Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Av olika anledningar hade jag en ensam ledig dag idag - vad är bättre än att slipa lite knivar som avslappning :)? Jag impulsköpte en Tormek när Clas Ohlsson hade 20% rabatt på allt. Jag slipade upp 3st gamla moraknivar i kolstål men vilken eggvinkel har dom egentligen? Kolstål är tacksamt att slipa, det går fort och blir ordentligt vasst. (Köksknivarna blev OK också men det tog mer tid och behövde avslutas på Sharpmakern innan jag var nöjd....)


Jag gjorde en total eggvinkel på 24grader men det ser ut som Mora leveras med ännu lägre vinkel, vad är det som gäller?


/Andreas
 
Av olika anledningar hade jag en ensam ledig dag idag - vad är bättre än att slipa lite knivar som avslappning :)? Jag impulsköpte en Tormek när Clas Ohlsson hade 20% rabatt på allt. Jag slipade upp 3st gamla moraknivar i kolstål men vilken eggvinkel har dom egentligen? Kolstål är tacksamt att slipa, det går fort och blir ordentligt vasst. (Köksknivarna blev OK också men det tog mer tid och behövde avslutas på Sharpmakern innan jag var nöjd....)


Jag gjorde en total eggvinkel på 24grader men det ser ut som Mora leveras med ännu lägre vinkel, vad är det som gäller?


/Andreas
Gamla/äldre mora-köksknivar handslipades till 20-22 grader med en liten mikroegg. Stålet (12C27) var dock hårdare än dagens. Ca 59-60 RC brukade de ligga på på den tiden.

~Paul~
 
Gamla/äldre mora-köksknivar handslipades till 20-22 grader med en liten mikroegg. Stålet (12C27) var dock hårdare än dagens. Ca 59-60 RC brukade de ligga på på den tiden.

~Paul~

Jag formulerade mig virrigt, det var klassiska Moraknivar med rött skaft som jag undrade över.

(jag har ingen kökskniv från Mora, det är mest WMF...)

/Andreas
 
Jaså på så sätt. De gamla i kolstål var en grad hårdare än dagens, likaså de rostfria. M a o så låg kolstålarna på runt 60 och 12C27-varianterna på 59.

KJ körde dock på ett något mjukare 12C27M (modified). Ungefär en grad lägre.

Slipfasen låg på ca 20-22 g.

~Paul~
 
Tack, då var det som jag misstänkte att dom kunde vart ännu brantare slipade. Skillnaden är i alla fall stora för jag har försökt handslipa och mest fått fram någon tjock konvex-sörja till egg. Nu är dom nästan lika vassa som nya, det med 15minuter jobb/kniv.

Mina köksknivar, eller snarare våra, får 40grader (20på var sida alltså). Hyfsat vasst men lite tåligare mot misstag;) i köket. Sedan har jag ett par egna gömda i skåpen som slipas till 30grader.

/Andreas
 
Kniven från sidan två i katalogen med beteckningen A 21 som är en puma satellit. Jädra märklig design. Framhölls vad jag minns som en bra kniv av Anders Dahlman. Ser lite knepigt ut att hålla den nåt vidare.

Bosse
 
Någon gång går jag in hos Stockholms Stadsmission och kollar vad de har i knivlådan. Oftast är det mesta `skräp´ eller totalt utslitet. Dock, häromdagen fann jag en helt igen-ärgad liten fällkniv som förövrigt såg ut att vara i bra skick.

Efter lite rengörning såg den bättre ut. Fällkniven är hopfälld 82mm lång, har två blad och är välgjord. Har ingen märkning utom `stainless steel´ på stora bladet. Liknar lite de tyska knivar jag sett från 70-talet, också välgjorda men utan andra tillverkarmärkningar.

Någon som har lite information om hur det kommer sig att dessa lite mer välgjorda knivar inte blir försedd med någon märkning?
 

Bilagor

  • GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000421.jpg
    GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000421.jpg
    162.4 KB · Visningar: 843
  • GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000396.jpg
    GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000396.jpg
    168.1 KB · Visningar: 848
  • GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000416.jpg
    GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000416.jpg
    176.8 KB · Visningar: 841
  • GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000424.jpg
    GM1.20.1.7.2016-06-02.P1000424.jpg
    235.9 KB · Visningar: 904
Någon gång går jag in hos Stockholms Stadsmission och kollar vad de har i knivlådan. Oftast är det mesta `skräp´ eller totalt utslitet. Dock, häromdagen fann jag en helt igen-ärgad liten fällkniv som förövrigt såg ut att vara i bra skick.

Efter lite rengörning såg den bättre ut. Fällkniven är hopfälld 82mm lång, har två blad och är välgjord. Har ingen märkning utom `stainless steel´ på stora bladet. Liknar lite de tyska knivar jag sett från 70-talet, också välgjorda men utan andra tillverkarmärkningar.

Någon som har lite information om hur det kommer sig att dessa lite mer välgjorda knivar inte blir försedd med någon märkning?
Ser ut som antik Remington Jack.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.