniv för 399:- så slog jag till. Men det visade sig att knivbladet inte var det vanliga. Den sågliknande delen av eggen saknades. Jag har dessutom hittat andra, billigare, knivar som somliga verkar föredra. Eftersom den ligger kvar i sin ursprungsförpackning så borde jag kunna lämna tillbaka den. Skall jag göra det?
Jag vill ha en kombination med kniv, bryne och tändstål. Sannolikheten att den blir använd är mikroskopisk, minst sagt. Men om man inte har en kniv i bilen så kommer man kanske att sakna en sådan?
 
Näppeligen

Att returnera din BG förefaller klok, en Mora är aldrig fel. Ett tunt Dianovabryne och ett eldstål kan du lägga i bilens verktygsutrustning.
3 bitar sträckmetall 60 cm 2x och en 30x30, för domkraften,
kan göra att den dagen du kör fast kan du komma loss själv.

go tur
 
En rostfri enkel mora är praktiskt, i bilen så finns det ju fukt.

Tyvärr är det olagligt att köra runt med en kniv i bilen om man inte är på väg dit man har användning för den - om polisen av någon anledning ser den. Det finns tom dom som tagits av övernitiska poliser för att man glömt kvar brännbollsutrustningen sedan ungarnas klassfest. Fundera själv vad du vill...

En kniv är väl egentligen inte så användbar i bilen, utan lite vettiga verktyg att meka med är nog viktigare. Jag har ingen mekbar bil så det är mest startkablar och multimeter för batteriespänning som behövs. :)

/Andreas
 
Min sons julklapp tillsammans med den enda kniv jag bär runt nacken. Den gröna kostar två en halv gånger så lite. Plast rostfritt och snöre. Mer likheter än olikheter. Min WM1 är en favoritkniv och eldris är en lika lockande kniv.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3060.jpg
    IMG_3060.jpg
    36.4 KB · Visningar: 700

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.