Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

Kanske lite långsökt men tänkte fråga om folk här har lika bra koll på yxor och specifikt omskaftning av en yxa? Eller ska jag skapa en egen tråd?

Tacksam för svar :)
Det finns många duktiga omskaftare på den här sektionen. Frågan är om de nappar ;). Personligen är jag samlare, inte knivbyggare :). Trots det skulle jag nog inte tveka att sätta på ett nytt skaft på ett eventuellt renoveringsprojekt.

~Paul~
 

Ser ut som repetition på vad de redan släppt tidigare i form av deras arbetsknivar.

Det står tyvärr inte närmare specificerat vad exakt det är för stål i de här knivarna. Jag antar att det som vanligt rör sig om AUS-8 (rostfritt) och SK-5 (kolstål).

~Paul~
 
Halaj!

Nu måste jag svära lite i kyrkan, eller nåt. Kanske lider jag av Dunning-Kruger-effekten.

Först: gillar den här tråden. Nörderi på högsta nivå! Alltid kul.

Men...alltså... jag ser många bilder på knivar som jag tycker har precis värdelös ergonomi, som folk här tycker är the shit. Skarpa kanter i skaftet.
Bökern ovan är ett klockrent exempel. Den duger säkert jättebra till att skära i papper, eller att raka armhåren med. Men sånt är ju av ringa intresse, om man inte heter Björn Ranelid. Skulle man tälja i trä t.ex. måste man ju få skitont i handen av den där ”fyrkantiga” utformningen av handtaget!

Och nu när jag ändå håller på: Opinel. OK, nu har jag aldrig hållit i en opinel, utan bara sett en i en glasmonter på NK. Jag ser två fel:
Skaftet är helt runt. Hur skall man få god styrsel i sin knivföring med ett helt runt skaft?
Skaftet har alldeles för liten diameter för både mans-och kvinnohänder.
Säkert har den en god känsla av hög kvalitet när man klämmer på den, men allvarligt talat: jag tycker den ser ut som nåt man köper på Rusta, för 29,90 till den 8-åriga sonen, att tälja på pinnar på sommarstället.

Uppenbarligen är det nåt jag inte begriper. Hjälp mig!

//T

Tja, vad skall man säga. Rätt mycket faktiskt. Om man ens för en liten stund tror att EN kniv eller en form av handtag är bäst till allt så är man nog ute och seglar enligt mig. Det finns en anledning till att det finns fler än en knivmodell här i världen.

Först skulle jag vilja att du tar del av följande text i ämnet jag skrev härförleden:

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/04/om-bra-och-daliga-knivar.html


Vad gäller Auroran så har den utmärkt ergonomi för det den är tänkt till vilket jag står fast vid och den går för övrigt utmärkt att tälja med så länge du inte ägnar dig åt Dalahästproduktion. Just det har jag inte prövat men väl att skära i diverse material inklusive färskt trä och torrt virke och allehanda andra dagliga såväl som friluftsbaserade uppgifter.

Just den här kniven är ganska uppenbarligen inte en slöjdkniv. Till det har jag just en....hm..slöjdkniv, från Mora faktiskt. De har för övrigt också väldigt runda handtag som bekant! :) Men därför blir det en smula fånigt att fråga sig om Böker Aurora är bra till det. Det är som att klura på om en filekniv är bra på att klyva ved eller om en samehuggare är bra på att pilla ut spetor.

Men i den lilla texten jag refererade till ovan förklarar jag delar av vad som kan vägas in i en bra fällkniv/fickkniv/EDC-kniv. Att vara bekväm i handen är EN av dem, inte allt. Det måhända att ett rejält handtag tillhörande säg en Casström nr 10 ligger bättre i handen allt inkluderat. Men den går i gengäld inte att bära i en ficka vilket skulle göra en fällkniv baserad på samma mått komplett värdelös oavsett hur skön den är att hålla i. Den skall även vara bärbar och nuförtiden fungera i olika miljöer. Det finns andra som försöker designa den ultimata skogskniven/jaktkniven/överlevnadskniven/stridskniven/fiskekniven etc.

Sen råkar det ju vara så att en majoritet av ALLA knivar som inte är rena yrkesknivar (jo, jag har jobbat med knivar) tillbringar mer tid i fodral/ficka än i handen.

Således blir alla knivar kompromisser. Det är sen upp till alla och envar att välja vilka av dem som passar dig, ditt användningsområde och din plånbok bäst.

/ John
 
Av alla knivar på marknaden är det en bråkdel som tilltalar mig.

Och det är väl bra. Då minskar risken att jag frestas köpa.

Thure
 
Och nu när jag ändå håller på: Opinel. OK, nu har jag aldrig hållit i en opinel, utan bara sett en i en glasmonter på NK. Jag ser två fel:
Skaftet är helt runt. Hur skall man få god styrsel i sin knivföring med ett helt runt skaft?
Skaftet har alldeles för liten diameter för både mans-och kvinnohänder.
Säkert har den en god känsla av hög kvalitet när man klämmer på den, men allvarligt talat: jag tycker den ser ut som nåt man köper på Rusta, för 29,90 till den 8-åriga sonen, att tälja på pinnar på sommarstället.

Uppenbarligen är det nåt jag inte begriper. Hjälp mig!

//T

Du skriver två fel men hittar bara ett;).

Opinel gör det som inte en bra kniv för att karva i trä gör. Hacka en lök, skala ett äpple, slakta en paprika. Och hade jag med en bit kött till skogen så är det Opinel som får putsa och dela köttet, inte moran... Hemma var det en bra ersättare till rakblad när jag tapetserade (dåliga rakblad från Biltema). Den går enkelt att göra ruggigt vass och väger samtidigt försumbart. Men vid elden ligger ju en mora.

Dotter och son, 6 och 8år fick moraknivar, inget från Rusta! Utsätt inte oskyldiga barn för plågsamma knivförsök:)!

/Andreas
 
Tja, vad skall man säga. Rätt mycket faktiskt. Om man ens för en liten stund tror att EN kniv eller en form av handtag är bäst till allt så är man nog ute och seglar enligt mig. Det finns en anledning till att det finns fler än en knivmodell här i världen.

Först skulle jag vilja att du tar del av följande text i ämnet jag skrev härförleden:

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/04/om-bra-och-daliga-knivar.html

Halaj!

Jodå, det var kloka ord och jag håller med om allt i din länk.
Och visst olika knivar för olika ändamål ser ut på olika sätt.
Men jag uppfattar Bökern som en allroundkniv som skall klara lite av varje. Därtill ser den ut att vara väldigt robust och gedigen. Den tål alltså tuffa tag. Tuffa tag kräver att man håller väldigt hårt i skaftet. Om man håller hårt i ett föremål med fyrkantigt tvärsnitt så får man ont i handen!

Och nej, moraknivar har ovalt, inte runt tvärsnitt.

//T
 
Tog mig tid och plockade fram dom olika F1:eek:rna jag har.
Har iofs ett par till men det är prototyper och det tycker jag inte platsar riktigt.

713b0a7c2d35771c6185ad9ae5a6a90e.jpg


Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.